De meest waardevolle sportmerken op dit moment

Elk jaar publiceert het gerenommeerd Amerikaanse tijdschrift Forbes diverse lijstjes waarin sportclubs, voetbalclubs en andere (sport)organisaties op 'waarde' worden getoetst. Afgelopen week werd de 'Forbes Fab 40' bekend gemaakt, waarin de complete sportmarkt aan bod komt. Wat zijn de 10 meest waardevolle sportmerken op dit moment? Of de 10 meest waardevolle sportevenementen? Welke 10 atleten hebben de grootste '(merk)waarde' en welke sportclubs? Welke 'merken' zijn de afgelopen jaren gestegen? Hoe doen de Europese sporters en sportclubs het ten opzichte van de Amerikaanse? Dit en meer! 

De 10 meest waardevolle sportmerken

De merkwaarde van sportmerken is bepaald door het verschil te berekenen in: de geschatte ondernemingswaarde van het bedrijf of merk (bij wat voor bedrag zou het bedrijf bijvoorbeeld verkocht worden?) min de waarde van een vergelijkbaar bedrijf (uit een andere branche). Daarnaast zijn de waardes van vorig jaar er bij vermeld, waardoor je een goed overzicht hebt welke bedrijven de laatste jaren in waarde zijn gegroeid of gedaald. Wat valt er op? Alle sportmerken zijn in waarde gegroeid, op Reebok na. De koerswijziging van Reebok om zich meer op fitness en crossfit te gaan richten, lijkt (ondanks de ongekende populariteit bij deze sporten) toch voor een waardedaling te zorgen. Verder is Under Armour de laatste jaren hard aan het groeien (en is adidas al voorbij gestreefd in de 'schoenenmarkt' in de Verenigde Staten), Sky Sports is een van de weinige Europese merken, MLB's technologie afdeling (MLBAM) is sterk gegroeid door een nauwere samenwerking met de NHL en is het Yankees Entertainment and Sports Network (YES) flink aan het toenemen door meerdere sporten uit te zenden. 

De 10 meest waardevolle sportevenementen

De merkwaarde van sportevenementen zijn bepaald door onder meer de inkomsten uit media, sponsoring, tickets en merchandise bij elkaar op te tellen. De Super Bowl is met afstand nog steeds het 'meest waardevolle' sportevenement ter wereld. Dit is ook niet meer dan logisch: niet alleen worden er een gigantische bedragen betaald door sponsors (op de boardings, met de reclames etc.), maar ook werd het afgelopen jaar een nieuwe kijkcijferrecord geboekt (gemiddeld 114,4 miljoen kijkers: het meest bekeken programma in de VS). Verder valt het op dat de bestuurlijke crisis bij de FIFA nog geen invloed heeft op de merkwaarde van het WK. Wellicht dat dit volgend jaar echter wel effect gaat hebben (zeker nu het nog altijd 'onrustig' is bij de grootste FIFA sponsors). De UEFA Champions League steeg in eerste instantie ook in waarde (in vergelijking tot vorig jaar werd er 22 miljoen euro méér opgehaald), echter zorgt de negatieve koers van de euro t.o.v. de dollar, dat het evenement toch in waarde is gedaald. 

De 10 meest waardevolle atleten (merkwaarde)

De merkwaarde van de atleten is bepaald door de inkomsten uit (celebrity) endorsement te verminderen met het 'gemiddelde' inkomen uit endorsement (van de top 10 atleten uit dezelfde sport te pakken). Wat blijkt? Slechts één sporter steeg dit jaar in waarde: niemand minder dan de Indiase cricket speler Mahendra Singh Dhoni. Dit grotendeels door (extra) inkomsten uit de (aangekondigde) bollywood-filmproductie 'M.S. Dhoni: The Untold Story', waarbij het leven van de cricket speler centraal staat. Verder blijkt Tiger Woods nog altijd een populaire reclameicoon te zijn, omdat de Amerikaanse golfer dit jaar nog twee nieuwe deals (MusclePharm en India's Hero) wist te sluiten. Wél ondervindt Woods steeds meer concurrentie van twee 'upcoming golfers': Jordan Spieth en Rory Mcllroy. Tot slot lijken we ook met Floyd Mayweather Jr. rekening te moeten houden: dit jaar voor het eerst in de top 10, maar waarschijnlijk volgend jaar een van de grootste stijgers. 

De 10 meest waardevolle sportclubs

Tot slot een overzicht van de 'meest waardevolle sportclubs'. De merkwaarden zijn bepaald door onder meer de inkomsten uit televisiegelden en tickets mee te nemen. Over het algemeen zijn alle clubs in waarde gestegen op twee dalers na: FC Barcelona en Real Madrid. Ook dit heeft te maken met de negatieve wisselkoers (dollar <-> euro), omdat de inkomsten uit televisiegelden nog altijd gigantisch zijn (160 miljoen dollar elk). Wellicht dat dit de komende jaren gaat dalen, wanneer de Spaanse voetbalbond de televisiegelden 'eerlijker gaat verdelen'. Verder steken de Amerikaanse sportclubs er met kop en schouders bovenuit, al is dat gezien de markt voor televisiegelden (Verenigde Staten) uiteraard een logisch resultaat. 

Voor meer informatie: Forbes FAB 40