Het laatste sportmarketingnieuws met New York, VAR en branded gyms

In de week waarin het gezegde 'Zij dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was' meer dan ooit van toepassing was op de Eredivisie, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Ajax: Van (New) Amsterdam naar New York

De 18 Eredivisieclubs besloten donderdag weinig veranderingen door te voeren in de competitie. Grote kans dus dat de achterstand van Nederland op de toplanden alleen maar toeneemt, want stilstand is achteruitgang. Bij Ajax denken ze al een tijd lang groter dan alleen Nederland. Na Azië richten de Amsterdammers nu ook het vizier op de Verenigde Staten. De club opende dinsdag namelijk een kantoor in New York. In het hart van Manhattan waren onder meer Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong, Hakim Ziyech en Dusan Tadic al te zien op de videowall van Times Square.

"Om structureel te kunnen meedoen met de Europese (sub)top, moeten we voor nieuwe inkomstenbronnen zorgen. Daarvoor moeten we innovatief zijn en internationaal denken. Deze stap richting New York is daar een voorbeeld van”, zegt commercieel directeur Menno Geelen.

VAR wordt ingevoerd in Premier League

Na onder meer Nederland, Italië en Duitsland is men ook in Engeland overstag: de Video Assistent Referee (VAR) doet daar volgend seizoen zijn intrede. De Premier League-clubs hebben hier deze week over gestemd. De Premier League moet nog wel een formele aanvraag indienen bij de International Football Association Board en FIFA. Dit seizoen is er in Engeland al veel gediscussieerd over (foutieve) beslissingen van scheidsrechters. Achter de schermen werden er al testen uitgevoerd met de VAR en in sommige bekerwedstrijden werd de VAR al ingezet. Een half jaar geleden keken de clubs nog minder positief naar de VAR, want in april werd tegen de invoering gestemd voor in het seizoen 2018-2019.

KLM titelsponsor van Urban Trails

KLM heeft vorige week zijn sportsponsorportfolio uitgebreid. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij verbindt zich de komende drie jaar als titelsponsor aan de Urban Trail Series. Dit bijzondere hardloopconcept, waarbij men een stad op sportieve en unieke wijze ontdekt, is zeer populair. In drie jaar tijd zijn er maar liefst dertien Urban Trails op de kalender gezet die verspreid over het jaar plaatsvinden door heel Nederland.

Door running als sport te omarmen, wil KLM het mogelijk maken dat iedereen altijd en overal ter wereld kan hardlopen. Harm Kreulen, directeur KLM Nederland: "Met het sponsoren van de Urban Trail Series, zetten we een belangrijke stap naar een veelbelovende toekomst op het gebied van hardlopen. 'Running' is erg populair onder onze klanten. Als supporter van deze sport zijn wij vastbesloten om de komende jaren een positieve bijdrage te leveren aan de passie van veel van onze klanten én medewerkers."

Naast titelsponsor van de Urban Trail Series is KLM onder meer ook sponsor van de TSC Amsterdam Marathon.

F1 TV onderdeel van verlengde samenwerking Formule 1 en Ziggo Sport

De Formule 1 is in Nederland ook de komende drie jaar nog te zien bij Ziggo Sport. Tot en met het seizoen zullen naast de races ook alle vrije trainingen en kwalificaties worden uitgezonden door Ziggo Sport. Onderdeel van de verlengde samenwerking is dat de Formule 1 en Ziggo Sport gaan samenwerken omtrent de lancering van F1 TV, het nieuwe streamingplatform van de Formule 1. Nederland is het eerste land waar deze service uitgerold wordt. Abonnees van F1 TV kunnen hun kijkerservaring personaliseren en hebben toegang tot het uitgebreide Formule 1-archief.

Will Moerer, directeur van Ziggo Sport, is opgetogen dat de Formule 1 ook de komende jaren op zijn zender te zien is. "De Formule 1 is voor ons als zender, maar zeker ook voor Ziggo, naast het vele Europese topvoetbal van groot belang."

NFL-club San Francisco 49ers opent branded gym

In de Verenigde Staten is een nieuwe trend ontstaan. NFL-clubs openen hun eigen branded gym. Deze week was het de beurt aan San Francisco 49ers. In navolging van Dallas Cowboys en Chicago Bears opende de 49ers een eigen gym in de Bay Area. Supporters hebben nu de mogelijkheid te trainen zoals de atleten trainen én ze krijgen nog meer gevoel bij hun favoriete club. De gym heeft onder meer een klein kunstgrasveld en zijn groepslessen in yoga, HIIT, zumba en boksen.

Ook inwoners Calgary stemmen tegen organisatie Olympische Spelen

Het Internationaal Olympisch Comité heeft steeds meer moeite geschikte kandidaten te vinden voor de organisatie van de Olympische Spelen. Voor de Winterspelen van 2026 zijn er van de oorspronkelijke kandidaten nog maar twee over: Stockholm en het gezamenlijke bid van de Italiaanse steden Milaan en Cortina D'Ampezzo. De inwoners van Calgary maakte deze week namelijk duidelijk dat zij niet zitten te wachten op het mega-evenement in hun stad. In een referendum over de kandidaatstelling zei 56 procent van de stemmers 'nee' tegen de plannen. Het is zeker niet de eerste keer dat de lokale bevolking zich uitspreekt tegen de Olympische Spelen. De afwijzing door de inwoners van Calgary is het zevende olympische bid op rij dat een referendum verloor sinds 2013.

Gratis mosterd voor Bryan Linssen

We sluiten met een leuk bericht uit Arnhem. Vitesse-speler Byan Linssen gaf afgelopen weekend aan dat zijn enkelblessure zo snel was genezen omdat hij het lichaamsdeel met mosterd had behandeld. Mosterd-fabrikant Marne Mosterd speelde hier slim op in door Linssen een lading mosterd cadeau te doen.

Headerfoto: Ajax Media