‘EK voor vrouwen kan de grootste stap in de ontwikkeling van de sport worden’

Vrouwenvoetbal is in Nederland én wereldwijd de snelst groeiende sport. De aandacht voor de sport is de laatste jaren enorm toegenomen. WK’s en de wedstrijden op de Olympische Spelen worden door miljoenen mensen bekeken en speelsters als de Amerikaanse Alex Morgan en de Braziliaanse Marta zijn in korte tijd uitgegroeid tot supersterren met een grote aantrekkingskracht op fans én brands. Aankomende zomer is het EK voor vrouwen in Nederland het hoogtepunt van het seizoen in het vrouwenvoetbal. Het grootste sportevenement van 2017 in ons land is volgens Leoni Blokhuis de uitgelezen mogelijkheid om de volgende stap te zetten in de ontwikkeling van de sport in Nederland.

Nog ruim een half jaar en dan wordt in Utrecht afgetrapt voor de wedstrijd Nederland-Noorwegen; het openingsduel van WEURO 2017. De voorbereidingen zijn in volle gang. De Oranjevrouwen zijn begonnen aan hun traject dat moet leiden tot een goede prestatie op het toernooi, de organisatoren hebben inmiddels de eerste campagnes gelanceerd en de eerste fans hebben hun kaartjes gekocht.

Volgens Leoni Blokhuis wordt het EK voor vrouwen een belangrijk moment voor de verdere acceptatie van de sport in Nederland. "WEURO 2017 kan de grootste stap in de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal in Nederland tot nu toe worden. Het toernooi is toegankelijk. Niet alleen omdat het In Nederland gehouden wordt, maar ook omdat de duels live op televisie op goede uitzendtijden te zien zijn.”

"Veel commerciële partijen zien de kansen in het vrouwenvoetbal niet, of willen ze niet zien"

Blokhuis denkt dat het handbal een goed voorbeeld is van hoe Nederland in een korte tijd van een relatief onbekende sport ging houden. "Dankzij de goede prestaties op het WK en de Olympische Spelen weet iedereen nu bijvoorbeeld wie Tess Wester is. Zij is één van de rolmodellen van het handbal geworden. Dat komt niet alleen door de goede resultaten die de handbalsters hebben behaald, maar ook daar de leuke presentatie van Tess voor de camera en haar persoonlijkheid. Wat er gebeurde met de handbalsters kan ook met de voetbalsters. Ze hebben aankomende zomer de mogelijkheid te laten zien wat ze sportief in hun mars hebben en wat voor leuke meiden het zijn."

Stevig fundament

De ontwikkeling van het vrouwenvoetbal in Nederland is stormachtig. De grootste groei in het aantal leden bij de KNVB komt van meisjes en vrouwen. Het negatieve sentiment dat er heerste, ebt ook langzaam weg. Veel – voornamelijk -  mannen zien nu ook in dat vrouwen een positieve invloed hebben op een voetbalvereniging. Zo is er landelijk gezien een tekort aan vrijwilligers en vullen vrouwen deze functie goed in. In de breedtesport gaat het de goede kant op.

Aan de topsport kant is er nog een hoop te winnen. De Eredivisie voor vrouwen bestaat nog altijd maar uit acht teams en de meeste internationals zoeken hun heil in het buitenland. "Het merendeel van de speelsters van Oranje is professional en zij spelen in sterke buitenlandse competities, zoals in Duitsland of Engeland. We moeten wel proberen de concurrentie aan te gaan met deze toplanden. Als je niet groot durft te denken, gebeurt er namelijk zeker niets", vindt Blokhuis.

"Om aansluiting te vinden bij de toplanden is het belangrijk dat er een stevige fundering wordt gelegd. Die fundering is in het verleden niet altijd op orde geweest. Een belangrijke vraag is hoe je meisjes goed kunt opleiden. Als daar een goed antwoord op komt, wordt de Eredivisie kwalitatief sterker. Dat zorgt ook automatisch weer voor vollere tribunes, wat zich kan vertalen in een sterkere commerciële positie van de Eredivisie voor vrouwen."

