Een sponsor voor buitenspel; draven we te ver door in sportsponsoring?

De uitgaven aan sportsponsoring staan al enige jaren onder druk. Ook in 2016 daalden de bestedingen weer. Dit zorgt er onder meer voor dat sportclubs en –organisaties hun partnerships creatiever moeten invullen en op zoek gaan naar andere manieren om geld te verdienen. Maar of dat altijd een goede zaak is…

Zomaar twee voorbeelden uit het voetbal van afgelopen weekend.

In Cyprus stond de wedstrijd tussen Omonio Nicosia en AEL Limassol op het programma. En daar was een noviteit op het gebied van sponsoring te zien, namelijk een 'buitenspelsponsor'. Tijdens de registratie van het duel verscheen het bedrijf Petrolina in beeld op het moment dat er een herhaling van een buitenspelsituatie werd getoond. In het gedeelte tussen de verdediging en de keeper verschenen over de gehele breedte logo’s van Petrolina.

Ook in Nederland kennen we voorbeelden van opmerkelijke sponsoring, zoals bij PEC Zwolle. De Zwollenaren hebben zogenaamde wissel- en extra tijd sponsoren en zelfs een heuse dode spelmomentsponsor. Zo was afgelopen weekend Kameleon Uitvaarzorg de dode spelmomentsponsor. De sponsoring van bijvoorbeeld invallers levert soms aparte berichten op.

Metselaars

In hun drang naar extra inkomsten zoeken sportclubs en –organisaties telkens nieuwe grenzen op. Het begon tientallen jaren geleden met een shirtsponsor op de borst. Inmiddels kennen we ook rugsponsors, broeksponsors en sleevesponsors. In de Premier League betalen bedrijven jaarlijks tien miljoen euro om op de mouw van een shirt te staan.

Ook een gesponsorde man of the mach, een officiële wedstrijdsponsor of statistieken van een wedstrijd die u worden aangeboden door een bedrijf zijn ondertussen gemeengoed in de sport. Wat voor opties hebben we nog meer? Een bedrijf dat het muurtje bij een vrije trap sponsort ('Janssen Metselaars - voor muren waar niets doorheen komt'), wordt de spray van de scheidsrechter gesponsord of is er een organisatie met humor die de videoscheidsrechter laat sponsoren door een opticien?

Het gevaar is dat fans zich op een gegeven moment gaan afkeren van het voetbal. Met name in Europa zijn supporters (nog) niet gewend dat werkelijk alles is gesponsord. Daarom de stelling: is de buitenspelsponsor een goed voorbeeld van innovativiteit of slaan we door in de sportsponsoring?


Headerfoto: Twitter@TheFev