De grote Super Bowl XLIX post

De Super Bowl is 50% sport en 50% commercials. Op de eerste dag van februari 2015 staan ongetwijfeld twee ijzersterke teams tegenover elkaar in het Phoenix Stadium voor de 49ste editie van de Super Bowl maar waar grote adverteerders voorheen in de rij stonden (en alles aan deden om voor te dringen) heeft NBC nu te maken met een valse start. Autofabrikanten, voorheen een kartrekker voor wat betreft de inkoop van commercials, laten het afweten en ook de enorme inkoopbedragen staan ter discussie. In de grote Super Bowl 2015 post een uitgebreid overzicht van de commercials en relevante onderzoeken. Regelmatig volgen updates en deel graag in de reacties.

Update: 3 februari
Met 114.4 miljoen kijkers is Super Bowl XLIX de best bekeken show uit de Amerikaanse TV-historie. De best bekeken Amerikaanse TV-programma's zijn: 1. SB XLIX, 2. SB XLVIII, 3. SB XLVI, 4. SB XLV, 5. SB XLVII. In totaal werden wereldwijd 28.4 miljoen tweets verstuurd, een nieuw record. De onderschepte pass van Wilson door Butler, breekpunt in de wedstrijd, zorg voor maar liefst 395.000 Tweets Per Minuut (TPM), bij het winnnende punt 379.00 TPM en vlak na de halftime-show 284.000 TPM. In totaal spraken wereldwijd 65 miljoen mensen in 265 miljoen berichten op Facebook over de wedstrijd. Wat waren de best gewaardeerde en meest besproken Super Bowl-commercials? 

De best gewaardeerde Super Bowl Commercials

1. Budweiser - Lost Dog: 8.10
2. Always - Like a Girl: 7.10
3. Fiat - Blue Pill: 6.87
4. Microsoft - Braylon: 6.74
5. Doritos - Middle Seat: 6.71
6. Dodge - Wisdom: 6.64
7. Toyota - My Bold Dad: 6.59
8.Coca-Cola - Make it Happy: 6.50
9. Nissan - With Dad: 6.47
10. McDonald's - Pay with Lovin': 6.45
11. Doritos - When Pigs Fly: 6.44
12. Snickers - Very Brady: 6.43
13. Dove Men+Care - Real Strength: 6.40
14. No More - Listen: 6.36
15. Jeep - Beautiful Lands: 6.13

$4.5 miljoen voor 30 seconden

Een koopje
Enkele weken voor Super Bowl XLIX heeft NBC 95% van de commercials verkocht zo meldt AdWeek. De verkoop van commercials is na een twijfelende start opgang gekomen en verloopt sneller dan drie jaar geleden zegt Seth Winter hoofd sales en marketing bij zendgemachtigde NBC Sports Group en NBC Universal. De verkoop van 30-seconden moet per stuk een recordbedrag van ongeveer $4.5 miljoen gaan opleveren. "Een koopje" zegt Winter die wijst op de online replay van commericals voor en na het evenement. Uit onderzoek blijkt echter dat de Youtube-premiere niet of nauwelijks effect hebben op keuzes van consumenten. De verkopen voor digital ads (de wedstrijd wordt ook online aangeboden door NBC) is sinds 2012 meer dan verdubbeld. Maanden geleden, nog voor de start van het WK in Brazilie, werd de prijs voor een Super Bowl-commercial bekend gemaakt. In totaal $4.5 miljoen voor 30 seconden waarvan in totaal 40 stuks beschikbaar zijn. Een nieuw record en een stijging van 12,5% ten opzichte van een jaar eerder. De strategie is volgens een jaarlijkse inkoper helder: "De markt wordt getest en als onvoldoende bedrijven toehappen wordt de prijs vanzelf verlaagd." De internationale superster Katy Perry verzorgt dit jaar de spectaculaire half-time show met als gast Lenny Kravitz.

Halftime show op Youtube
Youtube wil meer dan de miljoenen kijkers voor de gewilde Super Bowl Commercials en start daarom een eigen halftime show met Harley Morenstein (bekend van het Youtube-kanaal Epic Meal Time) en Freddie Wong (filmmaker en bekend van het Youtube-kanaal RocketJump). Zij moeten het gaan opnemen tegen Katy Perry en Lenny Kravitz. De show draait live op het Youtube-kanaal van AdBlitz (waar tevens alle Super Bowl commercials te vinden zijn). De show is ook meer gericht op marketeers en liefhebbers van de commericals.

Trending Super Bowl Hub op Facebook
Naast Youtube wil Facebook meeliften op de buzz rondom de Super Bowl zo meldt Wired. In de real-time hub Trending Super Bowl komen commercials, updates, foto's en video's van celebrities én vrienden.

#NoDroneZone
De organisatie doet een oproep aan de fans om drones thuis te laten. Leave your drone at home. #NoDroneZone.

