Het laatste sportmarketingnieuws met Netflix en gepersonaliseerde tv-reclames

In de week waarin Nederland de organisatie van twee grote sportevenementen binnenhaalde, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Duitsland mag EK 2024 organiseren

Duitsland organiseert in 2024 het Europees kampioenschap voetbal. De Oosterburen kregen bij het UEFA-congres in Nyon meer stemmen dan Turkije, het enige andere land dat nog in de race was. Duitsland was al de favoriet voor de toewijzing van het EK over zes jaar, omdat de evaluatiecommissie van de UEFA eerder een lichte voorkeur uitsprak voor het land. De Duitsers organiseerden in 2006 al een zeer succesvol WK, dat een enorme boost gaf aan het Duitse voetbal. Voor Turkije is de appel erg zuur. De Turken werden door de UEFA voor de vierde keer gepasseerd bij de toewijzing van een EK.

Plannen voor nieuw tennistoernooi met prijzenpot van $10 miljoen

In navolging van het golf zijn er ook in het tennis plannen voor een nieuw toernooi, waarbij de winnaar er met de volledige prijzenpot vandoor gaat. De Kosmos investeringsgroep, waar onder meer Barcelona-verdediger Gerard Piqué en Rakuten-voorzitter Hiroshi Mikitani toe behoren, heeft een voorstel ingediend voor een toernooi met de naam Majesty Cup. Het evenement – dat technisch gezien een demonstratietoernooi wordt – zou direct gespeeld moeten worden na de US Open. Het idee is dat 64 spelers in een knock-out format gaan strijden voor de hoofdprijs van $10 miljoen, volgens het ‘winner takes all’-principe. Het evenement heeft enige overeenkomst met het duel tussen golfers Phil Mickelson en Tiger Woods, dat in november plaatsvindt en waarbij de winnaar eveneens het volledige prijzengeld wint.

AD tijdelijk shirtsponsor van Nederlandse korfballers

Het Nederlandse korfbalteam zal richting en tijdens het EK korfbal met het logo van het AD op het shirt spelen. De Persgroep is met het AD sinds 2018 partner van TeamNL en kiest voor een plek op het wedstrijdshirt van de regerend Europees-, wereld- en World Games-kampioen. AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis: "AD, onderdeel van ADR Nieuwsmedia, is sinds jaar en dag sportkrant nummer één. Met AD willen we TeamNL bijzonder graag ondersteunen bij diens ambitie: meer medailles in meer sporten met meer impact. De redactie van AD ademt sport, juist daarom is het niet meer dan logisch dat we ons graag verbinden aan een van oorsprong Nederlandse sport zoals korfbal." Het EK vindt van 13 tot en met 21 oktober plaats in Drachten, Gorredijk, Leeuwarden en Heerenveen.

KPN introduceert gepersonaliseerde tv-reclames

Een interessante ontwikkeling in televisieland. KPN gaat haar klanten binnenkort tijdens het tv kijken in de reclameblokken gepersonaliseerde reclames tonen, onder meer gebaseerd op hun kijkgedrag. KPN test het systeem vanaf volgende maand onder 1500 eigen werknemers. Talpa werkt mee aan de proef. Als het goed werkt, krijgen alle tv-klanten van KPN in de loop van volgend jaar de optie om gepersonaliseerde reclames aan te zetten. Deze ontwikkeling kan positieve gevolgen hebben voor adverteerders én broadcasters. Sportliefhebbers kunnen meer op maat bediend worden met relevante reclames over sport(artikelen). We volgen deze ontwikkeling op de voet.

KLM Open verhuist naar Brabantse Cromvoirt

Het KLM Open wordt vanaf 2020 gespeeld in het Noord-Brabantse Cromvoirt op Bernardus Golf. In de plaats ten zuidwesten van Den Bosch is de afgelopen jaren gewerkt aan een gloednieuwe 18-holes golfbaan. De baan – een initiatief van Brand Loyalty-oprichter Robert van der Wallen - werd twee weken geleden geopend. De verwachting is dat vanwege de verhuizing het prijzengeld (1,8 miljoen dollar) zal stijgen en dat daarmee het evenement ook aan status wint. Bernardus Golf tekende een contract voor drie jaar met het KLM Open. Overigens wordt de honderdste editie volgend jaar nog gespeeld op The International bij Amsterdam.

Ook Houston Rockets stappen in wereld van cryptocurrency

NBA-club Houston Rockets is een samenwerking aangegaan met het bitcoin miningbedrijf AntPool, zo meldt sportsbusiness.com. Het gaat in eerste instantie om een eenjarig contract. Het Chinese AntPool maakte onlangs al bekend dat Houston de locatie is waar het bedrijf aan uitbreiding in de VS wil gaan werken. Supporters van Houston kunnen dit seizoen in het stadion van de Rockets meer te weten komen over de blockchain-technologie en cryptocurrencies.

Netflix sponsort Franse solozeiler

De Fransman Sam Goodchild heeft een opmerkelijke sponsor aan zich gebonden, namelijk Netflix. De streamingservice - die nauwelijks actief is als sponsor in de sport - heeft het zeil van de boot van Goodchild gebruikt voor de promotie van een nieuw seizoen van de serie Narcos. Goodchild vaart binnenkort de Route du Rhum, een vierjaarlijkse solo-zeilwedstrijd over de Atlantische Oceaan. Het evenement is enorm populair in Frankrijk, dus Netflix kan op veel (gratis) publiciteit rekenen.