Een commerciële vooruitblik op The Money Fight: Mayweather vs. McGregor

'The Money Fight'. Het gevecht van de eeuw. Er zijn vele benamingen voor de bokswedstrijd tussen Floyd Mayweather en Conor McGregor op 26 augustus. Het duel tussen de ongeslagen bokser en de meest populaire MMA-vechter van dit moment belooft het meest lucratieve gevecht aller tijden te worden. Een commerciële vooruitblik, met hallucinerende cijfers.

Het begon in 2015 met een grapje van talkshowhost Conan O’Brien, die Conor McGregor vroeg of hij een gevecht met Floyd Mayweather zou aangaan. McGregor antwoordde dat iedereen voor 180 miljoen dollar wel de ring in zou stappen. En dat was het begin van de geruchten. Sindsdien raken vechtsportliefhebbers er maar niet over uitgesproken: een duel tussen Floyd 'Money' Mayweather en Conor 'The Notorious' McGregor.

Video: McGregor te gast in de talkshow Conan


Beide vechters hebben eigenlijk geen introductie meer nodig. Mayweather – inmiddels 40 en al twee jaar met pensioen – is ongeslagen in al zijn 49 professionele bokgevechten en de Amerikaan is meervoudig wereldkampioen. Daarnaast verplaatst hij zich nergens zonder een rugzak gevuld met dollars en siert hij het nieuws vaak met z’n rijkelijke levensstijl.

Mixed Martial Arts-vechter Conor McGregor is de absolute ster van de UFC. De Ier is met zijn spectaculaire vechtstijl en exorbitante gedrag buiten de octagon hét absolute uithangbord van de UFC en hij heeft meerdere titels op zijn naam staan.

ZIE OOK: McGregor-Mayweather: het gevecht dat alle mediarecords zal verbreken

Geld

Beiden zijn inmiddels ook bekende namen in de lijst met de 100 bestbetaalde sporters ter wereld die Forbes jaarlijs uitbrengt. Mayweather stond in 2012, 2014 en 2015 bovenaan, met bij elkaar opgeteld bijna 500 miljoen dollar aan inkomsten. McGregor staat nog in de schaduw van zijn concurrent, maar bezette afgelopen jaar de 24e plek met 34 miljoen dollar aan inkomsten.

Het gevecht tussen beide kemphanen heet niet voor niets 'The Money Fight'. Want daar lijkt het allemaal om te draaien; het verdienen van zoveel mogelijk geld. Mayweather is waarschijnlijk gegarandeerd van 200 miljoen dollar aan inkomsten en dat bedrag zou zelfs kunnen verdubbelen! McGregor kan naar verluidt een bedrag van minimaal 100 miljoen dollar tegemoetzien.

ZIE OOK: 100 bestbetaalde sporters ter wereld, Cristiano Ronaldo opnieuw aan kop

Pay-per-view

Opnieuw draait het bij deze bokswedstrijd om het eenvoudige concept pay-per-view (PPV). En Mayweather is een PPV-kanon. Sinds 2007 is hij betrokken bij drie van de grootste pay-per-view evenementen aller tijden, tegen Manny Pacquaio – met een record van 4,4 miljoen buys – tegen Oscar De La Hoya en tegen Saul Alvarez.

Naar verwachting zullen er voor het gevecht tegen McGregor maar liefst 5 miljoen kopers zijn. In de Verenigde Staten kost het 89,95 dollar – en zelfs 99,95 dollar in HD – om het grootste sportevenement van het jaar te zien bij broadcaster Showtime. En ook in veel andere landen moet er los betaald worden voor het gevecht.

Kaartverkoop

Naast de inkomsten uit pay-per-view zijn er ook nog de inkomsten uit de kaartverkoop. Het gevecht vindt plaats in de T-Mobile Arena in Las Vegas, dat plaats biedt aan 20.000 toeschouwers. Het goedkoopste ticket kostte bij de start van de verkoop al 500 dollar. Wie dichtbij de ring wil zitten, moest 10.000 dollar aftikken. En voor de VIP-tafels ligt de prijs rond de 100.000 dollar! Bij het gevecht tussen Mayweather en Pacquaio werd er in totaal 72 miljoen dollar opgehaald met de kaartverkoop. Dat bedrag zou weleens verbroken kunnen worden, hoewel het gevecht (nog) niet is uitverkocht.

