Big Data driedaagse: sportclubs optimaliseren

Hoe stellen we vast of een sportclub goed geleid wordt? Een blik op de ranglijst maar natuurlijk ook een blik op de begroting. Hoe staat het met de verkoop van kaartjes en merchandise? En wellicht hoe is het sentiment over de sportclub op social media? Een real-time dashboard voor sportclubs met daarop de belangrijke prestatie-indicatoren is beschikbaar zo bleek op bezoek bij SAP Nederland.

De voorzitter kijkt op zijn iPad. Alle meters staan in het groen. De prestaties op het veld zijn naar behoren, de kaartverkoop loopt volgens schema en in de fanshop gaan shirts als warme broodjes over de toonbank. Sport is zeker geen gewone business. De stand op de ranglijst bepaalt het sentiment onder de supporters en kan een bom leggen onder de trainer of technische staf. Een directie kan daar geen rekening mee houden en moet voorruitplannen. Big Data bieden inzichten over hoe de verschillende onderdelen van sportclub presteren. In de Verenigde Staten bij de New England Patriots wordt Big Data ingezet om contact met de fan te verbeteren. Ongeopende e-mails in combinatie met het wel of niet een bezoek aan wedstrijden zeggen iets over de interesse in de club. "Niet geheel verrassend, wie niet naar een wedstrijd komt zal waarschijnlijk ook niet zijn seizoenskaart verlengen. Mis je vier wedstrijden dan is de kans op verlenging slechts 33 procent."

 

Voorbeeld: de vergelijking kan worden gemaakt met een huis. Alles in het huis wordt connected: de verlichting, verwarming, garage, water en koelkast. Is de koelkast bijna leeg krijgt de gebruiker een melding om de voorraad aan te vullen. Dat kan natuurlijk een-dimensionaal. Leeg betekent bijvullen. Of een aantal onderdelen hebben een verband met elkaar. Namelijk de verlichting en verwarming moeten aan als de garage opengaat. Big Data bieden inzichten om processen te optimaliseren.

Terug naar het stadion. Het Philips Stadion in Eindhoven is een 'Connected Stadium' en dat betekent dat er vanuit allerlei hoeken data binnenstromen over kaartverkoop, merchandise, catering, bezoekersstromen en internetgebruik. Een helder overzicht van de data bieden inzichten om processen te optimaliseren en vooral de beleving te verbeteren. Bijvoorbeeld: een fan heeft een persoonlijke uitnodiging ontvangen, parkeert aan de oost-zijde van het stadion (daar staat hij immers geregistreerd) kan door naar de fanshop waar een shirt met persoonlijke bedrukking al klaarligt, loopt de trap, pikt onderweg een broodje mee en wordt direct een prettige wedstrijd gewenst met een video vanuit de kleedkamer. Na afloop de parkeerkaart betalen met een smartphone en Google Maps zorgt voor een gunstige route. Het klinkt als toekomstmuziek maar nu alles connected is worden processen in recordtempo geoptimaliseerd. In Mannheim staat al een dergelijke sportarena. Zo lijkt topsport en bedrijfsvoering sterk op elkaar met Big Data.

Lees ook: Big Data driedaagse over sportprestaties verbeteren

Lees ook: Big Data driedaagse over fanbeleving verbeteren

Afbeeldingen: Siemens