Drie manieren om fan engagement te vergroten tijdens live sportuitzendingen

Sportfans zien al jaren hun helden op het scherm de mooiste doelpunten maken, inhaalmanoeuvres inzetten of wereldrecords verbreken. De liefde voor de sport en daaraan gekoppelde content is niet veranderd door de jaren. Daarentegen zijn de verwachtingen van fans over hoe ze betrokken worden bij de (live) sport en hoe ze zichzelf daarin kunnen uiten, wél aan het veranderen.

Nieuwe spelers, die niet zozeer content creëren, maar content activeren, hebben plaatsgenomen op het toneel en realiseren een groei die vele malen groter is dan de die van de content creators (zoals 'traditionele' broadcasters).

We zien een duidelijke verschuiving in de manier waarop fans live uitgezonden sport beleven bij nieuwe 'platformen' ten opzichte van hoe ze dat doen bij de 'traditionele' broadcasters.

Hoe kunnen broadcasters van live sport en competities (co-producenten) van deze verschuiving profiteren? Welke rol kan nieuwe technologie spelen bij het vergroten van sociale interacties tussen fans. Hoe kunnen fans meer invloed hebben op het verloop van een wedstrijd?

Hieronder som ik een aantal voorbeelden op van de huidige mogelijkheden en mijn visie voor de toekomst. De belangrijkste uitgangspunten zijn: vergroot de interactiemogelijkheden tussen fans en betrek ze meer bij het product.

1. Stimuleer sociale interactie d.m.v. overlays met fan engagement applicaties

Overlays vergroten de betrokkenheid en sociale interactie tussen fans omdat ze letterlijk een extra dimensie aan de uitzending toevoegen. Bedrijven die overlays aanbieden voor bijvoorbeeld de streamingsite Twitch zijn talrijk, omdat ze de ervaring van de kijker verbeteren. Een overlay kan perfect geïntegreerd worden met de live uitgezonden wedstrijdbeelden. Welke overlay applicaties behoren tot de mogelijkheden en hoe zou de integratie met live sportwedstrijden er uit zien op je scherm?

1.1 Fantasy sports 

a. Zie wanneer je punten scoort voor spelers die in jouw opstelling staan
b. Pas live wissels toe voor jouw fantasy team
c. Zie live hoe je vrienden presteren en wat ze veranderen aan hun teams

Naast overlays kan fantasy sport geintegreerd worden in tal van kanalen. Onder andere een startup, Gameday, focust zich als een van de eerste op de integratie van fantasy sports in Facebook Messenger.

1.2 Quiz & Chat

Het spelen van quizzen om het publiek te engageren is niets nieuws. Echter het spelen van een quiz als een vorm van een live-evenement en het live winnen van geweldige prijzen maakt het 'nieuwe' HQ Trivia een groot succes in de VS. Het 'live' element voegt hier duidelijk een extra dimensie aan toe. Hierdoor kunnen een quiz of chat met je vrienden waar de vragen op je telefoon en/of op het (tv) scherm komen nog steeds erg 'engaging' zijn. Daarnaast is dit in live sportuitzendingen nog niet vaak geïmplementeerd. Zo zou Zender of HQ Trivia geïntegreerd kunnen worden tijdens een zes uur durende wielerwedstrijd om fans bij de etappe te blijven betrekken.

1.3 Stats

Kies zelf welke stats je tijdens de wedstrijd live op je scherm wilt zien of welke speler je in de gaten wilt houden. De time to market van data kan drastisch dalen door nieuwe technologieën en camera's die ontwikkeld zijn/worden. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen SAS en Sci Sports

Daarnaast ontstaan er door het gebruik van bijvoorbeeld overlays andere mogelijke inkomstenstromen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld live betting suggesties op basis van activiteiten in de wedstrijd, direct zichtbaar op je televisie. Verder kunnen door de inzet van overlays nieuwe sponsor posities gecreëerd worden op je televisie of second screen. Dat onderschrijft Geoff Reiss, GM van Yahoo Sports in zijn podcast 'how we consume sports in the future'.

2. Geef fans invloed op de wedstrijd voorafgaand aan de wedstrijd

Een succesverhaal waar de betrokkenheid van fans bij het product (wedstrijd) naar toe evolueert is Formule E. Bij Formule E hebben fans direct invloed op het resultaat van de wedstrijd door te stemmen welke rijder de zogenoemde Fanboost kan gebruiken. Een manier om zowel op social, tijdens niet-racedagen, actief en betrokken te blijven bij het product. Formula E groeit opvallend snel bij de 13-17-jarigen, een doorgaans moeilijk te bereiken doelgroep. Zet deze steeds meer eisende jonge doelgroep de standaard voor wat er van broadcasters en leagues verwacht kan worden? Wellicht, want het is niet voor niets dat de Internationale Autosportfederatie FIA alvast een eigen OTT-platform startte voor Formule 1.

3. Geef fans invloed op de wedstrijd tijdens de wedstrijd

De laatste fase waar we in de nabije toekomst wellicht meer voorbeelden van zullen zien is de fase waarbij fans direct invloed hebben op de wedstrijd, tijdens de wedstrijd. Een voorbeeld van wat ons te wachten staat is de Fan Controlled Football League in de VS. Hierbij kunnen fans via een mobile app de tactiek van hun team bepalen.

Het lijkt een bizar idee en natuurlijk leent de Amerikaanse sport zich daar perfect voor. Maar het geeft eens te meer aan hoe ver we kunnen gaan in ons vermogen om fans te betrekken bij het product. Het was uiteraard ook geen verrassing toen bekend werd dat niet een traditionele broadcaster maar Twitch de rechten voor deze wedstrijden gekocht heeft voor de seizoenen 2019 en 2020.