De Content Olympics komen eraan

In de sport trends voor 2016 beschreef ik begin dit jaar de trend van de Content Olympics. Na het bloggen in Beijing en de Socialympics in Londen zouden de Olympische Spelen van Rio helemaal gaan draaien om (online) content. Wat blijkt: deze ontwikkeling is allang in volle gang.

“Het wordt tijdens de Olympische Spelen lastig om de pratende (ex)Olympiërs te ontwijken.” Naast veel aandacht voor atleten en content over atleten, zou er dit jaar ook veel content vàn atleten zijn: “Maar de belangrijkste bron van content in Rio worden de atleten zelf. Zij gaan en masse content maken en delen via hun eigen social media en websites.”

Inmiddels is de Road to Rio de 100 dagen grens al gepasseerd en nadert de dag van de ploegoverdracht met rasse schreden. De laatste kwalificaties staan op de rol en de atleten schaven over de hele wereld aan hun beste vorm. De voorspelling van Content Olympics is inmiddels al meer dan uitgekomen: atleten staan meer dan ooit in de belangstelling van media, sponsors en fans.

ZIE OOK: De vijf sporttrends voor 2016

Lawine aan content

Bij Týrsday werken we voor 150 olympische atleten en de vragen voor atleten om mee te doen aan “iets” stromen bijna dagelijks binnen. “Iets” is dan vaak content met de atleet: van een dagje op Instagram tot een eerbetoon en van een traditioneel interview tot een optreden in een talkshow. Het aantal aanvragen neemt toe en wordt steeds breder. Voor de goede orde, voor de meeste atleten zijn wij niet het eerste aanspreekpunt. De atleten hebben een manager, een bond of een team die de aanvragen afvangt. Pas daarna komt het bij ons terecht of als het direct via de website van de atleten binnenkomt. Ook monitoren we bij Týrsday tien olympische sporten. Hierdoor ervaren we de lawine aan content voor, over, met en van atleten.

De Content Olympics lijken al begonnen, zelfs nu de Spelen nog relatief ver weg zijn. Het feit dat Oranje ontbreekt op het EK in Frankrijk zal deze ontwikkeling nog een zetje in de rug geven. De wens voor content en daarmee de aandacht, tijd en energie van atleten stemt veel van hen tweeledig: enerzijds is de aandacht fijn, anderzijds willen ze vooral sporten en zich optimaal voorbereiden op Rio. Begeleiders van atleten hebben hierin een cruciale rol. Zij stellen de regels op en overleggen met de atleten over wat wijsheid is. Zeker bij bonden en bij het NOC*NSF kan dit een traditionele tweespalt tussen het technisch kader en commercieel kader als gevolg hebben. Het technisch kader is tegen aandacht, het commercieel kader wil graag meer.

Tegengestelde belangen

Er zijn vaak nog meer tegengestelde belangen: de eigen sponsor van de atleet is Nike, maar de bondssponsor is adidas en Asics sponsort NOC*NSF. Moet je dan wel ingaan op een vraag van TeamNL of van hockey.nl? Moet je een tamelijk plat verzoek van je horlogesponsor om vier Instagrams met je nieuwe klokje te maken wel honoreren? Is een optreden bij KPN Clubhuis 16 of Ziggo Peptalk meer waard dan een extra training of extra slaap? Zal ik aan mijn personal brand bouwen in dit belangrijke olympische jaar of alles focussen op goud?

Onze ervaring is dat het geen zero sum game is. Het is niet of/of, maar en/en. Goede begeleiding van atleten op het gebied van het delen van hun avontuur (het zelf maken van content en/of het laten maken van content) zorgt voor rust en overzicht. Managing the hassle away, noemen we dat bij Týrsday. We ontzorgen de atleet en brengen rust in de agenda en in het koppie. Dit zorgt bovendien voor echte, consistente en persoonlijke content. Content die leidt tot meer commerciële en maatschappelijke waarde en content die eer doet aan wie de atleet is en wat de atleet zelf graag deelt. Het maken van die content is trainbaar en planbaar, net als de sport zelf. Bij het maken van content kan de atleet vertrouwen op experts, net als bij het sporten.

Focus modus

Bij een aantal van onze partners zitten we midden in dit traject. Daarnaast krijgen we nog wat last minute vragen binnen voor expertise en ondersteuning. Voor een groot deel van de 150 atleten voor wie we werken hebben we het trainen en plannen al lang gedaan. De afspraken met managers, teams, bond en kader staan. De sponsors weten waar ze aan toe zijn. De atleten hebben rust. Zij zitten in de focus modus. Voor hen bieden de komende Content Olympics vooral kansen: op een sterker personal brand, op betere sponsordeals en op meer maatschappelijke betrokkenheid.

Lees de Engelstalige blog op tyrsday.com.


Foto header: Twitter @TRT Spor