De visie van Mark Turner: ‘De business case van de Volvo Ocean Race is heel sterk’ (deel 3)

De Volvo Ocean Race is in meer dan veertig jaar tijd uitgegroeid tot een groot en mondiaal sportevenement. Miljoenen mensen volgen gedurende acht of negen maanden de zeilwedstrijd on- en offline. In 2018 eindigt de race voor het eerst in Nederland. Den Haag is de finishplaats. In een drieluik op SportNEXT spreken we met de nieuwe CEO Mark Turner over het verleden, het heden en de toekomst van de Volvo Ocean Race. In deel 3 laat de Brit zijn licht schijnen over sponsoring.

Het Engelse brouwerij-, dranken- en horecaconcern Whitbread was van de eerste editie in 1973 tot 2005 hoofdsponsor van de zeilrace. In 2005 nam Volvo de hoofdsponsoring over. Al sinds de editie in 1997-1998 kwam er – mede dankzij de kwaliteit van de on-board videobeelden, de vele e-mails van de bemanningsleden en de opkomst van het internet – meer wereldwijde media-aandacht voor het event. De bekendheid van de Ocean Race groeide en steeds meer multinationals raakten geïnteresseerd in sponsoring.

Door het gebruik van verschillende boten stegen de kosten elke editie wel explosief. Tijdens de editie in 2008-2009 gaf winnaar Ericsson 4 naar verluidt €50 miljoen uit. En ook in de editie daarna waren de kosten per team tussen de €20 miljoen en €35 miljoen. Dankzij het gebruik van precies dezelfde boten voor elk team, spenderen sponsoren voor deelname nu nog maar rond de €10 miljoen. Volgens Mark Turner, sinds begin juni de opvolger van Knut Frostad als CEO van de Volvo Ocean Race, zijn bedrijven tegenwoordig veel meer betrokken bij de sponsoring van een team.

"Het commerciële pakket is nog nooit zo hoog geweest als deze editie"

"Hoewel veel mensen zeggen dat de bijdrage van sponsors in de sport afneemt, zien we juist een toename. Alleen zijn het andere bedrijven dan vroeger die in de sport stappen. De merken willen iets anders doen en de Volvo Ocean Race sprint er dan direct uit. We hebben de oceaan, het avontuur, het milieu en absolute topsport", zegt Turner in gesprek met SportNEXT tijdens de presentatie van het parcours in het Spaanse Alicante.

Nieuwe groeimarkten

De afgelopen jaren deed de Volvo Ocean Race steeds meer landen en continenten aan. Op zoek naar nieuwe uitdagingen, maar ook naar nieuwe groeimarkten. "Vroeger stopte de race in drie steden, die geen wereldeconomie waren. De afgelopen jaren zijn we wel in plaatsen geweest die tot de wereldeconomie behoren. Dat werd een beetje het verhaal van de race en daar moet wat verandering in komen. We moeten de balans zien terug te vinden. Het sportieve gedeelte is de basis."

"Maar uiteraard houden we oog voor de commerciële kant. Hongkong is terug in het parcours en China zit er opnieuw in. Het commerciële pakket is nog nooit zo hoog geweest als deze editie. Het is belangrijk dat je onthoudt waar je je potentiele klanten naartoe kunt brengen. Hoe krijg ik hen betrokken en hoe kan ik helpen hun business te vergroten. We hebben nu een fantastische balans. We bezoeken vijf continenten en doen elf landen aan."

Video: De route van de Volvo Ocean Race 2017-2018


AkzoNobel

Toch blijkt het elke editie weer lastig om minimaal zeven boten aan de start te krijgen. AkzoNobel kondigde begin juli in Scheveningen zijn deelname aan de Volvo Ocean Race 2017-2018 aan. Daarmee is de Nederlandse campagne de eerste officiële deelnemer van de komende editie, die finisht in Den Haag. Turner ziet een belangrijke uitdaging in het zoeken van sponsoren voor de teams.

ZIE OOK: AkzoNobel sponsort Nederlandse boot in Volvo Ocean Race

"Het budget voor de race krijgen we met behulp van titelsponsor Volvo en de steden, die key partners zijn, wel rond. Het belangrijkste is dat we de teams aan sponsoren helpen. Daar moeten we verder in groeien. Sponsoring van een boot is niet doorlopend. Er is na afloop van de race een jaar waarin niets gebeurt. Dat is iets om over na te denken in de toekomst."

Turner: "Het is nooit makkelijk om een sponsorship te verkopen. Er zijn zoveel verschillende bedrijven en je hebt een product nodig dat past bij de race en een team. Je moet ook geluk hebben. Je moet misschien met 1000 bedrijven in contact komen om 100 keer gebeld te worden, om daarna 10 meetings te kunnen organiseren en uiteindelijk 1 deal te sluiten. Het is voor iedereen zwaar om voldoende sponsorgeld te krijgen, tenzij je een voetballer of olympiër bent. Dan kun je het omdraaien en zeggen; dit is mijn bod. Maar onze business case is heel sterk. Er zijn eigenlijk nooit sponsors teleurgesteld. Alleen het gat tussen de edities werkt tegen ons."

Guest experience

Om ervoor te zorgen dat sponsors terug blijven komen en nieuwe merken getriggerd worden om een boot te sponsoren, kijkt Turner naar verschillende opties.

"Dit jaar proberen we de awareness hoog te houden door onder meer de route te presenteren en de deelnemende teams aan te kondigen. Daarnaast moeten we ons erfgoed bewaken, zodat we nieuwe fans trekken. Veel mensen weten simpelweg niets van de Volvo Ocean Race af. We kunnen veel meer doen met onze historie en we moeten de mooie verhalen delen met de buitenwereld."

"Ons doel moet zijn om zoveel mogelijk mensen op de boten te krijgen. Zeilen is namelijk uniek"

“Het publiek moeten we meer bij het event betrekken. Mensen moeten langer fan zijn dan één dag. Ik heb liever dat de komende editie 2,5 miljoen mensen de havensteden bezoeken – ten opzichte van de 2,4 miljoen tijdens de vorige keer – en dat 20 procent van die 2,5 miljoen mensen de maanden na hun bezoek ook geïnteresseerd en betrokken blijft, dan bijvoorbeeld 5 miljoen bezoekers in totaal die alleen voor een dag interesse hebben in de race."

Tijdens de vorige editie waren er al mogelijkheden om in een van de zeven Volvo Ocean 65s-boten mee te racen. Bovendien maakte een recordaantal zakelijke gasten de zeilrace van dichtbij mee (70.471 bezoekers). Dit toont aan dat de race al een grote aantrekkingskracht heeft op sponsors en andere zakelijke relaties. Volgens Turner valt er desondanks nog veel winst te halen tijdens de stopovers.

"De guest experience en de ervaring van de VIP-klanten worden steeds belangrijker. B2B is een groot deel van de sponsorship van de race. We moeten de ervaring voor die bedrijven verhogen. Ons doel moet zijn om zoveel mogelijk mensen op de boten te krijgen. Zeilen is namelijk uniek."

Dit was het laatste deel in een drieluik op sportnext.nl. Lees deel 1 en deel 2 terug.


Foto header: Volvo Ocean Race - Ricardo Pinto