Durf, durf, durf. Heb het lef om in digitale marketing te investeren

Ruim 300 sportprofessionals maakten afgelopen maandag tijdens Digital Sports Day 2016 kennis met alle aspecten van digitale marketing. Van het creëren van een lokale community tot praktische tips over Google en van hoe je technologie voor je kunt laten werken tot hoe je een fanbase kunt opbouwen. Een overzicht van de belangrijkste zaken die besproken werden in de collegezaal van de Nyenrode Business Universiteit.

Digital Sports Day 2016 was hét educatie evenement voor iedereen in de sport die te maken heeft met social en online communicatie. Twaalf topdocenten en sprekers leerden de deelnemers gedurende de dag alles over de digitale marketingwereld. Er worden nog een heleboel kansen in de sportwereld onbenut gelaten en er zijn mogelijkheden te over om social media, data en marketingtechnologie met elkaar te verbinden.

Gerrit Heijkoop (Mr. Red Sneakers) startte de dag met een energieke sessie over social media. Iedereen wil iets met Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram etc. Maar hoe kun je social media het beste gebruiken? Heijkoop gebruikte het uit de hand gelopen project X-feest in Haren als voorbeeld van hoe je met social media én massamedia een enorm publiek kunt bereiken en ervoor kunt zorgen dat je community actie onderneemt. Volgens Heijkoop bereik je succes met social media als je de interactie aangaat en durft te geven.

Dennis van der Laan, oprichter van XpeditionGold, voegde daar in zijn sessie nog aan toe dat creativiteit je onderscheidend maakt. "Als ik samenwerk met sporters kijk ik naar drie dingen: looks, brains en results. Die drie dingen vind ik belangrijk. Ik probeer een merk te creëren. Sport is hét middel om producten en diensten te verkopen. Zoek een merk dat bij je past. Vertel het verhaal achter het verhaal. En creativiteit is niet ingewikkeld."

Gijsbregt Brouwer legde in zijn presentatie uit hoe je content en technologie voor je kunt laten werken. "Waar zit de energie? Bij atleten, bij bonden en teams. Maar tegenwoordig zit de energie ook bij activaties, evenementen en clubs. Verhalen laat je vertellen, dan ontstaat de liefde."  Zijn belangrijkste boodschap: leer je community kennen en verbindt partijen op lokaal niveau. Als je iedereen bij je projecten betrekt, ontstaat er vanzelf (commerciële) waarde.

ZIE OOK: Liveblog over Digital Sports Day 2016 (gesloten)

Totaalmarketing

Marit Bouwmeester vertelde vanuit het perspectief van een topsporter hoe zij gebruik maakt van social media. "Je moet de balans tussen sport en het gebruik van social media vinden. Ik heb een eigen videoplatform opgericht. Daar vind je instructievideo’s van A tot Z met betrekking tot zeilen. Mijn kerntaak blijft olympisch kampioen worden. Het videoplatform is een mooie eerste stap."

Na het vraaggesprek met de olympisch kampioen was het de beurt aan Jelle Drijver. Hij gaf een spoedcursus Facebook Marketing. In een razend tempo gaf hij veel tips over Facebook. Drijver maakte duidelijk dat iedereen aan de slag kan met Facebook Marketing en dat de drempel om er iets mee te doen veel lager is dan de meeste mensen denken.

Eenzelfde soort boodschap had Bas van den Beld. Alleen was het onderwerp van zijn presentatie Google. Nederlands' meest vooraanstaande Google-expert vindt dat er drie gebieden zijn waar je wat mee moet als marketeer: mobiel (heeft enorme impact), van keyword naar context (gebruikers zoeken steeds vaker op zinnen) en Google leert van ons, door ons. De toekomst van search is dat onze apparaten onze persoonlijk assistenten worden. De technologie gaat ons helpen. Dat benadrukte Pieter Voogt eerder op de dag ook al. Hij introduceerde ook direct een nieuwe term: totaalmarketing. Dat betekent in iedere fase van de customer journey relevant zijn. Per fase een andere boodschap en oproep.

Ronald Buys ging tijdens zijn sessie weer in op een ander onderwerp: hoe bouw je een fanbase op? Social media zijn hierbij onmisbaar. "Content is in onze ogen niet king. Wij verklaren twee dingen heilig: de twee c's. Contact en conversie. Dan krijgen we je van awareness naar actie."

Data gebruik in digitale marketing

Volgens Peter Sprenger zijn data onmisbaar als je als bedrijf, organisatie of sporter succesvol wilt zijn in digitale marketing. "Data zijn de nieuwe olie." In digitale marketing geldt N=1. Door de wereld kleiner te maken, maak je hem eigenlijk groter qua impact, betoogde Sprenger. "Al je kanalen zijn data platforms, start met bestaande databronnen en een goede fanbase is een groeimotor." Die laatste boodschap verkondigde ook Peter Lansaat van EY tijdens zijn sessie. Dankzij hun samenwerkingen konden zij het bereik van hun activatiecampagne enorm vergroten.

Jaap Stalenburg benadrukte het belang van branded content. De mediawereld is momenteel enorm dynamisch. "We gingen van een branded magazine naar een branded blog, naar advertorials en naar sponsored content. Dat is de content-revolutie. Branded content werkt alleen als het geloofwaardig is, likeable is en zichtbaar is. Houd je bij branded content aan journalistiek normen. Maar durf, durf, durf. Toon lef."

De grande finale van de dag was de presentatie van Michel van Grunsven (partner bij Triple Double) over het fenomeen Max Verstappen. Hoe doet Max het op social media en hoe staat het met het 'merk' Verstappen? Verstappen is een impressiekanon, maar loopt qua volgers en social strategie (logischerwijs) nog achter bij andere topsporters. Volgens Van Grunsven is Max een race-, maar nog geen digitaal fenomeen. De Nederlandse Formule 1-coureur biedt wel kansen voor strategisch merkenbouwen en korte termijn gewin. Van Grunsven waagde zich ook nog aan een voorspelling: "Max wordt in 2018 wereldkampioen." De tijd zal leren of we hier naar profetische woorden hebben geluisterd.

Take aways

Na twaalf inspirerende en leerzame sessies sloot Peter Sprenger de dag af. Hij gaf de aanwezigen de vijf belangrijkste take aways mee:

1. Als je iets geeft, krijg je iets terug. Digitale marketing gedijt bij een pull- en geen pushstrategie.
2. Laagdrempeligheid van tooling. Het wordt makkelijker in plaats van moeilijker. Facebook advertising kun je in een paar uur leren.
3. Technologie gaat je helpen. Er is een soort weerstand tegen technologie, maar dat is precies wat je in verbinding moet brengen met de content en emotie in de sport.
4. Het lokale is in opmars. Er was lange tijd de gedachte dat digitale marketing iets was wat alleen grote partijen konden doen. Maar juist lokaal kun je een community vormen en talloze verbindingen tot stand brengen tussen mensen en organisaties. Digitale marketing is bereikbaar voor allerlei lokale organisaties of grote verenigingen.
5. Durf, durf, durf. Het is een kwestie van lef om in digitale marketing te investeren. Volg niet meer alleen de baas. Probeer eigen ideeën te realiseren en die ten dienste te stellen van de sport.

Bekijk de video: Peter Sprenger blikt terug op Digital Sports Day 2016


Check het YouTube-kanaal van Digital Sports Day om de interviews met de docenten terug te zien.


Foto's: Paul Raats