Het laatste sportmarketingnieuws met PSV in Mexico en Visa sponsort vrouwen

In de week waarin Willem II dankzij één transfer van een oud-speler waarschijnlijk miljoenen tegemoet kan zien, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

PSV opent vestiging in Mexico

Dat Nederland te klein is geworden voor onze topclubs (lees: Ajax en PSV), dat is al een tijdje duidelijk. Waar Ajax onlangs nog het nieuws haalde door een kantoor te openen in New York, daar zoekt PSV het iets zuidelijker, namelijk in Mexico. De Eindhovenaren gaan een vestiging openen in het voetbalgekke Midden-Amerikaanse land. Dankzij de vele Mexicaanse voetballers die de laatste tien jaar onder contract stonden bij PSV, heeft de club een goede naam opgebouwd in het land. De huidige koploper van de Eredivisie werkt aan een Mexicaanse businessclub én een samenwerkingsverband met topclub Chivas Guadalajara.

"Het is duidelijk dat we daar ter plaatse zelf aanwezig moeten zijn om die belangstelling in PSV commercieel te vermarkten”, zegt commercieel directeur Frans Janssen. "Hoe we dat exact invullen, bepalen we op korte termijn. Maar dat er een PSV-dependance in Mexico komt, dat is zeker."

Visa eerste partner vrouwenvoetbal

Visa wordt de eerste sponsor van UEFA die alleen voor vrouwenvoetbal kiest. De creditkaartmaatschappij tekent een contract voor zeven jaar. De toetreding van Visa tot de partners van UEFA naast Mastercard is mogelijk omdat UEFA de sponsorrechten voor de mannen- en andere toernooien heeft losgekoppeld. Via het partnership zal Visa vrouwenvoetbal op alle niveaus gaan ondersteunen. Visa wordt onder meer hoofdsponsor van de UEFA Women's Champions League en UEFA Women’s EURO. Als partner van wereldvoetbalbond FIFA is het bedrijf automatisch ook een van de sponsors van het aankomende WK voor vrouwen in Frankrijk in 2019. De samenwerking tussen Visa en UEFA toont eens te meer aan dat steeds meer bedrijven de kracht van vrouwensport op waarde beginnen te schatten.

UEFA bevestigt komst derde Europese toernooi

De geruchten deden al langer de ronde en nu is het officieel: de UEFA introduceert een nieuw Europees toernooi, naast de Champions League en de Europa League. Aan de nieuwe competitie, die als werktitel Europa League 2 heeft, zullen 32 clubs deelnemen. Het competitieformat wordt identiek aan de Champions League en Europa League, met acht poules van vier clubs. Het aantal deelnemers aan de Europa League wordt teruggebracht van 48 naar 32, dus in totaal zullen er vanaf het seizoen 2021-2022 96 clubs Europees voetbal spelen. De definitieve naam en de commerciële strategie zullen later bekend worden gemaakt.

Nieuw initiatief OTRO biedt voetballers eigen storytelling-platform

We blijven nog even bij het voetbal. Na dagen van 'onzekerheid' kwamen we deze week eindelijk te weten wat OTRO is. De andere club, zo profileert het platform waar onder meer Lionel Messi, Neymar en David Beckham aan verbonden zijn, zich. En ook Lieke Martens is betrokken bij de ‘grootste fanclub ter wereld’. OTRO belooft een kijkje achter de schermen te geven bij de grootste voetballers en voetbalsters. Via een app aankoop van €4,50 kun je je favoriete spelers volgen. Het zogenaamde storytelling-platform is met veel bombarie gepresenteerd en wordt gesteund door investeringsbedrijf 23 Capital, dat vijftig miljoen dollar beschikbaar stelt voor de doorontwikkeling van het kanaal. Vooralsnog is de toegevoegde waarde van OTRO ons niet helemaal duidelijk, maar met de steun van deze sterspelers zou het cijfermatig zomaar een succes kunnen worden.

Golfers besteden meeste geld aan hun sport

Niet geheel verrassend, maar daarom niet minder leuk. Uit onderzoek van het Mulier Instituut en de HAN blijkt dat golfers het meeste geld besteden aan hun sport. Ze geven maandelijks €59 euro uit. Wandelaars besteden de meeste tijd aan hun sport (22 uur) én geven ook het minste uit (€8). In het onderzoek werden verder de sporten tennis, fitness, wielrennen, zwemmen en hardlopen onderzocht.

Kies jouw eigen sporter van het jaar via Mijn Sportgala

De nominaties voor het NOS | NOC*NSF Sportgala zorgen zoals gebruikelijk voor de nodige ophef. Van Sven Kramer tot Raemon Sluiter, de gehele sportwereld spreekt zich uit. Wij focussen ons op een nieuw initiatief van de NOS omtrent het gala: Mijn Sportgala. Een online platform waar iedereen zijn/haar sporter van het jaar kan uitroepen. Upload een persoonlijke video van je dochter, teamgenoot of vader en treed toe tot het illustere rijtje van gezelschap van Sportman, Sportvrouw of Sportploeg van het Jaar. #Mijnsportgala is een manier om mooie sportmomenten van dit jaar met elkaar te delen én een mogelijkheid om de sport in de schijnwerpers te zetten. De eerste voorbeelden zijn al online te vinden.

Headerfoto: kivnl / Shutterstock.com