Het laatste sportmarketingnieuws met groen licht GP Zandvoort en Facebook

In de week waarin Ireen Wüst en Gerard Kemkers hun ploeg TalentNED presenteerden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Licht op groen voor Formule 1-race in Zandvoort

Hét sportnieuws van de week kwam vrijdag van De Telegraaf. De krant berichtte dat Formula One Management Limited, eigenaar van de Formule 1, het Circuit van Zandvoort een concreet aanbod heeft gedaan om in 2020 al een Grand Prix te organiseren. De geluiden om een Dutch GP te organiseren gaan al langer en Zandvoort is goed uit alle onderzoeken gekomen die door de betrokken partijen zijn gedaan. Zandvoort moet een fee van 20 miljoen euro betalen voor de rechten van een Grand Prix. Daarbovenop komt nog minimaal tien miljoen aan extra kosten. De financiering zal vooral afhangen van de inzet van het Nederlandse bedrijfsleven, aangezien de overheid waarschijnlijk niet meer dan een kwart van het totale bedrag zal inleggen. Een unieke kans, maar ook een hele klus.

Formule E zet influencers in bij livestreams op YouTube

Van de Formule 1 is het een kleine stap naar de Formule E. De elektrische raceklasse begint over anderhalve maand aan het vijfde seizoen en voor het eerst worden de races live uitgezonden op YouTube. Vooralsnog zijn de Grands Prix alleen te zien in het Verenigd Koninkrijk. De races worden gepresenteerd door een verschillend team van YouTube-influencers, in een speciale studio in Londen. "Samenwerken met andere innovatieve partijen als YouTube om elektrisch racen te promoten, is wat Formule E onderscheidt van andere sportorganisaties en rechtenhouders", zegt Ali Russell, FE’s media en business development director.

Prijzengeld WK voor vrouwen verdubbeld

De 24 landen die in 2019 deel gaan nemen aan het wereldkampioenschap vrouwenvoetbal kunnen in totaal 30 miljoen dollar verdelen. Dat is twee keer zoveel als tijdens het vorige WK in 2015. De beslissing van de FIFA kan echter op flinke kritiek rekenen, omdat veel organisaties vinden dat de verhoging van het prijzengeld naar 30 miljoen niet voldoende is. Tijdens het WK voor mannen afgelopen zomer in Rusland was er in totaal 400 miljoen dollar beschikbaar voor de 32 landen; een verschil dus van 370 miljoen. In het vrouwenvoetbal is al langer de discussie gaande over de ongelijke verdeling van gelden.

Tottenham Hotspur en Nike gaan tot 2033 met elkaar verder

Tottenham Hotspur incasseert zowel sportief als financieel tegenslag na tegenslag dit seizoen, maar deze week was er eindelijk goed nieuws. De club verlengde het contract met kledingsponsor Nike tot maar liefst medio 2033. De contractverlenging van 11 jaar – de nieuwe verbintenis gaat in vanaf 2022 - is een van de langste clubdeals in de voetbalgeschiedenis van Nike. Naar verluidt kunnen de Spurs rekenen op een bedrag van tussen de 35 en 40 miljoen euro per jaar; fors minder dan bijvoorbeeld Manchester United (€85 miljoen) of Arsenal (€60 miloen).

Opnieuw minder Facebook-gebruikers in Europa

Facebook raakt het laatste half jaar veel gebruikers kwijt in Europa. Dat maakte het bedrijf deze week bekend tijdens de presentaties van de kwartaalcijfers. Wereldwijd neemt het aantal gebruikers nog wel toe, maar in Europa is een daling te zien. Veel jongere gebruikers trekken naar Instagram – ook in handen van Facebook. Voor sportorganisaties is het aantal afnemende Facebook-gebruikers in Europa uiteraard ook van belang. Het wordt interessant om te zien of de sportindustrie ook minder zwaar inzet op Facebook en andere platformen intensiever gaat gebruiken.

Qatar Airways in onderhandeling met Premier League-club

Qatar Airways zou zijn sportportfolio binnenkort weleens kunnen gaan uitbreiden met een Premier League-club. Akbar al-Baker, een van de directeuren van de vliegtuigmaatschappij, liet op een evenement weten dat hij ‘meerdere opties’ onderzoekt voor een mogelijke samenwerking met een club uit de Premier League. Qatar Airways is al sponsor van onder meer AS Roma en Boca Juniors, maar het bedrijf ging niet eerder een partnership aan in de Premier League.

Sky Sports gaat gebruikmaken van augmented reality

Sky Sports gaat dit seizoen augmented reality inzetten tijdens uitzendingen van de Premier League. De broadcaster experimenteerde sinds begin dit seizoen met AR en heeft besloten het de rest van het seizoen te gebruiken. Sky Sports denkt dat AR enorm veel mogelijkheden biedt en blijft hierin investeren.