Voor het eerst een Super Bowl app
De kaartverkoop draait nog niet op volle toeren. Zo vlak voor het eerste fluitsignaal daalt de gemiddelde prijs voor een kaartje naar $3.220 (vorig jaar nog $3.270). Fans in het stadion krijgen voor het eerst exclusief toegang tot de officiële Super Bowl app. De app is beschikbaar voor Windows, iOS en Android en stuurt fans persoonlijke informatie via iBeacons. Daarnaast zijn natuurlijk alle commercials te bekijken en instant replays uit vier cameraposities (met zoom en pauze-functie).

In Nederland op TV
De Super Bowl start in Nederland om 00.30 op het digitale basiskanaal van FOX en wordt van Nederlands commentaar voorzien. Op de betaalzender FOX Sports International (abonnement vereist) wordt de wedstrijd met orgineel Amerikaans comentaar uitgezonden. Op beide zenders is er een Nederlandse voor-, tussen- en nabeschouwing vanuit de studio van FOX Sports in Amsterdam.

SportAmerika organiseert het grootste Super Bowl Feest van Nederland
Sport Amerika organiseert wederom het grootste Super Bowl Feest van Nederland. In Coco's Outback kan je op 1 februari samen met andere fans een avond, en nacht, naar de Super Bowl XLIX kijken. Aan de muur hangen maar liefst 17 plasma-tv's en 2 enorme enorme schermen. Vorig jaar kwamen er meer dan 600 fans op af. De deuren gaan om 21.00 open. (meer info en aanmelden)

Debuut
AdAge is traditioneel het platform dat bovenop het laatste nieuws zit. 15 merken maken hun debuut komende Super Bowl. NBC ziet interesse uit alcohol, verzekeringen, frisdranken, gaming & apps, fastfood restaurants en films. Nissan is terug! Na 17 jaar afwezigheid (1997) koopt de Japanse auto-fabrikant 60 seconden bij de aankomende Super Bowl. Volkswagen, geroemd vanwege voorgaande commercials, Jaguar en Lincoln hebben geen ruimte ingekocht. Toyota en Mercedes-Benz wel. Volkswagen (stokpaard voorgaande jaren met een aantal geweldige commercials) heeft laten weten de komende editie over te slaan. Ook Coca-Cola en GoDaddy kochten slechts één commercial in plaats van twee in 2014. Campagnenamen en video's volgen, onder de nieuwkomers een opvallende: Wix.com, een populair platform voor het bouwen van een eigen website.

5 marketing trends bij de Super Bowl (door Adobe)

  1. Belang van mobiel wordt alsmaar groter
    - 50% van de Super Bowl ads worden via mobiel bekeken
    - 35% koopt producten en diensten via mobiel

  2. Nieuwe platformen
    - 10% kijkt de Super Bowl via Xbox, Apple TV, Chromecast etc.

  3. Internationaal publiek
    - 21% van het NFL-publiek woont buiten de Verenigde Staten

  4. Belang van social media wordt alsmaar groter (en complexer)
    - Afbeeldingen nemen Facebook over, tekst daalt met 77%(!)

  5. Online meeliften is niet verbonden aan rechten

Meest gedeelde Super Bowl ads aller tijden
1. The Force: Volkswagen Commercial - Super Bowl 2011 - 5,279,772 shares
2. Budweiser: 9/11 Commercial - Super Bowl 2002 - 3,480,685 shares
3. Budweiser: “Brotherhood” - Super Bowl 2013 - 2,891,209 shares
4. Budweiser: “Puppy Love” - Super Bowl 2014 - 2,002,143 shares
5. Ram Trucks: “Farmer” - Super Bowl 2013 - 1,940,542 shares
6. Universal: Fast & Furious 6 - Big Game Spot - Super Bowl 2013 - 1,504,867 shares
7. Chevrolet: OK Go - Needing/Getting - Official Video - Super Bowl 2012 - 1,342,452 shares
8. The Bark Side: 2012 Volkswagen Game Day Commercial Teaser - Super Bowl 2012 901,587 shares
9. Universal: Fast Five Trailer - Super Bowl 2011 - 886,669 shares
10. Star Trek Into Darkness - Official Teaser - Super Bowl 2013 - 705,935 shares

Onderzoeken

Tegenvallende resultaten
De belangstelling voor de Super Bowl commercials valt tegen en nu blijkt uit onderzoek van Communicus dat ook de resultaten van vorig jaar tegenvallen. Alle Super Bowl commercials scoorden gemiddeld minder goed op merkbewustzijn en koopintentie in vergelijking met voorgaande jaren. Met name de commercials van autofabrikanten scoren minder goed (6 van de 10 slechtste commercials kwamen uit de autobranche) en dat kan beperkte belangstelling verklaren. Voor de editie van 2015 hebben slechts 3 automerken zich gemeld in tegenstelling tot 11 in 2014. De tijd is gekomen voor nieuwe merken/ producten/ diensten die zich in de markt willen zetten. Internetdiensten SquareSpace en Wix.com zijn opvallende nieuwkomers. (lees meer)

Social data voorspelt brand engagement

Campagnes

Always (P&G) 
Verwachte inkoop: 60 seconden
Bureau: Leo Burtnett
Bijzonderheden: Half time

Avocados From Mexico
Verwachte inkoop: 30 seconden
Bureau: onbekend

Anheuser-Busch InBev
Verwachte inkoop: 210 seconden voor Bud Light en Budweiser
Bureau: BBDO, Bud Light; Anomaly, Budweiser)
In het nieuws: Edgar Davids werkt bij Anomaly
Bijzonderheden: gebruikt aankomende Super Bowl voor het bereiken van de nieuwe generatie.

