Unieke audio app houdt gedachtegoed Johan Cruijff in leven tijdens Cruyff Legacy 14K Run

Deelnemers aan de Cruyff Legacy 14K Run, georganiseerd door de Johan Cruyff Foundation, kunnen op 11 mei via een speciale app luisteren naar verhalen en anekdotes achter de memorabele plekken uit het leven van Johan Cruijff.

Middels inzet van deze vernieuwende technologie wil de Cruyff Foundation het gedachtegoed van Neerlands beste voetballer ooit nog meer terug laten komen tijdens de Run. De audiofragmenten worden automatisch afgespeeld wanneer lopers langs diverse bijzondere plekken uit het leven van de legendarische nummer 14 lopen.

Primeur

Deelnemers horen via de app bijvoorbeeld een verhaal over het voormalige huis van Cruijff in Betondorp dat onderdeel is van de route, die leidt vanaf het Olympisch Stadion naar de Johan Cruijff ArenA. De Cruyff Legacy 14K Run is het eerste hardloopevenement ter wereld waarbij op deze manier gebruik gemaakt wordt van audio om de beleving te vergroten, iets dat ook door aankleding van het parcours kracht bij wordt gezet. Zo wordt onder meer aandacht besteed aan de mistwedstrijd Ajax-Liverpool in 1966.

Prominenten vertellen anekdotes

De app is ontwikkeld door digitaal sportmarketingbureau TDE - als supplier verbonden aan de Cruyff Foundation - en maakt gebruik van de gps-locatie van lopers waardoor fragmenten nauwkeurig en voor elke loper op het juiste moment worden afgespeeld. Ambassadeurs van de Cruyff Foundation, cabaretiers Viggo Waas en Peter Heerschop en presentatrice Evelien de Bruijn, gaan in de audiofragmenten in gesprek met oud- topspelers, coaches en prominenten uit het leven van Cruijff.

Niels Meijer, directeur van de Cruyff Foundation: "Johan Cruijff was een vernieuwer en met de Cruyff Foundation willen we dat ook zijn. De technologie waarbij deelnemers niet alleen langs de memorabele plekken uit het leven van Cruijff lopen, maar juist ook de bijzondere verhalen erachter horen, is daar een mooi voorbeeld van. We hopen dat veel lopers zich via hun koptelefoontjes willen onderdompelen in het leven van Johan. Het belooft een bijzondere ervaring te worden."

Headerfoto: Janus van den Eijnden