De LinkedIn van het voetbal koppelt spelers en clubs via social media

De transferzomer in het voetbal is in volle gang. Clubs zijn op zoek naar spelers die het elftal verder kunnen helpen, voetballers willen een stap hogerop of hopen nog op een carrière in het betaald voetbal en makelaars struinen de velden af op zoek naar talenten. Het voetbal is een miljoenenbusiness en de geldstromen worden bijna met de dag onduidelijker. Fieldoo probeert spelers en clubs aan elkaar te koppelen én een duidelijke inzage te geven in de bedragen die met een transfer gemoeid zijn.

Tijdens de transferperiodes in het voetbal (in de maand januari en gedurende de zomer) verkassen honderden spelers van club. Sommigen zijn transfervrij en anderen kosten tientallen miljoenen euro’s. Voordat een transfer tot stand komt, zijn er achter de schermen vele onderhandelingen gevoerd. Daar krijgen fans en liefhebbers vaak niets van mee. Zij krijgen (met een beetje geluk) alleen de transfersom te horen als de overgang helemaal is afgerond. Maar vaak betalen clubs veel meer dan ze naar buiten brengen. Elk jaar belanden miljoenen euro’s in de zakken van louche figuren, advocaten en zaakwaarnemers.

Gelukkig is er een platform dat het anders wil doen: Fieldoo. Deze website wil spelers, club en tussenpersonen op een efficiënte manier aan elkaar koppelen en de transparantie in de voetbalwereld vergroten. Fieldoo is eigenlijk het LinkedIn van het voetbal.


Transparantie

Op de website kunnen (professionele) spelers een profiel aanmaken en zichzelf aanbieden aan clubs. Makelaars kunnen in de database op zoek gaan naar talentvolle spelers die ze willen begeleiden en voetbalverenigingen kunnen eenvoudig spelers 'scouten'. Het belangrijkste doel van Fieldoo is echter om het voetbal transparanter te maken. "De markt is kapot. We willen de voetbalketen weer herstellen", zei CEO Klemen Hosta onlangs in een interview op de website bleacherreport.com.

"Voetbal is een corrupte industrie. Er is online een handel in spelers ontstaan en louche makelaars proberen voetballers op te lichten. Wij verifiëren alle intermediairs en gebruikers van de site, zorgen dat clubs alleen met geloofwaardige personen in contact komen en brengen spelers iets bij over hun rechten", aldus Hosta.

Alleen al in Nederland droegen de clubs het afgelopen jaar in totaal 9,5 miljoen euro af aan zaakwaarnemers. En dat is wat er in boeken wordt opgenomen. Hosta beschrijft een schrijnend voorbeeld van een speler die van Spanje naar Kroatië verkaste. "Er waren 18 mensen betrokken bij zijn transfer. Twee clubs, één speler en 18 betrokkenen? Dat is het probleem. Meer dan een miljoen euro werd uitgegeven voor deze transfer, terwijl de actuele transfersom van de speler niet meer dan 300.000 euro was."

Trials

Dit voorbeeld staat niet op zichzelf. In Enschede worden ze nog weleens zwetend wakker van de overgang van Dusan Tadic. De Serviër werd omringd door zogenaamde zaakwaarnemers die allemaal een puntje van de taart wilden. Uiteindelijk werd de verkoop van Tadic aan Southampton FC Twente bijna fataal omdat de Tukkers bewust 1,8 miljoen euro aan vergoedingen voor het management van de Serviër buiten de boeken hadden gehouden.

ZIE OOK: ‘Het is een klein wonder dat FC Twente de licentie behouden heeft’

Fieldoo wil een einde maken aan deze schimmige geldstromen. En in deze tijd is het eigenlijk niet meer dan logisch dat social media worden ingezet voor transfers. Het idee zou gemakkelijk naar andere sporten uitgerold kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan wielrenners die een nieuwe ploeg zoeken, of tennissers en golfers die op zoek zijn naar een coach.

In samenwerking met profclubs en agenten organiseert Fieldoo ook zogenaamde trials. Tijdens trainingen kunnen spelers zich bewijzen en een contract verdienen bij een (semi)-professionele voetbalclub. Zo wordt er tussen 7 en 12 augustus een trial georganiseerd in het Spaanse Almeria. In 2014 werd de Argentijnse amateur Jordi Pascual opeens profvoetballer toen Girona hem contracteerde nadat Pascual indruk had gemaakt tijdens een trial georganiseerd door Fieldoo.

Pjanic

Meer dan 200.000 spelers en 20.000 zaakwaarnemers zijn al onderdeel van Fieldoo-netwerk. Vrijwel elke club in de hoogte divisie van Kroatië en Slovenië maakt er gebruik van omdat het merendeel van de verenigingen in het verleden veel te maken heeft gehad met oplichters en fraudeurs. Fieldoo gaat echt op een andere manier te werk en benut niet alleen de mogelijkheden van de nieuwe media optimaal, maar heeft ook een idealistisch doel voor ogen.

Miralem Pjanic – die deze zomer van AS Roma naar Juventus verkaste – heeft onlang een profiel aangemaakt op Fieldoo. Misschien heeft de speler uit Bosnië-Herzegovina het startschot gegeven voor een nieuwe periode in het voetbal waarin transparantie het sleutelwoord is en spelers via (social) media een nieuwe club vinden.

Bronnen: digitalsport.co en bleacherreport.com


Foto header: Fieldoo.com