“Er is een wereld voor en na WEURO 2017”

Nederland was deze zomer in de ban van de OranjeLeeuwinnen. De populariteit van het vrouwenvoetbal steeg tot ongekende hoogten. Inmiddels hebben de Oranjevrouwen hun blik alweer gericht op kwalificatie voor het WK in 2019. Tijdens de SPECOTour van Fontys Economische Hogeschool Tilburg, georganiseerd door de SPECO-opleidingen, werd nog een keer teruggeblikt op de zo succesvol verlopen zomer.

Met Minke Booij (ex-manager vrouwenvoetbal KNVB), Suuz Amijs (eigenaar Buro22/PR & Communicatie WEURO 2017), Gershom Mulder (sportmarketeer Triple Double), Leoni Blokhuis (spelersmakelaar in het vrouwenvoetbal) en Sherida Spitse (aanvoerster OranjeLeeuwinnen) waren verschillende hoofdrolspeelsters van het afgelopen EK aanwezig bij het evenement.

WEURO 2017 brak vrijwel elk record dat er te breken was. Toeschouwersaantal, kijkcijfers, media-exposure, mediawaarde etc. Dat was voor een groot deel natuurlijk te danken aan de fantastische prestaties van de OranjeLeeuwinnen, maar achter de schermen is er hard gewerkt om het EK zo succesvol te laten verlopen.

Zo gaf Suuz Amijs inzicht in de doelstellingen en communicatie-aanpak van WEURO 2017. In de campagne in aanloop naar het toernooi is vooral ingezet op families met jonge kinderen. Er is hiervoor een lespakket voor basisscholen ontwikkeld, om de kinderen bewust te maken en enthousiast te krijgen voor het evenement. Daarnaast zijn in alle zeven speelsteden festivals georganiseerd. Ook werd een mascotte ingezet. "Kicky was enorm populair. Alle kinderen wilden met haar op de foto. We hebben Kicky ook ingezet op diverse plekken. Mijn tip is om altijd een mascotte te benoemen", aldus Amijs.

ZIE OOK: Lieke Martens is uitgegroeid tot een wereldmerk

Panini

De organisatie van WEURO had diverse ambassadeurs aan het toernooi verbonden. Amijs gaf aan dat het daarnaast ook belangrijk is dat er bekende mensen en influencers laten zien hoe leuk zij vrouwenvoetbal vinden en daarover vertellen. Onder anderen Marco van Basten en Lieke Wevers toonden via sociale media hun betrokkenheid.

Een uitdaging voor de organisatie was om niet alleen de wedstrijden van Oranje, maar juist ook de andere duels in volle stadions te laten spelen. Het uitbrengen van een Panini-boek hielp enorm bij het onder de aandacht brengen van de andere teams. Amijs: "Dat was fantastisch. De stickers waren een goede manier om alle speelsters en teams te leren kennen." Mede door de stickercollectie van WEURO 2017 waren de meeste wedstrijden goed bezocht.

Geen eindpunt

Spelersmakelaar Leoni Blokhuis is inmiddels al enkele jaren actief in het vrouwenvoetbal en kon als geen ander de veranderingen duiden. "Er is een wereld voor en na het EK", stelde Blokhuis terecht. "Voor het toernooi waren veel mensen sceptisch en was er veel negativiteit. In columns werd neerbuigend over vrouwenvoetbal gedaan. Na het EK spelen de Oranjevrouwen in uitverkochte stadions."

Een goed voorbeeld van de 'nieuwe' verhoudingen is de transfer van Shanice van der Sanden naar Olympique Lyonnais, winnaar van de Champions League. Volgens Blokhuis moet er nu doorgepakt worden. "Het EK is geen eindpunt, het is pas het begin."

Sponsors

Ook de interesse van merken om met speelsters in zee te gaan neemt toe. Zo maakte Lieke Martens onlangs nog bekend gaan samen te werken met Zinzi. Maar toch is nog steeds niet iedereen overtuigd van de meerwaarde van het sponsoren van vrouwenvoetbal, terwijl volgens columnist Jaap Stalenburg de succesvolle vrouwen een nieuwe norm op sponsorgebied hebben neergezet.

Zo is Intersport vooralsnog de enige sponsor in de historie van de KNVB die zich alleen aan het vrouwenvoetbal heeft verbonden. Wie had verwacht dat na het succesvolle EK de bedrijven in de rij stonden, heeft het mis.

Maar Gershom Mulder maakte in zijn presentatie wel duidelijk dat het lef dat Intersport toonde is beloond. Ongeveer een jaar voor het toernooi verbond Intersport zich aan het vrouwenvoetbal en in een jaar tijd is er enorm veel gebeurd. Een van de pijlers van de campagne was het bij elkaar brengen van de community rondom vrouwenvoetbal. Met onder andere een PR-lancering op Schiphol, het uitbrengen van verschillende video’s en met speciale haarbandjes gaf Intersport voetbalmeisjes de kans om hun trots op de OranjeLeeuwinnen te uiten en direct in contact te staan met de rest van de community.

De resultaten liegen er niet om. Alle 10.000 haarbandjes waren weggeven en alle merchandise en officiële Oranje-shirts waren (vrijwel) volledig uitverkocht. Bovendien wist Intersport met de sponsoring een nieuwe doelgroep aan zich te binden, waar het de komende jaren nog meer acties voor kan organiseren.

ZIE OOK: Intersport profiteert van succes OranjeLeeuwinnen

Sherida Spitse

Het evenement werd afgesloten met een interview met Sherida Spitse. De Oranje-captain praatte uiteraard over het succesvolle EK, over haar carrière en haar toekomstplannen. Spitse, de eerste Nederlandse speelster waarvoor een club een transfersom betaalde, sprak over een grote verandering in haar leven. "Ik word vaker herkend op straat of in de supermarkt. Mensen spreken mij aan, of willen op de foto. Dat is natuurlijk hartstikke leuk."

Ook zag Spitse het aantal volgers op sociale media behoorlijk groeien. Zo ging ze op Instagram van 3.000 volgers voor het EK naar 32.000 volgers na het EK. Een ander teken van de stijgende populariteit van de Oranjevrouwen.

Wat al de sprekers duidelijk maakten, was dat WEURO 2017 een enorme impact heeft gehad. Natuurlijk op de speelsters zelf, maar ook op iedereen die bij het vrouwenvoetbal betrokken is. Was het nog niet duidelijk, dan is dat nu wel het geval: vrouwenvoetbal heeft de toekomst.


Headerfoto: Shutterstock.com