Chelsea brengt met Uber voor het eerst nieuw shirt aan de man

Hoewel Uber door (meerdere) rechtszaken met overheden in Europa nog niet echt weet door te breken, is de taxidienst in andere delen van de wereld een ongekend groot succes. Het Amerikaans bedrijf biedt via apps personenvervoer aan en is inmiddels actief in meer dan 270 steden wereldwijd. Daarnaast wist het met name in de Verenigde Staten en Azië een vaste voet aan de grond te krijgen, waardoor het bedrijf op de radar is verschenen bij Chelsea FC. Het gevolg is een bijzondere promotieactie rond het nieuwe shirt: gebruikers van de app hebben namelijk de primeur om als eerste het shirt te zien én gratis te verkrijgen. 

Focus op Azië en Verenigde Staten

Het is geen geheim dat Engelse Premier League-clubs steeds meer hun pijlen richten op nieuwe groeimarkten. Zo presenteerde Arsenal recent haar nieuwe uitshirt in Singapore, zijn de manschappen van Louis van Gaal een aantal weken te vinden in de Verenigde Staten (en voorgaande jaren in Azië), en hoopt Manchester City met een tour door de VS & een kersverse satellietclub (New York City FC) eveneens haar fanbase te vermenigvuldigen. Het nieuws dat een Japanse bandenfabrikant (Yokohoma Tires) op het shirt van Chelsea zou komen te staan, kwam daarom niet meer aan als een verrassing. Hetzelfde kan eigenlijk wel gezegd worden over de nieuwe promotieactie met Uber, waar niet Engelse voetbalfans maar fans uit de Verenigde Staten, Afrika en Azië het shirt als eerste kunnen zien én bemachtigen.

Uber-taxichauffeurs brengen shirts rond

Afgelopen donderdag werd het shirt voor het eerst gepresenteerd in een korte videoclip van adidas. Komende donderdag is het shirt pas voor het eerst op de velden te zien wanneer Chelsea in een toernooi in Amerika aantreedt tegen New York Red Bulls. Fans van The Blues  die woonachtig zijn in New York, Los Angeles, Kaapstad, Moskou, Bombay, Rio de Janeiro, Shanghai of Tokio hebben echter een streepje voor. Zij kunnen door middel van de Uber-app als eerste een shirtje bemachtigen.. nog voordat de spelers het shirt zelf hebben gedragen of wereldwijd in de verkoop is gegaan (22 juli). Door in de app een promocode in te voeren (bijvoorbeeld CHELSEAFCNYC) wordt de app geopend in een speciaal Chelsea-jasje. Vervolgens kunnen ze naar Chelsea-taxi's zoeken die door de straten van de acht wereldsteden rijden. Ziet een fan een taxi van de Engelse topclub in de app voorbij komen? Dan kan hij of zij de taxi aanvragen, waarna de chauffeur binnen vijf minuten het kersverse shirt komt brengen. 

Uiteraard wordt er maar een gelimiteerd aantal shirts weggegeven en is de actie niet volledig uniek (zo konden Ajax-fans het nieuwe thuisshirt ook in een taxi in Amsterdam 'winnen'). Toch maakt de keuze voor Uber als medium en de gekozen 'buitenlandse' locaties het geheel bijzonder. Zo mikt Chelsea specifiek op de landen waarin het nog verder wil groeien: Rusland (het land waar eigenaar Abramovitsj vandaan komt), Japan (het land waar de hoofdsponsor zijn roots heeft) en India, Brazilië, Zuid-Afrika, China en de Verenigde Staten als zeer interessante (groei)markten. Daarnaast heeft de keuze voor Uber twee kanten: enerzijds kan het hiermee een gigantisch publiek mee bereiken, anderzijds is het wel een controversieel bedrijf dat niet door iedereen geliefd wordt. Desalniettemin heeft Chelsea de primeur door de eerstesportieve promotieactie met Uber op te starten.