De digitale strategie van FC Barcelona onthuld

Joaquim Cardona is 'Head of Digital Business' bij FC Barcelona. Cardona verwelkomt dagelijks tientallen miljoenen fans op de websites, apps en social media van de club. Zijn taak is om fans online de best mogelijke beleving te bieden en inkomstenstromen te realiseren. In een interview met de organisatie van Leaders in Sport, internationaal platform met evenementen voor beslissingsmakers in de sport, spreekt hij over de visie van FC Barcelona op het snel veranderende medialandschap.

Update 25 augustus 14:08
FC Barcelona heeft meer dan 72 miljoen fans op Facebook, 12 miljoen op Twitter, 10 miljoen op Google+, 3.3 miljoen fans op Instagram, 1.5 miljoen op Youtube en 1.1 miljoen Sina Weibo. Jaarlijks verdient de Spaanse club €30 miljoen aan online (ticketing, e-commerce, museum, licenties en content). Een stijging van 43% in drie jaar tijd. Technologie ondersteunt dit op drie manieren: het brengt de club naar de fans, zorgt voor een wereldwijde aanwezigheid levert inkomsten op. Het GLOCAL-concept (think globally, act locally) wordt momenteel door de organisatie verder uitgewerkt.

Globaal is het werkveld van Cardona onderverdeeld in vier delen: licensing (rechten voor games en apps), sponsoring (digitale initiatieven), content distributie (actieve rol in het produceren van content) en tot slot loyaliteitsprogramma's (voor het bedienen en binden van de fans op social media). Bij de laatstgenoemde is het doel om de meer dan 100 miljoen fans op social media naar eigen mediakanalen te begeleiden en daar meer over ze te leren.

Voor FC Barcelona is social media geen zendkanaal maar een belangrijke mogelijkheid om direct te communiceren. Het open karakter van social media moet fans bedienen en de eigen kanalen moeten de fans vervolgens zien te binden. Persoonlijke data is van belang. Een vergelijkbare insteek kiest Ajax die met CRM-data gebruiken om gericht met de fans te communiceren. Naast de traditionele social media zoals Twitter en Facebook gebruikt FC Barcelona steeds vaker gericht bepaalde social media om een doelgroep te gebruiken. Bijvoorbeeld sinds vorig jaar de Japanse Instant Messaging service Line met wereldwijd 230 miljoen gebruikers. Fans krijgen daar direct de laatste foto's, video's en updates te zien in meer dan vijf verschillende talen. Binnen een half jaar meer dan 50 miljoen volgers.

Lees meer: Ajax over marketing anno 2014-2015

Lees meer: Voetbalclubs worden mediabedrijven

Wereldwijd overal aanwezig zijn om de fans te bedienen is de hoofddoelstelling van Cardona. De website van FC Barcelona is dan ook toegankelijk in acht verschillende talen: "Zo komen we dichter bij de fan." De website van Manchester City is bijvoorbeeld voor fans uit 160 landen te lezen, 80 procent van de wereldbevolking. Waar ligt de grens? "We blijven uitbreiden zodat fans zich thuisvoelen op onze website." Die statistieken kunnen weer ingezet worden om de beleving te verbeteren.

Op het Youtube-kanaal van Leaders in Sport staat een serie interview met beleidsbepalers in de sport. Korte inhoudelijke clips, een aanrader.