Facebook Sports Stadium: de nummer één second screen-app voor sportfans?

Afgelopen woensdag maakte Facebook haar eerste plannen met het 'Facebook Sports Stadium' bekend: een nieuwe plek, waar enkel over sport wordt gesproken! Stel: je bent Ajax - Feyenoord aan het kijken? Dan zie je enkel statusupdates van vrienden of familie over deze wedstrijd voorbij komen, kun je een discussie met ze aangaan of de penalty van Feyenoord nu wel terecht was, welke club er beter is en/of Dirk Kuyt niet een rode kaart had moeten krijgen. Daarnaast zie je (volledig naar eigen wens) een selfie van Davy Klaassen (geblesseerd) op de tribune voorbij komen, lees je de kritische blik van Aad de Mos in de rust en zie je via de teampagina van Feyenoord welke spelers er nog op de bank zitten. Tijdens de wedstrijd kijk je even de stats van de wedstrijd en de scores op de andere velden (staat PSV voor?) en check je welke wedstrijd op het andere FOX Sports-kanaal wordt weergegeven. Al met al: Facebook hoopt de fans, die thuis op de bank naar de wedstrijd kijken, te prikkelen met een nieuwe second screen-app en gaat officieel in de aanval met concurrent Twitter. 

'Het grootste sportstadion ter wereld'

Waarom kiest Facebook hiervoor? Met 650 miljoen sportfans kun je Facebook zien als het grootste sportstadion in de wereld. Sportliefhebbers gebruiken het medium al massaal om hun favoriete sporters, sportteams en sportmerken te volgen en tijdens wedstrijden hun emoties, check-ins of foto's met vrienden en anderen te delen. Sport heeft daarbij de unieke kracht dat het mensen verbindt, het voor héél erg veel mensen boeiend is en er altijd wel over te discussiëren is. Zo is het elke maandag steevast een van de belangrijkste onderwerpen op de werkvloer en zie je - zeker tijdens bijzondere sportgebeurtenissen (bijv. wereldkampioenschap Dafne Schippers, prestaties dames handbalteam) of belangrijke sportevenementen (WK's, EK's, Champions League etc) - tientallen berichten verschijnen op de divere social media-kanalen. 

Verschil Twitter en Facebook

Twitter en Whatsapp zijn doorgaans de nummer één mediums om te communiceren over een sportwedstrijd. WhatsApp staat by far  op nummer één, omdat je hier direct in contact staat met vrienden, familie of collegae. Tijdens elke Champions League-finale, Olympische Spelen of WK 'ontploft' het aantal berichten in de WhatsApp-groepen, omdat iedereen zijn support, vreugde, waardering en/of frustratie kwijt wil aan de personen in hun directe omgeving. Daarnaast zie je bij een groot aantal sportliefhebbers een bepaalde 'drang' om het ook online te delen. Hier zie je het duidelijke verschil tussen Twitter en Facebook op dit moment. 

Op Twitter vertel je wat je op dit moment aan het doen bent. Tijdens sportwedstrijden zie je voor een groot gedeelte in je tijdlijn of door te filteren op de hashtag, alle berichten over een wedstrijd voorbij komen. Facebook - en ook bijvoorbeeld Instagram - zijn bijvoorbeeld veel minder tijdsgebonden: vakantiefoto's, foto's van citytrips, de nieuwe baby van je oude schoolvriend, stapavondjes.. van alles komt er op je tijdlijn voorbij, waarbij de sportgerelateerde berichten veelal wegvallen tussen alle andere content die gedeeld worden. Facebook heeft het even geprobeerd door ook hashtags te introduceren, maar zonder al te veel succes. 

Aanval op Twitter: Facebook als second screen bij wedstrijden? 

Met de nieuwe 'Facebook Sports Stadium' worden alle andere en niet gerelateerde berichten meteen gefilterd. Hierdoor kun je straks nog altijd 'gewoon' doorgaan met Facebook'en, maar ook de interactie met andere sportliefhebbers zoeken via 'Sports Stadium'. Het is uiteraard nog de vraag of we straks massaal de nieuwe toepassing gaan adopteren, maar door het grote bereik (Facebook is veruit het grootste sociale medium) en enkele handige features (livescores, stats, berichten van experts etc.) lijkt er veel potentie te zitten in de nieuwe innovatie. Daarnaast lijkt de groei van Twitter de laatste jaren gestagneerd te zijn, waardoor het op moet gaan passen dat een belangrijk marktaandeel straks niet afgesnoept gaat worden door Facebook. En hoewel Facebook de innovatie lanceert om een second-screen experience aan te bieden die het kijken naar wedstrijd leuker maakt, kunnen we het indirect ook zien op een eerste aanval op Twitter. Het gevecht om de thuisblijvende- en passieve sporter lijkt de komende maanden nu eindelijk écht los te gaan. 

Op dit moment is Facebook Sports Stadium nog enkel beschikbaar voor American Football-wedstrijden en op de iPhone. Sporten als voetbal, basketbal en andere sporten (waaronder zeer waarschijnlijk de Olympische Spelen in de zomer!) volgen echter op korte termijn. Daarnaast zal het niet lang duren voordat de app op meerdere devices beschikbaar is en ook voor gebruikers buiten de Verenigde Staten toegankelijk is.