De commerciële kansen van social media voor sportclubs

In zijn maandelijkse nieuwsbrief informeert Frank van den Wall Bake geïnteresseerden over de ontwikkelingen in en rondom de vakgebieden sport, media, sponsoring en marketing. Drie ontwikkelingen (+ een groene kaart) uit de editie van maart vielen op. Frank van den Wall Bake licht ze toe en blikt vooruit:

- De commerciële kansen van social media voor sportclubs
- Persoonlijke sponsoring in opkomst
- Vraagtekens bij de sponsorstrategie van de Staatsloterij
- Groene kaart

De commerciële kansen van social media voor sportclubs

Grote sportclubs zijn bezig om een wereldwijde fanbase op te bouwen, vooral via social media. Manchester United claimt bijvoorbeeld 659 miljoen fans te hebben. Minimaal 120 miljoen hiervan staan op dit moment in regelmatig contact met de club. Dat gegeven biedt mogelijkheden voor hoofdsponsor Chevrolet. Het automerk betaalt 100 miljoen euro per seizoen (voor tien seizoenen) voor een plek op het shirt. Als deze overeenkomst inhoudt dat via de Man United fanbase er wereldwijd wordt gecommuniceerd over het automerk, dan is dat bedrag alles behalve hoog. Daarnaast: fans zijn sterk emotioneel verbonden aan de club en hebben daar best iets voor over. Een rekensom: stel dat Manchester United 5 euro vraagt voor exclusieve content en van de 659 miljoen fans er 200 miljoen een dergelijk bedrag willen betalen, dan komt er 1 miljard aan extra inkomsten binnen.

Frank van den Wall Bake over de digitale revolutie 
“De digitale revolutie leeft, maar nog lang niet overal. Fans staan dagelijks in direct contact met de club, dat biedt mogelijkheden voor sponsors. Clubs leven nog met de gedachte van reclame en business seats. De mogelijkheden voor Ziggo en Ajax liggen voor de hand. In de toekomst zullen meer van dit soort situaties ontstaan. De ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen, maar gaat wel in rap tempo. Het geheim van de hogere inkomsten van de grote clubs is niet te danken aan luxe skyboxen en horecavormen, het geheim zit in internationalisering waarin social media de hoofdrol vervullen.”

Chevrolet FC hosts Man Utd in Google+ Hangout

Persoonlijke sponsoring in opkomst

Passend in de digitale revolutie is de duidelijk toenemende aandacht voor persoonlijke sponsoring. En met name de sporters die miljoenen volgers hebben op social media. Het is een absolute noodzaak voor bonden en clubs om hun sterren, waarin veel is geïnvesteerd, aan zich te binden. Denk bijvoorbeeld aan het volgende: de waarde van het hoofdsponsorschap van het Nederlanders elftal door ING wordt aangetast als bijvoorbeeld Robin van Persie een persoonlijk sponsorschap aan zou gaan met een andere bank. Robin van Persie heeft namelijk 6,8 miljoen volgers op Twitter.

Frank van den Wall Bake over de kracht van teamsponsoring
“Teamsport is nog steeds een zeer interessante propositie. Het bedrijfsleven wil namelijk de boodschap ‘samen’ communiceren en zich verbinden met een element van teamprestaties. De strijd tussen team- en persoonlijke sponsoring is er altijd geweest. David Beckham speelde nog bij Manchester United (en werd gesponsord door Nike) toen hij een adidas-muts droeg bij een persconferentie. Adidas betaalde vervolgens de boete. Wat persoonlijke sponsoring zo interessant maakt, is de inzet van social media. Een tweet of Facebook-bericht door een sporter is relatief goedkoop. Met 150.000 euro kom je heel ver. Doe dit twee keer per jaar en de resultaten zijn daar.”

Vraagtekens bij de sponsorstrategie van de Staatsloterij

De sponsorstrategie van De Lotto met betrekking tot de wielerploeg is vooralsnog onduidelijk. Een halfjaar na de lancering van team LottoNL-Jumbo verbindt de Staatloterij zich met een co-sponsorschap aan de Roompot Wielerploeg die verder gaat onder de naam ‘Oranje Peleton’. De verwachting is dat De Lotto en Staatsloterij op termijn gaan fuseren. 

Frank van den Wall Bake over de sponsorstrategie
De onderhandelingen vinden overduidelijk plaats op directieniveau, de marketingafdelingen hebben nog geen contact. Onderling is er over de sponsor- en communicatiestrategie nog geen afstemming. Het is onduidelijk hoe zich dit de komende jaren gaat ontwikkelen, de sponsorcontracten lopen gewoon door.”

Groene kaart

Een groene kaart voor ABN AMRO, Sportpaleis Ahoy Rotterdam, Richard Krajicek en Esther Vergeer voor de organisatie van het 42ste ABN AMRO WTT. Een waardevolle bijdrage aan de internationale positionering van Nederland sportland. In een week tijd hebben ruim 100.000 mensen genoten van sport en entertainment. Goed voorbeeld: de indrukwekkende LED-verlichting waarin Philips een hoofdrol speelde en de toevoegingen met licht en geluid (bijvoorbeeld bij set en matchpoints).

Komende maand kijk ik uit naar de voorjaarsklassiekers in het wielrennen en natuurlijk naar de ontwikkelingen rondom Max Verstappen. Een groot talent. Geen podiumplaats, maar gezien zijn talent enorm veel potentie.