Discovery en Sky lijnrecht tegenover elkaar; Eurosport mogelijk op zwart in UK

In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland woedt een hevige strijd tussen Discovery en Sky. Discovery, aanbieder van onder meer Eurosport en TLC, dreigt alle twaalf haar kanalen per 1 februari op zwart te zetten. Daarmee zouden tientallen miljoenen huishoudens via de televisie niet meer kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Giro d’Italia of de US Open. Discovery en Sky staan lijnrecht tegenover elkaar. Wat is er aan de hand?

Om met positief nieuws te beginnen: in Nederland hoeven we voorlopig niet te vrezen dat Eurosport van de buis verdwijnt. Voor zover we weten ligt Discovery niet in de clinch met KPN of Ziggo.

Hoe anders is de situatie momenteel in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en ook Oostenrijk. Discovery heeft gedreigd al haar kanalen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland op zwart te zetten als Sky niet voor eind januari aan de financiële eisen van het Amerikaanse bedrijf voldoet. Discovery claimt dat haar kanalen aan marktaandeel hebben gewonnen op Sky en dat het momenteel minder betaald krijgt dan tien jaar geleden, hoewel het meer kanalen heeft, investeert in originele content en de kijkcijfers stijgen. Sky lijkt juist de waarde van het portfolio van Discovery niet te zien en noemt de eisen "compleet onrealistisch", met de toevoeging dat het Discovery al jaren te veel betaald en dat niet meer gaat doen.

De onderhandelingen zijn dus in een impasse geraakt en het verbazingwekkende aan de situatie is dat beide partijen openlijk via de media met modder gooien. Zo zegt Jeremy Darroch, CEO van Sky: "Feit is dat hun marktaandeel (Discovey red.) in lineair tv kijken al jaren daalt. Ze maken niet het soort grote shows dat mensen verwachten en waar ze voor betalen. Ik kan geen enkel programma van Discovery bedenken dat in de top 100 van meest bekeken programma’s staat."

Discovery heeft inmiddels een speciale pagina in het leven geroepen: keepdiscovery.co.uk. Iedereen die de homepage van Discovery UK bezoekt, wordt direct naar deze pagina geleid. Ook op social media is Discovery een campagne begonnen. Het heeft verschillende tweets verstuurd met foto’s van diverse sporters die actief zijn in sporten die Eurosport uitzendt. In de foto is de volgende tekst te lezen: "If they played football maybe Sky would love them like you do". Onder meer de gezusters Williams en wielrenner John Degenkolb zijn afgebeeld in de tweets.

Uitzendrechten Olympische Spelen

Discovery heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in sport. Het meest in het oog springend was natuurlijk de aankoop van de uitzendrechten voor alle Olympische Spelen tussen 2018 en 2024 voor 1,3 miljard euro. Eurosport presenteert zich vanaf 1 januari als ‘Home of the Olympics’. Daarnaast zendt Eurosport onder meer de Tour de France, alle Grand Slam-toernooien, live voetbal en diverse wintersporten uit. Bovendien investeerde Discovery stevig in digitale media, bijvoorbeeld met de Eurosport Player. Deze investeringen moeten uiteraard wel terugverdiend worden en dat kan onder meer door betere deals te sluiten met partijen als Sky.

ZIE OOK: Eurosport vanaf 1 januari officieel ‘Home of the Olympics’

Uitzendrechten Premier League

Sky heeft aan de andere kant vorig jaar nog een recordbedrag van 5,66 miljoen euro neergelegd voor de uitzendrechten van de Engelse Premier League. De omroep ziet de kijkcijfers dit jaar echter teruglopen en noteerde bovendien een lagere winst dan in voorgaande jaren. Ook Sky is er dus alles aangelegen om het onderste uit de kan te halen in de onderhandelngen met Discovery.

Nu beide partijen via de media hun ongenoegen hebben geuit, lijkt het er niet op dat er snel een oplossing komt. Vorig jaar speelde er al iets soortgelijks tussen Discovery en Canal Digital Norge en gingen in Noorwegen wekenlang de zenders van Discovery op zwart. Het zou dus zomaar kunnen dat tientallen miljoenen mensen vanaf 1 februari niet meer naar Discovery Channel of Eurosport kunnen kijken. Zover is het nog niet, maar de tijd dringt.

SPORTNEXT Live Sessie

De bedragen voor uitzendrechten van livesport zijn de afgelopen jaren tot recordhoogten gestegen. De slag om sportuitzendrechten is heviger dan ooit. Niet alleen traditionele mediabedrijven, ook nieuwe en niet-traditionele mediapartijen mengen zich in de strijd. Er ontstaan andere businessmodellen en storytelling, het gebruik van data en community building worden belangrijker. Genoeg uitdagingen, maar vooral kansen voor marketeers. Samen met TIG Sports organiseren we op 10 maart tijdens het WK Shorttrack in Rotterdam Ahoy de SPORTNEXT Live Sessie: 'de strijd om live sportcontent' waarin we dieper ingaan op het veranderende medialandschap en hoe marketeers hierop kunnen inspelen.

Meer informatie over de SPORTNEXT Live Sessie is te vinden onder het tabblad ‘events’ of door hier te klikken.