Sponsoring

Dan zijn er ook nog sponsorinkomsten voor beide vechters. Met wereldwijd waarschijnlijk tientallen miljoenen kijkers wil elk bedrijf zijn naam wel terugzien op televisie. Mayweather verdient alleen aan sponsoring van zijn kleding al 25 miljoen dollar voordat er ook maar een klap is uitgedeeld.

Daar komt nog eens de exposure op social media bij. Beide vechters vertegenwoordigen een enorme waarde en vooral Mayweather heeft op social media al veel promotie gemaakt voor diverse merken, waaronder zijn eigen bedrijf. De Amerikaan heeft in totaal 36 miljoen volgers op Twitter, Instagram en Facebook. McGregor heeft ongeveer 10 miljoen volgers minder, maar zijn fans zorgen wel voor veel meer engagement. De Ier kan vele eenmalige sponsordeals afsluiten, omdat hij nu niet gebonden is aan zijn gebruikelijke overeenkomst met de UFC. Ook na afloop van het gevecht kunnen beide sporters nog enorm profiteren. Voor de winnaar zullen de bedrijven in de rij staan, en zelfs voor de verliezer liggen er (tientallen) miljoenen aan sponsorgeld te wachten.

Marketing

De afgelopen maanden zijn alle marketingtrucs uit de kast gehaald om het gevecht nog meer te hypen. Het lijkt uitgesloten dat iemand die nog nooit een professionele bokswedstrijd heeft gevochten, het een van de beste boksers aller tijden moeilijk kan maken. Maar mede door de marketing is McGregor van zeer zware underdog (-1200 bij de bookmakers) naar underdog (-400 bij de bookmakers) gegaan.

Dat heeft onder meer met de documentaire 'All Access: Mayweather vs McGregor' te maken, die in de VS werd uitgezonden door Showtime en in Nederand door FOX Sports. In de documentaire wordt in vier afleveringen vooruitgeblikt op het gevecht. Je ziet onder meer hoe Mayweahter zijn familie bezoekt, gaat paardrijden, tijd doorbrengt met comedian James Corden en hoe hij een week voor het gevecht afreist naar Los Angeles voor een optreden in Jimmy Kimmel Live. Het beeld dat men wil neerzetten is dat Mayweather niet serieus traint voor het gevecht. Met als gevolg dat het publiek de kansen van McGregor hoger gaat inschatten.

Maar All Access was ook een voorbeeld van uitstekende storytelling. Van de persconferenties in aanloop naar het gevecht tot de trainingen in de gym. De kijker leerde beide vechters nog wat beter kennen, zag hoe hard ze trainden en kreeg een kijkje achter de schermen. Alles met als doel het publiek nog geïnteresseerder te maken en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen het gevecht gaan zien (en kopen).

Persconferenties

Een ander interessant aspect in aanloop naar The Money Fight waren de persconferenties. Hoewel het eigenlijk geen echte persconferenties waren. Mayweather en McGregor bezochten in vier dagen respectievelijk Los Angeles, Toronto, New York en Londen. In stadions gevuld met fans bekvechtten de rivalen met elkaar. De ene keer was het vermakelijker dan de ander. Maar het leverde wel weer mooie headlines en oneliners op en het gaf tienduizenden fans alvast de kans om hun helden live te zien.

Bovendien hield Dana White, de president van de UFC, een video blog bij. Hij maakte van de Press World Tour video’s en zorgde zo weer voor unieke content. White speelt sowieso een cruciale rol. Omdat McGregor een contract heeft met de UFC moest die organisatie hem toestemming geven om tegen Mayweather te boksen. White onderhandelde net zolang met vertegenwoordigers van Mayweahter, Showtime en diverse bokspromotors totdat hij z’n zin had en een mooi bedrag kreeg. Het gevecht tussen Mayweather en McGregor is ook een ideale manier om de UFC onder de aandacht van een nog groter publiek te brengen en de sport verder uit te breiden.

Vdeo: World Press Tour in Los Angeles


Zo spelen er vele belangen rondom The Money Fight. Of het sportief gezien een succes wordt, valt zwaar te betwijfelen. Maar dat het een commercieel succes wordt, staat als een paal boven water.


Headerfoto: Twitter@FatDaddysW