Digitalisering is de kans voor financiële groei van sportorganisaties

Sportorganisaties hebben tegenwoordig een geweldige uitdaging. Ze moeten leren werken in een snel veranderende marktomgeving. Vanuit de historie opereren veel sportorganisaties als ledenvereniging. Maar eigenlijk zijn sportorganisaties al veel meer dan dat. Naast ledenorganisatie zijn ze content eigenaar, een organisatie voor fans, een evenementenorganisatie, een serviceorganisatie, eigenaar van rechten, een marketingorganisatie, enzovoort.

Sportorganisaties – zoals BVO’s, topclubs, sportbonden, evenementen, topsportaccommodaties, etc. - zijn net als ieder ander bedrijf onderdeel geworden van de digitale economie. Een economie waarin nieuwe marketing principes en business modellen hun intrede hebben gedaan. De trends zijn inmiddels helder: de consument is 24/7 online, heeft talloze keuzes om informatie te consumeren, is hyperactief op sociale media, denkt multichannel en bestelt zijn aankopen online. De snelle groei van mobiel internet heeft deze ontwikkelingen afgelopen twee jaar nog eens een extra impuls gegeven. Dag oude marketingwereld, welkom nieuwe marketingwereld.

De business modellen die bij de bovenstaande ontwikkelingen horen moeten nog door veel organisaties ontdekt worden. Natuurlijk zijn er digitale superstars als Zalando, Wehkamp, Airbnb of Uber. Maar de overgrote meerderheid van de sportorganisaties moet het antwoord op de nieuwe digitale ontwikkelingen nog vinden. Ook in de sport is de concurrentie omgeving anders én groter geworden. Sportorganisaties zullen daarom buiten hun eigen comfortzone moeten treden om mee te blijven doen. Wie de juiste digitale strategie formuleert voegt zich bij de winnaars, wie niets doet kan op een aflopende belangstelling voor zijn product rekenen.

Het topmanagement van sportorganisaties staat middenin het oog van deze ‘digitale storm’. Ze moeten nieuwe vragen beantwoorden. Wat zijn de veranderingen? Waar liggen de innovatiekansen? Welke nieuwe verdienmodellen zijn geschikt? Hoe kan de financiële waarde van de organisatie worden vergroot? Sportorganisaties zijn in de digitale samenleving hele diverse organisaties geworden. Ze hebben niet alleen leden, maar ook fans, deelnemers, bezoekers, volgers, kopers, etc. Vanuit die data kan er waarde worden opgebouwd. Wie op de juiste manier om weet te gaan met deze ‘fanbase’ bouwt aan de financiële versterking van de eigen organisatie.

De behoefte aan bedrijfskundige inzichten en kennis op deze terreinen is groot in de sportwereld. Dit is bijvoorbeeld goed zichtbaar op Sportnext.nl. Blogs op het snijvlak van strategie, marketing, data en technologie behoren met afstand tot de best gelezen artikelen op de site. De interesse is ook logisch, want van topmanagers in de sport wordt verwacht dat zij hun organisatie financieel ontwikkelen en dat zij hun besturen de juiste strategische keuzes voorleggen.

Lees ook: Valt er voor de sport geld te verdienen in de digitale wereld? Analyse van Peter Sprenger

Om aan de kennisbehoefte tegemoet te komen is er door een groep experts een kortlopend executive programma ontwikkeld voor topmanagers en topmarketeers in de sport: “Digitale marketingstrategieën voor sportorganisaties”. Het programma ontsluit unieke kennis die direct toepasbaar is in de praktijk. Het programma bundelt onder begeleiding van topdocenten, waaronder Ger Hofstee en Toon Gerbrands, alle relevante bedrijfskundige kennis die nodig is om een succesvolle digitale strategie voor sportorganisaties te ontwikkelen.

Digitalisering is een geweldige kans voor iedere sportorganisatie om een sterkere positie te bouwen in een snel veranderende wereld. Er ontstaan grote kansen voor de sport om hiervan te profiteren. Mits de juiste strategie wordt gekozen. Van profclub tot accommodatie, van sportbond tot evenement. Onze economie is niet digitaal aan het worden, we leven in een digitale economie. De deelnemers aan dit executive programma gaan ongetwijfeld nieuwe kansen voor hun eigen sportorganisatie creëren.

Meer informatie over het executive opleidingsprogramma is te vinden op www.businessofsports.nl. Het programma is een initiatief van Sport & Strategie (uitgever Arko Sports Media) in samenwerking met Professor Ger Hofstee. Hofstee ontwikkelde eerder zeer succesvolle vergelijkbare digitale programma’s in de medische sector, de retail, de finance sector en op de IBO Business School.

Introductie Business of Sports from TECHONOMY on Vimeo.