Binnen één jaar ruim 828 miljoen euro extra voor de top 20 rijkste voetbalclubs

Voetbal is big business. De 20 rijkste voetbalclubs ter wereld brengen gezamenlijk meer dan 6,1 miljard (!) euro per jaar binnen. Dat blijkt uit het rapport Football Money League, dat Deloitte voor de achtiende keer heeft uitgebracht. Het accountants- en adviesbureau brengt jaarlijks de financiële geldstromen in de voetbalmarkt in kaart en maakt een lijstje met de 30 rijkste clubs. Voor de 10e jaar op rij bekleed Real Madrid opnieuw de troon als 'rijkste voetbalclub ter wereld', maar de Koninklijke begint ondertussen steeds meer de hete adem van Manchester United en andere Engelse clubs in de nek te voelen. Daarnaast een opvallend gemis dit jaar: voor het eerst ontbreekt Ajax - en dus een Nederlandse club - in de top 30.

In totaal genereerden de 20 rijkste voetbalclubs ruim €828,7 miljoen euro meer omzet dan ten opzichte van het seizoen daarvoor (2012-2013). Real Madrid is nog altijd - op vlak van financiën - de grootste voetbalclub ter wereld. Nadat de Spaanse topclub vorig seizoen voor het eerst de grens van vijfhonderd miljoen euro omzet doorbrak, werd er dit jaar een groei van +€31,5 miljoen euro geboekt: €549,5 miljoen euro. Deze groei komt grotendeels door een stijging van de uitzendrechten (€15,9 miljoen euro) en commerciële inkomsten (€19,9 miljoen euro). De grote uitdager FC Barcelona, vorig jaar nog tweede op de lijst, staat dit jaar met een omzet van € 484,6 miljoen euro op een vierde plaats. De Catalanen boekten ten opzichte van vorig jaar een omzetstijging van 'slechts' €2 miljoen euro en zag daardoor Manchester United en Bayern München langszij komen. 

Britse clubs in opmars

Grootste stijger in de top 20 is Manchester City (6e plaats), dat het afgelopen seizoen met een omzet van €414,4 miljoen euro ruim €98,2 miljoen euro meer binnen wist te halen. Ook rivaal Manchester United boerde het afgelopen seizoen goed, door € 94,2 miljoen euro meer op te halen i.v.t. het seizoen daarvoor (2012 - 2013). De Mancunians hebben deze stijging met name te danken aan de mega sponsordeals die afgesloten werden. Zo verscheen General Motors met Chevrolet voor het eerst op het rode shirt en werd er een gigantische deal met adidas (€980 miljoen euro in 10 jaar) afgesloten. Hoewel de ploeg van Louis van Gaal dit jaar geen Champions League speelt, verwacht Deloitte dat Manchester United in het seizoen 2016-2017 mogelijk Real Madrid van de troon gaat stoten. 

ZIE OOK: De 30 rijkste voetbalclubs van vorig jaar: Deloitte Money League

Maar niet alleen de clubs uit Manchester zijn bezig aan opmars, álle Engelse teams kunnen terugkijken op een financieel goed jaar. In de top 30 zijn maar liefst 14 Britse clubs te vinden, waarbij 8 clubs tot de 20 rijkste ter wereld behoren (vorig jaar nog 6). Dit komt grotendeels door een stijging van de uitzendrechten (de rechten van de Premier League zijn voor de periode 2013-2016 voor 4 miljard euro verkocht). Naast de Premier League-clubs, staan er in de top 30 teams uit Italië (5 clubs), Duitsland (4 clubs), Spanje (3 clubs), Frankrijk (2 clubs) en Turkije & Portugal (1 club).

Geen Nederlandse en Zuid-Amerikaanse club meer in 'Europees lijstje'

Een opvallende afwezige dit jaar is Ajax. Waar de Amsterdammers de voorgaande drie seizoenen respectievelijk de 26e, 26e en 27e plek bezette, is het dit jaar voorbij gestreefd door onder meer Olympique Marseille, Southampton, Sunderland, Stoke City, Aston Villa. Met een omzet van €104 miljoen euro komt Ajax niet eens meer in de buurt van rode lantaarn-drager Stoke City (€117,6 miljoen euro). Daarnaast is Corinthians  - in het lijstje van vorig jaar nog nummer 24 (€113,3 miljoen euro) - uit de top 30 verdwenen, waardoor er nog enkel Europese clubs in het lijstje prijken.

FC Barcelona wint op social media

Naast de financiële stromen maakte Deloitte ook een overzicht van de social media-kanalen. FC Barcelona staat met 81,4 miljoen Facebook-likes en 13,8 miljoen Twittervolgers op de eerste plaats. Real Madrid volgt op Barca op gespannen voet, terwijl Manchester United nog een lange weg te gaan heeft. De Spaanse titeldrager en Champions League-finalist Atlético de Madrid boekte ten opzichte van vorig jaar de grootste winst op social media: een groei van maar liefst 512% (!). Opvallend detail aan het social media-lijstje: alle clubs in de social media top 20 behoren ook tot de dertig rijkste voetbalclubs ter wereld.

Het rapport Football Money League is hier te downloaden.


Foto: FB Real Madrid