Exclusief interview met boardmember Eric Liedtke over de toekomst van adidas

Afgelopen week introduceerde adidas zijn nieuwste running schoen in New York City met groot spektakel, onder meer met wereldsterren Yohan Blake en Wilson Kipsang. Sportnext was hierbij aanwezig en sprak als enige in de Benelux met Eric Liedtke over sport, lifestyle, vrouwen en over innovatie en technologie: "sport blijft altijd trendy."

Eric Liedtke

Liedtke zit in de executive board van adidas en is daarmee tot een van de belangrijkste strategen van de sportgigant. Hij ontfermt zich over de merken van adidas op mondiaal niveau. Met zijn kennis van merken bouwen in het bijzonder en de sportmarkt in het algemeen is de Amerikaan de perfecte kandidaat om onze gedachten bij Sportnext te toetsen en zijn visie op sport met de lezers van Sportnext te delen. Liedtke oogt sportief en fit en spreekt als een echte Amerikaan, snel en to the point, zeker van zijn zaak zonder arrogant te worden.

Zijn kennis van de sportwereld is breed en heel diep. Vanuit het merk adidas en de rol in de maatschappij, is het een makkelijke overstap naar sport en vrouwen en vervolgens staat hij uitvoerig stil bij de digitale en technologische ontwikkelingen bij adidas.

Sport en lifestyle

"Sport wordt meer lifestyle, daar ben ik het mee eens. Gelukkig gaan steeds meer mensen sporten. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid naar de gemeenschap om mensen een gezonde lifestyle bij te brengen. Dat zit in onze wortels. Adidas zal altijd de sportieve kant van sport blijven benadrukken. Ook dat zijn onze wortels. Wij zullen eerder dieper in sport duiken dan dieper in lifestyle. Vanuit de sport verlengen wij ons merk naar lifestyle. Want sport blijft altijd trendy.

Wij hebben met adidas een breed gemeenschappelijk geheugen. Dat is een sportief geheugen maar biedt veel aanknopingspunten voor lifestyle. Wij grijpen terug op dat verleden met nieuwe producten. Ons verleden en onze focus op sport en innovatie druppelt vanzelf door naar lifestyle. De modeontwerpers met wie wij samenwerken (zoals Stella McCartney en Yoshi Yamamoto) eisen van ons juist dat sportieve, ze willen werken met producten gericht op performance en vol met innovatieve materialen en technologieën. Wij zullen altijd dichtbij onszelf blijven."

Vrouwen in sport

"De opkomst van vrouwen in sport is een belangrijke kans voor adidas. Wij zijn meer op mannen gericht dan me lief is. Toch zal onze aanpak om vrouwen te bereiken niet essentieel anders zijn dan hierboven beschreven. Wij willen mensen binden aan ons merk via onze producten en uiteraard helpen samenwerkingen zoals met modeontwerpers maar ook met iconen als Kanye West, Pharrell en Rita Ora. In maart en april komen we met een aantal grote ontwikkelingen op dit gebied: vooral bij onze fitness- en originals-lijnen."

Zijn collega Mikal Peveto (director of running) voegt daar later nog aan toe: "Het is voor ons belangrijk om producten te maken die begeerd worden (objects that are desired)."

Sport en digital

"Adidas loopt voorop in de digitale ontwikkelingen. Onze aanpak tijdens het WK voetbal in Brazilië toont dit aan. We hadden een 24/7 newsroom tijdens het WK die content produceerde voor al onze social kanalen. Die aanpak rollen we nu wereldwijd uit. Er komen adidas newsrooms in alle grote wereldsteden. Deze adidas medewerkers zijn uitgevers van content en die content is ons verhaal. We doen op hier aan één-op-één communicatie. Onze medewerkers verbinden zich daar met brand advocates daarmee zorgen we ervoor dat we vanuit de haarvaten van de samenleving ons verhaal kunnen vertellen.

Op het gebied van wearable technology hebben wij ons sterke MiCoach platform. MiCoach is gebaseerd op 450 patenten. Het interessante aan dit platform is de scope: van absolute elite tot de beginnende liefhebber, afkomstig uit veel verschillende sporten. Iedereen vult de database. Wij gebruiken al die data om te leren over goed sporten. De makers van hardware staan in de rij om met die data aan de slag te gaan. We zitten nu midden in het proces om die samenwerking met hardware specialisten vorm te geven. Dat moet geen domme technologie worden. We willen veel verder gaan dan het meten van afstanden of het tellen van stappen. Met die data alleen weet je namelijk nog niets. Wij willen iemand echt beter maken, een beter persoon, die zijn doelen bereikt. Er is al te veel technologie die ons dommer maakt (too many dumbing down stuff). Het mooie van MiCoach op deze manier is dat het daarmee ook een heel sticky loyalty programma is."