Onbenutte kansen

Het EK voor vrouwen belooft een uniek toernooi te worden. De KNVB nam de innovatieve stap om voor eigen risico, vijf rechtenpakketten af te kopen bij de UEFA om die zelf te gaan vermarkten. Daarnaast vult de KNVB de toernooipakketten aan met marketingrechten die de bond zelf heeft, zoals portretrechten van de OranjeLeeuwinnen en rechten rondom de oefenwedstrijden in de aanloop naar het toernooi, waardoor die nog interessanter en relevanter worden voor de lokale markt. Ook zijn de eerste campagnes ter promotie van het EK gelanceerd. "Het toernooi wordt heel goed gepromoot. De speelsteden schenken veel aandacht aan het EK en de speelsters zijn als rolmodellen in diverse uitingen te zien", stelt Blokhuis.

De eigenaar van FlowSports is van mening dat er ook nog veel kansen liggen op het gebied van commercie en marketing. "Maar veel commerciële partijen zien die kansen niet, of willen ze niet zien. Dat heeft te maken met vooroordelen, maar ook met durf. Terwijl je niet moet vergeten dat vrouwen de beslissers zijn in het huishouden. Zij bepalen de aankopen in een gezin. De fans van vrouwenvoetbal zijn veelal meiden en vrouwen. Dat is een specifieke doelgroep met een grote reikwijdte. Ik denk dat als er één schaap over de dam is, er meer volgen."

"Tijdens het EK kunnen de meiden het tegendeel van de critici bewijzen en laten zien hoe het vrouwenvoetbal is gegroeid"

Er zit wel beweging in de markt en partijen ontdekken de kracht van het vrouwenvoetbal. Zo werd Intersport onlangs nog gepresenteerd als eerste KNVB-partner van het vrouwenvoetbal in Nederland. Een goede ontwikkeling, volgens Blokhuis. "Het is geweldig dat een grote partij als Intersport zich committeert aan het vrouwenvoetbal. De volgende stap is dat andere merken dan Nike, Puma of adidas individuele sporters gaan sponsoren. Dat blijft toch lastig. Partijen zijn niet op de hoogte van de rek in de doelgroep en de stormachtige ontwikkeling die de sport nog steeds doormaakt. Er liggen voldoende kansen, dus als er bedrijven zijn die willen samenwerken dan kunnen zich bij mij melden."

ZIE OOK: Intersport wil als eerste KNVB-partner vrouwenvoetbal bijdrage leveren aan verdere groei

Alex Morgan

Dat er een enorme markt is voor voetbalsters is, bewijst de Amerikaanse Alex Morgan wel. De 27-jarige aanvalster van Orlando Pride had in 2015 volgens Time het hoogste inkomen van alle vrouwelijke voetballers. Dat had Morgan voornamelijk te danken aan haar sponsordeals met onder meer Coca-Cola, Nike en McDonald’s. Daarnaast schreef de Amerikaanse al een boek, trad ze op in diverse tv-shows en samen met toenmalige teamgenoten Christine Sinclair en Steph Catley was ze in 2016 de eerste voetbalster die op de cover van de game FIFA stond.

Hoewel vrouwenvoetbal in de Verenigde Staten een andere status heeft dan in Nederland, ziet Blokhuis een goede ontwikkeling in Nederland. "In landen als Noorwegen en de VS staat vrouwenvoetbal op één en daarna komen de mannen. Hier is dat anders. Maar de vrouwen trainen tegenwoordig net zo hard als de mannen en daarmee dwingen ze respect af. Veel landen zijn verder dan Nederland. We zijn wel bezig een inhaalslag te maken en het gaat de goede kant op. Er waren - en zijn - nog altijd veel vooroordelen over vrouwenvoetbal. Tijdens het EK kunnen de meiden het tegendeel van de critici bewijzen en laten zien hoe het vrouwenvoetbal is gegroeid."

Lees de eerdere blogs en columns van Leoni Blokhuis: