De unieke belevenissen van een stagiair is pure contentmarketing

Over een aantal weken begint een nieuwe lichting stagiairs fris aan hun stageperiode. Meedraaien in de organisatie of werken aan een specifiek project, het is voor velen een leerzame periode. Het is de eerste aanraking met het toekomstig werkveld. Voor de organisatie is het lastig, eenmaal ingewerkt is het een half jaar later alweer tijd om gedag te zeggen. Daar zit meer in.

Op BNR Nieuwsradio is iedere ochtend een item te horen over het eerste vakantiebaantje van bekende personen. Of je nu een topman bent bij KPN (Ad Scheepbouwer) of commercieel directeur bij Triple-IT (Ben van den Burg) iedereen is ergens begonnen. Ook als augurkenblikvuller is het de eerste ervaring met collega's en verplichtingen. Ongeschreven regels op de werkvloer. Het geeft een interessant en persoonlijk kijkje in iemands leven. Je gaat hierdoor anders naar iemand kijken, en ook naar een organisatie of een bepaald beroep.

Bij Facebook is afgelopen week een bijzondere stagiair in dienst getreden: NBA-ster Harrison Barnes. Normaal gesproken te herkennen aan sportkleding en explosieve acties, nu netjes gekleed en nieuwsgierig naar de werkzaamheden van mensen bij het grootste sociale netwerk ter wereld. Barnes leert in korte tijd veel over de organisatie en dan met name de Mentions app (speciaal ontwikkeld voor celebrities). Voor hem een leerzame periode en voor de organisatie een frisse blik op een service die nog in de kinderschoenen staat. Tijdens de stageperiode leert Barnes veel over de ontwikkeling van de app. Hij spreekt met de ontwikkelaars hoe zij de toekomst van de app voor zich zien en waar het mogelijk is om punten te verbeteren. Daarnaast spreekt hij met de gebruiker en leert daar over de ervaringen en knelpunten. De feedback is niet alleen interessant voor de organisatie de belevingen van Barnes zijn interessant om te lezen.

Want naast zijn stageperiode staat topsport natuurlijk niet stil. Trainen en wedstrijden spelen, dat gaat gewoon door. Voor Barnes een hele bijzondere periode waarin hij veel leert over het toekomstig werkveld en moet toch op niveau blijven. Facebook stimuleert Barnes om zijn ervaringen te delen en Mashable hield een uitgebreid interview. Voor Barnes natuurlijk leuk maar voor de organisatie, in dit geval Facebook maar kan iedere organisatie zijn, is het persoonlijke verhaal pure contentmarketing. Laat een stagiair zijn ervaringen delen op een corporate blog. Zeker in de energieke en dynamische sportwereld. Betere contentmarketing is er niet.

In Nederland vielen bijvoorbeeld de 'Talenten van Personato' op. Het werving en selectie-bureau uit Venray is onder andere sponsor van VVV Venlo, FC Eindhoven, NEC Nijmegen, Golf- en Countryclub Geijsteren, Nederlands Honkbalteam en toptennisser Jesse Huta Galung. Toegegeven: Geen stagiairs maar zij positioneren werknemers als personen met een sterke drive en de echte wil om te winnen die talenten helpen om het beste uit zichzelf te halen. De video geeft het bedrijf een persoonlijke touch.

Werken in de sport blijft een bijzonder beroep, deel de passie, deel het voorrecht!

Bronnen: Mashable
Afbeeldingen: Sam Laird (Mashable) - Nikk