Fans van Corinthians zingen sponsors toe om extra geld te verdienen voor hun club

In Brazilië hebben de supporters van Corinthians hun club met een opmerkelijke actie aan extra inkomsten geholpen. De fans besloten om samen hun team te helpen door tijdens wedstrijden in plaats van de spelers toe te zingen, jingles voor de sponsors ten gehore te brengen. De actie werd een groot succes en krijgt zeer waarschijnlijk navolging in andere landen.

Corinthians is één van de grootste clubs uit Brazilië en zeer populair in het Zuid-Amerikaanse land. Maar liefst 30 miljoen Brazilianen noemen zich supporter van ‘Timão’. In het verleden droegen onder meer Roberto Carlos, Ronaldo en Sócrates het shirt van Corinthians. Om ervoor te zorgen dat Brazilië ook in de toekomst spelers van dat niveau opleidt, zijn onder meer nieuwe trainingsfaciliteiten nodig waar talenten zich verder kunnen ontwikkelen. Deze moderne trainingscentra zijn echter duur om te bouwen. Daarom besloten de fans van Corinthians zich te verenigen en hun club aan extra inkomsten te helpen.

’30 Million Sponsors’

Tijdens de wedstrijden om het kampioenschap van São Paulo deden de supporters mee aan een challenge: in plaats van de spelers en hun team aan te moedigen zoals ze altijd deden, werden de fans uitgenodigd om jingles te zingen over merken die het project van de aanhangers van Corinthians steunden.

Een speciaal systeem hield op de grote schermen in het stadion bij hoeveel geluid de supporters produceerden en wanneer een bepaald aantal decibel werd bereikt, wonnen de fans extra geld voor het ‘Basic Training Center’. Het trainingscentrum in São Paulo moet één van de meest moderne in de wereld worden en jonge talentvolle spelers moeten daar hun opleiding genieten. Op deze manier wil Corinthians altijd de beschikking hebben over een lichting talentvolle voetballers.

Het project – ‘30 Million Sponsors’ genaamd – is een nieuwe manier om de sponsors van een club te promoten én verandert de relatie tussen fans en de club. De supporters worden een zeer belangrijk onderdeel van een initiatief, dat direct impact heeft op het team dat ze supporten. Hoe meer de toeschouwers in het stadion zich laten horen, hoe meer geld er naar de club gaat en hoe groter de kans dat talentvolle spelers alle mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen tot spelers van wereldformaat.

Nieuw communicatiemiddel

Misschien wel voor het eerst in de geschiedenis konden fans van een voetbalclub op zo’n directe manier invloed uitoefenen. De aanmoedigingen van de toeschouwers werden een nieuw soort communicatiemiddel.

Het project bij Corinthians krijgt naar alle waarschijnlijk navolging bij andere clubs in andere landen. Het is namelijk heel simpel: supporters kunnen hun club op een gemakkelijke manier helpen, sponsors krijgen extra naamsbekendheid én een goed imago bij de fans en uiteindelijk komt het de club, die de fans en sponsors een warm hart toedragen, ten goede.

FC Twente

Het lijkt een uitstekend initiatief om bijvoorbeeld clubs met financiële problemen te helpen. Dus fans van FC Twente, NEC of Fortuna Sittard: laat je horen!