De 10 best gelezen blogs op SportNEXT in 2015: wat mag je niet gemist hebben?

Terwijl vanaf maandag de aandacht volledig naar het sportjaar 2016 zal gaan, blikken we op SportNEXT nog één keer terug op het voorgaande jaar. Want zoals Thomas van Schaik (NOC*NSF) donderdag ook deels in zijn column aangaf: 2015 was een jaar met een aantal prachtige sportprestaties, fantastische sportevenementen, commerciële uitdagingen, bijzondere ontwikkelingen & trends en bovenal ook heel erg veel mooie blogs! Daarom een klein overzicht van de 10 best gelezen blogs in 2015. Oftewel: de bijdrages die het beste gelezen werden, het meest gedeeld werden op social media en waarover het meeste gediscussieerd werd.

10) Interviews spelers voor de eigen club backdrop: zoals het hoort

Hoe een simpel idee werkelijkheid werd: al jaren verbaasde Chris Woerts (CWO Consultancy & Marketing) zich over het feit dat spelers van een club bij een uitwedstrijd hun interviews doen voor de backdrop van de tegenstander. Het is wereldwijd geaccepteerd en naar welke competitie je ook kijkt: het is overal hetzelfde. Als spelers worden geïnterviewd is dat voor de backdrop met sponsoruitingen van de thuis spelende club. Zo geven Ajax-spelers in de Kuip bijvoorbeeld interviews voor een bord met 'Opel', terwijl Mercedes jaarlijks een flink bedrag betaald om de Amsterdamse club te sponsoren. Tijd voor verandering dus! In de zomer van 2015 ging Chris het gesprek aan met Menno Geelen (Ajax), Mark Koevermans, Bas Raemakers (Feyenoord) en Peter Rovers (PSV). Het resultaat: voor het eerst werd de sponsoring- / media-innovatie in Nederland in praktijk uitgevoerd. In zijn blog verteld Chris hoe hij stap voor stap dit idee heeft uitgevoerd en wat voor voordelen het met zich meebrengt.

Lees meer: Interviews spelers voor de eigen club backdrop: zoals het hoort - Column Chris Woerts (31 augustus 2015)


9) adidas Running presents Ultra Boost: running meets fashion 

Na de succesvolle lancering drie jaar geleden presenteerde adidas Running begin januari een nieuwe editie: de Ultra Boost. Sinds de introductie zijn er 20 marathons gewonnen met de adidas Boost-technologie en 3 van de 5 snelste tijden ooit gelopen. De schoen is een combinatie van de revolutionaire Boost (+20% foam cushioning voor extra ondersteuning) en het ultra lichte adidas PRIMEKNIT voor optimaal comfort. Gijsbregt Brouwer was namens SportNEXT in New York aanwezig bij de officiële presentatie, terwijl Wijnand van der Waal alle bevindingen samenvatte in een blog. 

Lees meer: adidas Running presents Ultra Boost: running meets fashion - Blog Wijnand van der Waal (24 januari 2015)


8) Meerkat en Periscope: niet te missen ‘hype’ voor sportverenigingen

Afgelopen jaar maakten we voor het eerst kennis met dé hype in de wereld van online communicatie: Meerkat en Periscope! Op SportNEXT waren we als een van de eerste met een Periscope-interview met Bob van Oosterhout over Philips & PSV: wat niet alleen heel erg leuk was, maar ook aardig bekeken werd (ruim 233 volgers schakelden live in). Martin van Berkel, communicatieadviseur bij Rotterdam Sportsupport), wist echter nóg meer sportprofessionals te inspireren over de kracht van livestream-apps als Meerkat en Periscope. In een blog op SportNEXT vertelde hij waarom live videostreams een geweldige aanvulling voor sportverenigingen zijn om de club in beeld te brengen en de achterban nóg beter te betrekken. 

Lees meer: Meerkat en Periscope: niet te missen ‘hype’ voor sportverenigingen - Blog Martin van Berkel (28 maart 2015)


7) 11 inspirerende trends in sportmarketing en sponsoring

Marketing en sponsoring veranderen. De nieuwe wereld is er al: digitaal, sociaal en ongelimiteerd in de verwerking van informatie. Inzicht in digitalisering en technologie is cruciaal geworden voor de hedendaagse (sport)marketeer. Wie de trends en processen begrijpt, kan er beter op inspelen. Tijdens de tientallen sessies op de IEG conferentie in Chicago kwam een aantal inspirerende quotes naar voren. Sommigen zorgvuldig voorbereid, anderen als spontane reactie van een spreker. Peter Sprenger, die met video's en blogs uitgebreid verslag deed over IEG 2015, beschreef 11 quotes die gezamenlijk de nieuwe uitdagingen in marketing en sponsoring laten zien. 

