De visie van Mark Turner: ‘Digitale content is tegenwoordig het belangrijkst’ (deel 2)

De Volvo Ocean Race is in meer dan veertig jaar tijd uitgegroeid tot een groot en mondiaal sportevenement. Miljoenen mensen volgen gedurende acht of negen maanden de zeilwedstrijd on- en offline. In 2018 eindigt de race voor het eerst in Nederland. Den Haag is de finishplaats. In een drieluik op SportNEXT spreken we met de nieuwe CEO Mark Turner over het verleden, het heden en de toekomst van de Volvo Ocean Race. In deel 2 legt Turner uit hoe media-aandacht en het gebruik van nieuwe technologieën bijdraagt aan het succes van één van de grootste zeilevenementen ter wereld.

In de geschiedenis van de Volvo Ocean Race – en voorheen de Whitbread Race – heeft technologie altijd een belangrijke rol gespeeld. In de beginjaren lag de focus op de communicatie tussen de wedstrijdleiding en de schepen. Later verschoof dat naar het op de hoogte houden van de achterban, de fans en de sponsors en in de laatste edities was engagement het belangrijkste. In een zeilrace die acht of negen maanden duurt, is het enorm lastig om het publiek de gehele tijd betrokken te houden bij het event. Maar dat is wel wat je als organisatie wilt. Dankzij de ontwikkelingen op technologisch gebied zijn er steeds meer mogelijkheden om de consument bij de Volvo Ocean Race te betrekken.

"Mensen begrijpen dat het in beeld brengen van de Volvo Ocean Race niet zo makkelijk is als een voetbalwedstrijd verslaan"

Waar tijdens de eerste edities schippers vanwege tactische en strategische redenen hun locatie geheim hielden, daar wordt tegenwoordig minimaal elke drie uur een een update over de positie van de boten gegeven. Eén van de belangrijkste beslissingen op het gebied van fan engagement en media-aandacht was de introductie van een onboard video-reporter. Een meezeilende reporter die gedurende de hele race aanwezig is op de boot. De onboard video-reporter doet onder meer verslag van wat er dagelijks gebeurt, maakt verhalen over de bemanningsleden en zorgt vooral voor een behind-the-scenes beeld.

Tijdens de vorige editie in 2014-2015 had elke boot zo’n verslaggever aan boord en werden er via social media dagelijks foto’s, video’s en nieuwsberichten gedeeld. Mark Turner, de opvolger van Knut Frostad als CEO van de Volvo Ocean Race, wil de ingeslagen weg voortzetten én staat open voor nieuwe innovaties.

"We zullen de komende editie zeker weer nieuwe technologieën introduceren. We kijken naar allerlei opties, zoals ook Virtual Reality en 360 gradencamera’s. Alleen zijn sommige van deze technologieën nog niet ver genoeg ontwikkeld om het te kunnen verantwoorden grote bedragen aan uit te geven", zegt Turner tegen SportNEXT tijdens de presentatie van het parcours in het Spaanse Alicante.

Video: Het leven van een onboard video-reporter


Drone

De 48-jarige Brit is sinds begin juni de nieuwe CEO van de Volvo Ocean Race. Hij was tevens één van de bedenkers achter het Chinese Dongfeng Race Team-project. Turner introduceerde bij het team onder meer het gebruik van een drone en dat leverde spectaculaire beelden op.


"Het gebruik van een drone was in de vorige editie een game changer. Het Chinese Dongfeng Race Team was het eerste team dat gebruik maakte van een drone. In de komende editie zullen alle teams drones hebben en zelfs een back-up drone voor het geval er iets kapot gaat of de drone kwijtraakt. Je kunt met een drone geweldige beelden buiten de boot schieten. Dat is enorm belangrijk", aldus Turner.

"Drones zijn geweldig, maar we moeten ervoor zorgen dat we de juiste beelden hebben en dat op een goede manier aanbieden. De distributie is erg belangrijk."

New York Times

De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, maar het is duidelijk dat Turner veel aandacht schenkt aan hoe je de fans zo goed mogelijk kunt betrekken bij de race en een zo groot mogelijk publiek kunt bereiken. Om dit te bewerkstelligen, werd zelfs een structuurwijziging in de directie van de Volvo Ocean Race doorgevoerd. Jordi Neves werd aangesteld als Chief Digital Officer en zijn verantwoordelijkheden reiken van technologie, communicatie tot de marketingafdeling.

"We zien in de media en sportindustrie een verschuiving naar het digitale landschap. We hechten veel belang aan onze pioniersrol en we willen ons inspirerende verhaal op nieuwe manieren naar de mensen brengen", zegt Turner over de aanstelling van de Spanjaard.

"Dat betekent overigens niet dat we niet meer op de voorpagina van de New York Times willen staan. Maar het eerste wat we goed voor elkaar moeten hebben, is de digitale content. We hebben de middelen en de mogelijkheden om technologie op een fantastische manier te gebruiken en een verhaal vanaf de oceaan te vertellen. Dat is veel waard. Mensen begrijpen dat het in beeld brengen van de Volvo Ocean Race niet zo makkelijk is als een voetbalwedstrijd verslaan."

Communitybubbels

"In de Zuidelijke Oceaan worden de legendes en helden geboren"

Volgens Turner is het maken en hebben van de content cruciaal, maar is het net zo belangrijk dat je die content op een juiste manier aan de juiste personen aanbiedt. "Dan moet je dus wel precies weten wat je doelgroep is. Laat ik een voorbeeld geven. We hebben misschien in totaal 20 communitybubbels waar we informatie naartoe willen sturen. Een van die bubbels zou heel Nederland kunnen zijn, omdat veel mensen in Nederland de race kennen. We zouden waarschijnlijk meer Nederlandse content moeten maken. Als je een aantal items in het Nederlands doet, dan zorgt dat voor meer engagement."

"Content in een lokale taal kan ons verder helpen. In het verleden hadden we een contract met NBC, een Amerikaans televisie- en radionetwerk. We konden toen geen clips van een Nederlander die in het Nederlands praat tonen. Het moest allemaal Engels zijn voor NBC."

Warzone

Hoewel Turner pas op 7 juni officieel in dienst trad als opvolger van Knut, wist hij zijn stempel al te drukken op het nieuwe parcours van de zwaarste zeilrace ter wereld. De Volvo Ocean Race 2017-2018 vindt over de langste afstand ooit plaats. De vloot zal circa 45.000 nautische mijlen over vier oceanen afleggen en elf grote steden op vijf continenten aandoen. De finish is in Den Haag. Bovendien worden er veel meer mijlen dan in voorgaande edities gevaren over de Zuidelijke Oceaan.

Turner: "We zorgen deze editie voor een grotere sportieve uitdaging. De Zuidelijke Oceaan is de warzone in het zeilen. We keren een beetje terug naar de roots. In de Zuidelijke Oceaan worden de legendes en helden geboren, worden mensen bang, schrik aangejaagd en worden teams sterker of zwakker. De Zuidelijke Oceaan is het hart van de race."

"Het is geweldig om die balans terug te krijgen. De beelden vanaf de oceaan zullen geweldig zijn. Het gebied is nog ongeroerd door de mensheid. We moeten dat zien te vertalen naar het publiek. De kortere en zwaardere race is een stap in de juiste richting en een stap die de race dichter bij haar oorspronkelijke roots en erfenis brengt, terwijl de sterke commerciële waarde en uitstekende business case voor sponsors verbeterd worden."

Maandag verscheen deel 1 van het drieluik op sportnext.nl.


Foto header: YouTube/Dongfeng Race Team