Een nieuw hoofdstuk voor Champions League voetbal in Nederland

Voor het eerst sinds 1992 is het Champions League niet te zien bij de NOS maar bij SBS en op NU.nl. SBS betaalt naar verluidt 10 tot 15 miljoen euro en ziet de komst van het miljoenenbal als een investering in marktaandeel, aanzien en [IN] de aantrekkingskracht van adverteerders. In de afgelopen 22 jaar is het medialandschap flink veranderd, ook voor de Champions League als premium content. De voetballiefhebber gaat het prestigieuze toernooi vanaf 2015 anders beleven. Een eerste analyse samen met Gijsbregt Brouwer.

De beslissing van NOS om niet aan de slag te gaan met de Champions League kwam niet uit de lucht vallen. De Publieke Omroep moet bezuinigen als vervolg van het Kabinet Rutte I en II en de NOS is gedwongen om prioriteiten te stellen en keuzes te maken. De keuze is gevallen op de nog steeds immens populaire Eredivisie. Studio Sport brak vorig weekeinde nog door het oude record met 3,2 miljoen kijkers (!). Zondagavond zeven uur bord op schoot gaat nog voor dinsdag kwart voor negen met iPad in de hand. RTL heeft het nakijken maar liet eerder al weten dat de Champions League geen prioriteit heeft. FOX Sports deed geen mededelingen en grijpt voor het open net wederom achter het net. De relatief nieuwe zender behoudt de rechten voor achter de decoder maar in medialandschap valt het woord 'sterfhuisconstructie'. De diepte van de zakken van Rupert Murdoch kent blijkbaar ook grenzen. De rechten van de Champions League voor het open net waren dit jaar relatief goedkoop en toch heeft FOX niet genoeg geboden. De zender zal eerst orde op zaken moeten stellen.

Lees ook: Champions League is sportief failliet (door Hans Slender)

Lees ook: De toekomst van de Champions League (door Chris Woerts)

SBS daarentegen is in z'n nopjes met de komst van de Champions League en ziet de rechten als een investering in meer marktaandeel, aanzien en IN het aantrekken van adverteerders. De vraag is nog even waar de Champions League te vinden is: SBS6 of Veronica. SBS6 heeft het nodig (deed eerder natuurlijk ook voetbal), Veronica past beter qua profiel van de van de bestaande zender. De presentatoren staan in ieder geval al te trappelen, maar heeft de Champions League nog wel de aantrekkingskracht van pak-hem-beet 10 jaar geleden? Ook hier op Sportnext vragen deskundigen zich af of Nederland nog wel zit te wachten op deze competitie. De Champions League wordt pas bij de kwartfinales interessant, wanneer de toch al beperkte inbreng van Nederlandse clubs al lang verdwenen is. Tot die tijd zijn de wedstrijden op dinsdag en woensdag vrij voorspelbaar. Niet alleen vanwege de voorspelbare wedstrijden spatte de Champions League de afgelopen jaren niet van het beeldscherm af, maar ook door het format van de NOS. Twee analisten aan tafel vertellen AD HOC en weinig onderbouwd met beelden of statistieken over de verwachtingen voor de wedstrijd. Voor analyse en data moet je op Twitter zijn. FOX Sports doet dat momenteel al beter en het is hard nodig dat SBS hierin flinke stappen zet, zonder het Nederlandse publiek te vervreemden. De verslaggever ter plaatse doet voor en na de wedstrijd een interview waar je meestal de antwoorden op de vragen zelf kan invullen. Jaap Stalenburg snijdt hout in zijn eindejaarsinterview dat binnenkort hier gepresenteerd wordt. We willen pure emotie zien!

Online wordt minstens zo interessant. In een eerste reactie is al duidelijk geworden dat NU.nl gaat meeprofiteren van komst van het miljoenenbal. Ook bij NU(sport) is er sterk de behoefte aan richting en goed uitgevoerde premium content. Daarmee komt de content in een compleet ander ecosysteem waar meer nagedacht wordt over de impact van smartphones en tablets. Geen samenvatting van 8 minuten, maar hooguit 2-3 minuten met doelpunten, gave acties en opvallende reacties na afloop. Het concept van Goal Alerts (KPN) zou daarin goed passen. Daar moeten SBS en Sanoma de komende maanden op gaan broeden.

Aan de SBS-klapper van de Champions League zit een schaduwzijde. Het toernooi heeft een deel van zijn aantrekkingskracht verloren (ten opzichte van de ongekende populariteit van de Eredivisie) en terugverdienen lijkt een utopie. Zonder overwintering van een Nederlandse ploeg is de Champions League klein grut op TV en waarschijnlijk ook op de digitale platforms. De wedstrijden worden bekeken door een selectieve groep liefhebbers en die groep wordt pas groter vanaf de kwartfinales of als er meer geïnvesteerd wordt in het (mobiele) format van het programma.