Crowdfunding in de sport - Veel méér dan korte termijn geld ophalen

Ruim 200 sporters, teams en evenementen informeerden de afgelopen tweeënhalf jaar bij Wij zijn Sport naar de mogelijkheden van crowdfunding. De ervaringen van 90 campagnes wijzen het uit: De waarde van crowdfunding voor de sport overstijgt het bij elkaar gebrachte bedrag. Dit gaat om meer dan geld alleen.

Vooropgesteld, nieuwe geldstromen zijn voor een groeiend aantal sporten pure noodzaak. Sporters en vertegenwoordigende teams dienen zelf een forse duit in het zakje van het topsportprogramma of toernooi te doen. Uit de gesprekken met sporters die informeren naar crowdfunding vormt zich het beeld van een cultuuromslag. Blijven sporters verongelijkt wijzen op gebrek aan ondersteuning of komen ze zelf in actie? Dat laatste is niet vanzelfsprekend. Topsporters leven in een bubbel. En coaches, begeleiding en bobo’s doen hun uiterste best om die bubbel in stand te houden. In een wereld van grenzeloos budget is dat nog vol te houden, in deze samenleving allang niet meer. Het besef groeit om van buiten naar binnen te denken. Een sporter zal ondernemende vaardigheden moeten ontwikkelen voor een toekomst in de sport. Ook sporters met een A-status, voor wie budgetkrapte niet meteen speelt, melden zich bij ons. Voor hen in de insteek dat zij zich willen profileren, een start kunnen maken met het laden van hun persoonlijk merk en gerichter media attentie trekken.

Ondernemerschap loont

“Het intrekken van de topsportondersteuning door NOC*NSF is het beste wat Maarten in 2013 kon overkomen.”

Het intrekken van de topsportondersteuning door NOC*NSF is het beste wat Maarten in 2013 kon overkomen. Deze opmerkelijke uitspraak komt van de vader van wildwater kanoër Maarten Hermans. Hij zag zijn zoon de handschoen oppakken nadat de geldstroom vanuit de bond opdroogde. De sporter ging zelf achter het geld voor zijn droom, Rio 2016. Zijn verhaal kent overeenkomsten met de mannen waterpoloërs van Robin van Galen, die inmiddels zeer succesvol zijn in het zelf bij elkaar brengen van de benodigde gelden voor hun missie. Ook Maarten boekte resultaat. Via twee crowdfunding campagnes activeerde hij een achterban die blijft groeien. Fans financierden zijn deelnames aan WK en World Cups, sponsors honoreerden vervolgens zijn ondernemende attitude met hun steun. Rio lonkt, al is de route zelf minstens zo waardevol. Voor Maarten, én voor zijn achterban.

Voor nu, en voor later

Als Maarten straks zijn sportieve carrière inruilt voor een maatschappelijke, dan beschikt hij over competenties én een netwerk om hem verder te brengen. Een wereldkampioen in de atletiek financierde zijn laatste seizoen met crowdfunding. Bij de evaluatie erkende polsstokhoogspringer Rens Blom dat hij tijdens zijn topsportcarrière kansen heeft laten lopen, buiten de baan wel te verstaan: Toen ik 18 was vond ik dat bedrijven blij mochten zijn als ik hun naam op mijn shirt zette. Nu ben ik 36 en klaar met mijn topsportleven. Als ik toen wist wat ik nu weet, was ik al op mijn 18e begonnen met het bouwen van een achterban. Daar zou ik mijn hele carrière profijt van hebben gehad. En daarna.

Bouw je eigen merk

Het begint allemaal bij het verhaal. De meeste sporters nemen het gat in de begroting als vertrekpunt. In de voorbereiding van de crowdfunding prikkelen we sporters om in plaats daarvan te denken vanuit wat de sporter te bieden heeft. Activeert hun verhaal een groep mensen om met hen mee te gaan richting het doel? Wat hebben sporters hen te bieden? Waar staat een sporter voor, wat is hun persoonlijke merk waarmee zij kunnen boeien?

Ondernemende sporters zijn de sporters van de toekomst. Als het sporters lukt om dat perspectief te zien, dan liggen er kansen om een achterban op te bouwen voor hun missie. Crowdfunding heeft hierin als instrument een belangrijke plaats, maar is alleen duurzaam als het wordt gebruikt in het besef dat je als sporter van waarde wilt zijn voor je omgeving. Anders is het niets meer dan een korte termijn actie om geld bij elkaar te brengen. Dat zou een gemiste kans zijn.