Budweiser

Bud Light

BMW
Verwachte inkoop: 60 seconden
Bureau: KBS & UM

Carnival Corp.
Verwachte inkoop: 60 seconden voor complete assortiment
Bureau: BBDO, Atlanta

Coca-Cola
Verwachte inkoop: 30 seconden voor Coca-Cola
Bureau: Wieden & Kennedy

Discover Card
Verwachte inkoop: 60 seconden
Bureau: The Martin Agency

Doritos (PepsiCo's Frito-Lay)
Verwachte inkoop: twee maal 30 seconden voor Doritos
Bureau: Omnicom Group's Gooby
Campagne: Crash the Super Bowl
Bijzonderheden: Newcastle Ale (bier) lift duidelijk mee op de campagne 'Crash the Super Bowl'

Dove Men+Care (Unilever)
Verwachte inkoop: onbekend
Bureau: Omnicom Group Goodbye, Silverstein & Partners

Ensurance
Verwachte inkoop: onbekend
Bureau: Leo Burnett

Fast & Furious: Super Charged
Verwachte inkoop: 30 seconden
Bureau: intern

Fiat Chrysler
Verwachte inkoop: 3 x 30 seconden
Bureau: onbekend

GoDaddy
Verwachte inkoop: 30 seconden voor GoDaddy
Bureau: Barton F. Graf9000

Jublia (Valeant Pharmaceuticals)
Verwachte inkoop: 30 seconden
Bureau: Harrisson and star

Heroes Charge (uCool)
Verwachte inkoop: 15 seconden
Bureau: TBD

Kia
Verwachte inkoop: 60 seconden
Bijzonderheden: zes jaar op rij aanwezig
Bureau: David & Goliath

Lexus (Toyota)
Verwachte inkoop: 30 seconden
Bureau: Walton Isaacson

 

Loctite
Verwachte inkoop: 30 seconden voor Super Glue
Bureau: Fallon

McDonald's
Verwachte inkoop: onbekend
Bureau: Publicis Groupe

Mercedes-Benz
Verwachte inkoop: 60 seconden voor Mercedes-Benz
Bureau: Markley & Partners

Microsoft
Verwachte inkoop: 60 seconden
Bureau: onbekend

Mophie
Verwachte inkoop: 30 seconden voor Mophie
Bureau: Deutsch

Nationwide
Verwachte inkoop: onbekend
Bureau: onbekend

Nissan
Verwachte inkoop: 60 seconden voor Nissan Murano
Bureau: TBWA/Chiat/Day

No More
Verwachte Inkoop: 30 seconden
Bureau: Grey
Bijzonderheden: tegen huiselijk geweld

Paramount
Verwachte inkoop: 30 seconden
Bureau: intern

Pepsi
Verwachte inkoop: 30 seconden
Bijzonderheden: Half-time sponsor met Katy Perry
Bureau: Mekanism

Skechers
Verwachte inkoop: 15 seconden
Bureau: Siltanen & Partners

Skittles (Mars Inc.)
Verwachte inkoop: onbekend
Bureau: DDB Chicago

Snickers
Verwachte inkoop: 30 seconden
Campagne: You're Not You When You're Hungry
Bureau: BBDO, New York

Squarespace
Verwachte inkoop: 30 seconden
Bureau: Wieden & Kennedy

Sprint
Verwachte inkoop: 30 seconden
Bureau: Deutsch L.A. 

Toyota
Verwachte inkoop: 30 seconden voor Toyota
Bureau: Saatchi & Saatchi

T-Mobile
Verwachte inkoop: tweemaal 30 seconden voor T-Mobile
Bureau: Publicis

TurboTax (Intuit)
Verwachte inkoop: 60 seconden
Bureau: Wieden & Kennedy

Victoria's Secret
Verwachte inkoop: 30 seconden
Bureau: intern
Bijzonderheden: Nederlandse Doutzen Kroes

WeatherTech
Verwachte inkoop: 30 seconden
Bureau: onbekend

Weight Watchers
Verwachte inkoop: onbekend
Bureau: Wieden & Kennedy

"Tommorowland" (Walt Disney Studios)
Verwachte inkoop: 30 seconden
Bureau: intern

Wix.com
Verwachte inkoop: 30 seconden voor Wix.com
Bureau: onbekend

Bronnen: AdAge