Het laatste sportmarketingnieuws met handbalsters en 360 graden wallpaper

In de week waarin Bayern München een recordomzet van €657,40 miljoen meldde, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Millennials zorgen in VK voor toename bezoek sportevenementen

Sportevenementen in Groot-Brittannië mogen rekenen op steeds meer publieke belangstelling. Bezoekersaantallen zitten al jaren in de lift en die stijging is vooral toe te schrijven aan millennials. Het percentage bezoekers tussen de 16 en 24 jaar, steeg de afgelopen zes jaar van 15% tot 23%. Sinds Londen gastheer was van de Olympische en Paralympische Spelen in 2012 nam het aantal bezoeken aan sportevenementen gemiddeld genomen jaarlijks toe met 2,8%. Gareth Balch, CEO van Two Circles - het bureau dat het onderzoek heeft uitgevoerd - schrijft de stijging onder meer toe aan het veranderende medialandschap. "In een wereld van smartphones, on-demand tv en een kortere aandacht spanne, blijft sport een van de weinig bronnen van 'Instagrammable' entertainment die we kunnen beleven met vrienden, familie of juist alleen.

Boca en River weigeren finale Copa Libertadores in Madrid te spelen

Het plan van de Zuid-Amerikaanse voetbalbond CONMEBOL om de tweede wedstrijd van de finale in de Copa Libertadores in Madrid te spelen, stuit op weerstand bij de twee finalisten. Zowel Boca Juniors als River Plate is in beroep gegaan tegen de beslissing om de eindstrijd in het Santiago Bernabeu stadion van Real Madrid af te werken. De CONMEBOL maakte donderdag bekend dat het duel op zondag 9 december zal plaatsvinden in het stadion van Real Madrid. De wedstrijd tussen de aartsrivalen werd afgelopen zaterdag afgelast na een aanval op de teambus van Boca Juniors. Boca wil de finale helemaal niet meer spelen en vindt dat het tot winnaar moet worden uitgeroepen. River Plate gaat in beroep tegen Madrid als locatie.

Overigens had Qatar zich ook al gemeld bij de CONMEBOL. Voor 13,5 miljoen dollar was het golfstaatje bereid de wedstrijd in Doha te organiseren...

Nederlandse Loterij shirtsponsor van handbalsters

Vlak voor de start van het EK handbal in Frankrijk heeft de Nederlandse Loterij zich als shirtsponsor verbonden aan de Nederlandse handbalsters. De Oranjedames waren op zoek naar een nieuwe sponsor, nadat Cacao from Ghana onlangs besloot de samenwerking met de handbalsters na twee seizoenen te beëindigen. "Onze handbaldames spelen straks met een van de mooiste sponsoren op het shirt die wij ons als handbalbond kunnen wensen: Nederlandse Loterij. De organisatie die de gehele sport, goede doelen en de Nederlandse samenleving ondersteunt. We zijn hiervoor graag het uithangbord", aldus Sjors Röttger, Algemeen Directeur Nederlands Handbal Verbond.

Motie ingediend om meer OKT’s in Nederland te organiseren

Rudmer Heerema, woordvoerder sport bij de VVD, heeft een motie ingediend waarin hij pleit voor de organisatie van meer Olympische Kwalificatietoernooien in Nederland. Volgens Heerema leiden meer OKT’s tot een grotere kans op een grotere olympische ploeg. Vorig jaar vond tussen kerst en nieuw al het olympisch kwalificatietoernooi schaatsen plaats in Thialf. De reacties op dat evenement waren positief.

Recordaantal bezoekers voor Volvo Ocean Race

De organisatie van de Volvo Ocean Race maakte deze week bekend dat tijdens de afgelopen editie meer dan 2,5 miljoen mensen de stopovers hebben bezocht. Dat is een stijging van 4% ten opzichte van de vorige editie, toen al een record werd neergezet. Andere opmerkelijke resultaten waren:

  • Cumulatief tv-bereik van 2,2 miljard (+45 tov vorige editie)
  • 13,7 miljoen likes op social media
  • Het OTT-kanaal trok 342 miljoen kijkers, met een mediawaarde van €67,8 miljoen
  • De start van de race in Alicante leverde de Spaanse economie €96 miljoen euro en 1696 full-time banen op.

Adoptie digitale spraakassistenten in Nederland nog in beginfase

Weinig Nederlanders zijn bekend met spraakassistenten die op smartphones en smart speakers beschikbaar zijn. Ook het gebruik ligt nog laag. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Ipsos.

Slechts 1 op de 3 heeft weleens gehoord of gelezen over spraakassistenten. Onder gebruikers is spraakassistent Siri van Apple het meest populair (12%), gevolgd door de Google Assistant (8%) en Amazon Alexa (1%). Spraakassistenten worden het meest gebruikt voor zoekopdrachten en het stellen van vragen (43%). Andere toepassingen die regelmatig gebruikt worden zijn muziek afspelen, timer of alarm instellen en gesproken updates van het nieuws, file- en weersberichten. Voice toepassingen voor smart home (apparaten in huis bedienen) en commerce (shopping lists & online shopping) worden nog weinig gebruikt, maar gebruikers staan hier wel positief tegenover. De verwachting is dat nu de Google Home is geïntroduceerd in Nederland het gebruik van spraakassistenten zal stijgen.

Brighton introduceert 360 graden wallpaper

Ben je fan van het Engelse Brighton? En droom je ervan je gehele kamer te behangen met een wallpaper van de club? Dat kan! Brighton heeft namelijk een zogenaamde 360 graden stadion wallpaper gemaakt, speciaal voor fans die echt niet zonder hun favoriete club kunnen. Wel jammer dat Brighton voor een foto van een leeg stadion heeft gekozen. Wij deken dat een wallpaper van een volle Kuip gretig aftrek zal vinden onder Feyenoord-fans.

Headerfoto: Twitter@NLLoterij