PSV dankzij gamification nog beter in contact met fans

Gamification is voor PSV de perfecte oplossing gebleken om in een tijd waarin het voor supporters niet mogelijk is naar het stadion te komen, als club toch met hen in contact te blijven. Joeri Verbossen, hoofd marketing intelligence bij PSV, blikt tijdens de Marketing Software Summit terug op de inzet en resultaten van gamification van het afgelopen halfjaar. Aan de hand van concrete voorbeelden laat hij zien hoe PSV nu nog beter digitaal in contact staat met de fans.

In juli 2020 besloot PSV in samenwerking met LeadFamly Gamification en SportsCloud aan de slag te gaan met gamification om het contact met de supporters nog verder te verbeteren. Onder leiding van Verbossen werd er vanaf het eerste moment serieus werk gemaakt van deze nieuwe manier van interactie met de fans. “Voor PSV is het enorm belangrijk om constant in contact te staan met fans. In gamification zagen wij een oplossing om dat, op diverse manieren, nog beter te doen. We hebben branded games ontwikkeld die op basis van een bepaald thema, wedstrijd of partner zelf vormgegeven zijn. Deze games zijn toegankelijk en vermakelijk."

"Zeker in tijden van corona bleek gamification een nieuwe en creatieve methode te zijn om digitaal te communiceren met onze fans. Daarbij is het een ideaal middel om naast de interactie met fans, hen ook beter te leren kennen en daarmee onze database verder te verrijken. Daar kwam er snel een derde doel bij, want ook onze zakelijke partners en sponsoren zochten naar een manier om juist op dit moment in contact te komen met onze fans.”

Hoge engagement in email campagnes

Om te kijken of de content zou aanslaan bij de fans, werd getest met het aanbieden van verschillende ‘games’ op verschillende plekken in de pre-match nieuwsbrieven. “Waar we de games ook neerzetten, het was altijd het content item met de hoogste open-rate. Soms zelfs met een klikratio van bijna 40%”, aldus Verbossen.

Bovendien bleek een groot deel van de deelnemers die op de gamepagina terecht kwam, ook daadwerkelijk gemotiveerd om deze game af te ronden en een aanzienlijk deel van de fans was zelfs bereid om na afloop van de game gegevens achter te laten.

Partners aanhaken

Na een aantal succesvolle tests greep PSV al snel de kans aan om partners aan te haken bij gamification. Een mooi voorbeeld hiervan is de ‘Puma goals of the Month’. In een maandelijks terugkerend item kunnen fans stemmen op hun favoriete goal. Voor Puma een leuke en interactieve manier om herhaaldelijk met fans in contact te komen en interactie te creëren.

Een ander goed voorbeeld is de aankondigingscampagne van Univé, waarmee PSV dit jaar een samenwerking aanging. “Om het partnership onder de aandacht van de PSV-fans te brengen, hebben we een Univé spellenmaand georganiseerd. Gedurende de maand november creëerden we daarvoor vier verschillende campagnes waar wekelijks duizenden fans aan deelnamen”, zegt Verbossen.

Meer over gamification op Marketing Software Summit

Wil je meer weten over de mogelijkheden van gamification? Meld je dan aan voor Marketing Software Summit op 27 en 28 januari. Verbossen gaat tijdens de sessie van LeadFamly Gamification dieper in op deze nieuwe manier van interactie met fans. Op de Marketing Software Summit laten digitale experts in 16 sessie van 20 minuten zien hoe marketingsoftware een boost geeft aan marketing- en salesresultaten. Een event voor marketeers, ondernemers, managers en communicatiespecialisten die voorop willen (blijven) lopen in de steeds veranderende wereld.

Schrijf je via de button hieronder gratis is voor de Marketing Software Summit.