Een sportmerk waar het hart vol van is en de mond van overloopt

Sic transit gloria mundi. Op de hoek van Wall Street en Broad street, staat het pand waar ooit de investeringsbank J.P. Morgan zat. Het pand staat leeg, te wachten op een nieuwe huurder, die maar niet gevonden kan worden: de huur is te hoog en door de financiële crisis is er niet veel te doen op Wall Street. Dus wordt het iconische pand ingezet voor filmopnames, voor congressen en voor modeshows. De rauwheid in het pand vormt een schril contrast met de luxe van Wall Street. Er zijn geen liften, geen toiletten, geen verwarming, eigenlijk is er alleen beton en een grote kluis in de kelder. Een klassiek icoon van de twintigste eeuw dat zichzelf opnieuw hoopt uit te vinden door kunst, mode en film. Het lijkt geen toeval dat adidas deze locatie koos voor de lancering van zijn nieuwste running schoen: de ultraboost.

De iconische drie strepen hebben alle hulp nodig van fashion, bloggers en creatieven om weer aan te haken in de eenentwinstige eeuw. Die waren dan ook in grote getale uitgenodigd voor dit evenement. Instagrammers met meer dan een miljoen volgers uit Brazilië, een talkshow hostess uit Zweden, een actrice uit de Belgische GTST, een welness blogster uit Finland. Een bont gezelschap met een gemeenschappelijk kenmerk: ze zijn influencers, vaak via nieuwe media en vaak niet eens op sport, maar op lifestyle.

Grappig genoeg is adidas het merk die de bekendste collabs met mode-ontwerpers heeft: Stella McCartney en Yohji Yamamoto voorop. De samenwerking met Yamamoto leidde vorig jaar tot de Pure Boost en het silhouette van de Pure is duidelijk zichtbaar in de ultraboost. De nieuwe schoen is in de markt gezet als performance schoen en de wereldtoppers op bijna alle Olympische hardloop afstanden liepen als modellen op de catwalk. Toch zal het design met fashion signatuur vooral gericht zijn op de casual hardloper en op de gigantische sneakermarkt. Casual sport en sneakers zijn twee van de snelst groeiende domeinen in de sport apparel markt. Merken als Lululemon Athletica en New Balance schieten omhoog. Under Armour is als relatieve nieuwkomer zelfs adidas al voorbij gestreefd op de Amerikaanse markt.

De Duitse fabrikant verhuisde zijn design team naar het hippe Brooklyn. Adidas wil de Amerikaanse markt terug. Tenminste plek 2 achter aartsrivaal Nike. Dat vraagt om focus op sneakers en casual. Iets wat ze zelf niet zo hard zullen roepen, want sport staat bij adidas altijd op plaats een. Dan komt lang niets en dan volgen misschien fashion en lifestyle. Toch verwoordde de grote baas van adidas running het mooi. Hij wil "objects that are desired" maken.

Desire, dat kenden ze ook wel op Wall Street.

Lees hier: SportAmerika #6 

Lees alle blogs van: SportAmerika