Lees meer: 11 inspirerende trends in sportmarketing en sponsoring - Column Peter Sprenger (23 maart 2015)


6) Sportbonden: Rolopvatting als sleutel voor de toekomst

Qua aantal woorden was het misschien wel een van de langste blogs op SportNEXT vorig jaar. Toch bleek deze longread van Ziggy Tabacznik (2Basics Breedtesport & Marketing) een ware 'hit' te worden, waar zelfs maanden later nog over getwitterd en gediscussieerd werd. In zijn column beschreef Ziggy de rol die Nederlandse sportbonden in de Nederlandse maatschappij innemen en wat er van hen verwacht wordt. De sportbond is de beschermheer van de sport, niet de conservator zoals in een museum.” Samen met collegae stelde Ziggy daarom zichzelf de vraag: wat zouden wij doen als we een bond waren? Het resultaat zijn 7 inspirerende en interessante tips... Sportbonden, lezen jullie mee?

Lees meer: Sportbonden: Rolopvatting als sleutel voor de toekomst - Column Ziggy Tabacznik (22 september 2015)


5) De 100 best betaalde sporters ter wereld, Floyd Mayweather aan top

Dat niet alleen de inhoudelijke bijdrages goed scoren, bewijst de nummer vijf positie van deze blog. Geen inspirerende case, verhaal, trend of ontwikkeling, maar een simpel lijstje met de '100 best betaalde sporters ter wereld'. Ideale snackcontent dat dan ook véél gedeeld werd op social media.

Lees meer: De 100 best betaalde sporters ter wereld, Floyd Mayweather aan top - Blog Michel Dusée (12 juni 2015)


4) Sport zoekt steeds meer media-regie

Voor de vaste SportNEXT-lezer is het waarschijnlijk wel bekend: de columns van Jaap Stalenburg lezen erg prettig weg, open je ogen voor nieuwe problemen, ontwikkelingen en/of kansen in de sportmarkt, en zijn vaak op het scherpst van de snede geschreven. Niet zo verwonderlijk dat de columns van de manager Public Relations bij TVM Verzekeringen vaak goed scoren op SportNEXT. Ook met zijn laatste column 'Crisis in sportsponsoring?' wist Jaap de aandacht naar zich toe trekken, maar zijn column in februari scoorde het allerbeste: Sport zoekt steeds meer media-regie. In tegenstelling tot de andere blogs geef ik hier geen (uitgebreide) samenvatting weer. Slechts één tip: deze column moet je als sportprofessionals gelezen hebben!

Lees meer: Sport zoekt steeds meer media-regie - Column Jaap Stalenburg (9 februari 2015)


3) 5 bijzonderheden over de nieuwe gratis sportzender: Ziggo Sport

Inmiddels zijn we wel bekend met het fenomeen 'Ziggo Sport' dat het afgelopen jaar toch wel de sportmarkt op zijn kop heeft gezet. Met een bijzonder rechtenpakket waarin onder meer het Formule 1, handbal (WK handbal), basketbal (NBA), golf (PGA Tour en European Tour), tennis en voetbal (o.a. Primera División, Liga Portugal, Croky Cup etc.) gratis aan klanten wordt aangeboden, weet het veel mensen te interesseren voor een overstap van kabelaanbieder. In september was het nieuws over de komst van het Ziggo Sport-kanaal nét uitgelekt in de media, waarop wij op SportNEXT 5 bijzonderheden verzamelden: het schaakspel van John Malone, 'een soort tweede Eurosport', de verwachte tegenaanval van KPN, Netflix van de sport en het exclusieve oefenduel van Ajax.

Lees meer: 5 bijzonderheden over de nieuwe gratis sportzender: Ziggo Sport - Blog Michel Dusée (1 september 2015)


2) Vrouwenvoetbal: als je bezig bent met overleven, sterft visie

Mary Kok-Willemsen, sinds 2011 hoofd vrouwenvoetbal bij FC Twente, maakte in maart haar debuut op SportNEXT met een bijzondere column over FC Twente Vrouwen en het vrouwenvoetbal in het algemeen. Een pleidooi waarom topvrouwenvoetbal in de regio Enschede behouden moet blijven, maar ook de uitdagingen en acties die ondernomen moeten worden om het vrouwenvoetbal ook écht op de kaart te zetten. De column van Mary werd niet alleen héél erg veel gelezen, ook onder de blog werd er nog lang nagepraat over het onderwerp. 

Lees meer: Vrouwenvoetbal: als je bezig bent met overleven, sterft visie - Column Mary Kok-Willemsen (8 maart 2015)


1) De vijf sporttrends voor 2015

Tot slot de langstlopende rubriek op SportNEXT dat elk jaar toch wel in de top 3 staat: de trends voor het nieuwe jaar! Met meer dan 10.000 views is de blog van Gijsbregt Brouwer het best gelezen onderwerp op SportNEXT. Met de trends (1) een hausse aan nieuwe sporten, (2) snack sporten, (3) slimme kleding, (4) own the platform en (5) bewegen wordt geld waard, lijkt Gijsbregt - zoals in de terugblik op de trends al duidelijk werd - het opnieuw bij het rechte eind te hebben. Het is nog even wachten tot de vijf sporttrends voor dit jaar (2016), maar tot die tijd: laat jezelf vooral inspireren met de trends van afgelopen jaar!

Lees meer: De vijf sporttrends voor 2015 - Column Gijsbregt Brouwer (6 januari 2015)