FIFA ziet WK-inkomsten uit sponsoring dalen

Voor het eerst sinds jaren zullen de sponsorinkomsten van de FIFA dit WK lager zijn dan bij voorgaande eindrondes. De wereldvoetbalbond kan desondanks nog een bedrag van $1,450 miljard tegemoetzien van haar sponsors. Dat concludeert onderzoeksbureau Nielsen Sports.

In het 'World Football Report 2018' stelt Nielsen Sports dat het deze cyclus – die liep van 2015 tot 2018 - lastiger was dan voorgaande cycli om sponsorpakketten te verkopen. Tijdens het WK van 2014 betaalden de FIFA-sponsors nog $1,629 miljard. Nieuwe sponsors, voornamelijk afkomstig uit China, zorgden ervoor dat de FIFA ook dit jaar nog een groot bedrag aan sponsorinkomsten kan noteren.

Het grootste deel van de WK-sponsoren komt uit Europa, Noord-Amerika en Azië. Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse merken waren nog wel actief tijdens het WK van 2010 (in Zuid-Afrika) en het WK van 2014 (in Brazilië), maar ontbreken nu.

Chinese sponsors hebben het gat opgevangen dat werd achtergelaten door bedrijven als Johnson & Johnson, Continental en Castrol die na het grote schandaal in 2015 hun relatie met de FIFA beëindigden. Van de vijf officiële toernooisponsors zijn er drie Chinees: Hisense, Vivo en Mengniu. De stijging van Chinese sponsors heeft alles te maken met de investeringen die de Chinese overheid in het voetbal doet. Het doel is om in 2030 de wereldtitel te behalen. De verwachting is dat China binnen afzienbare tijd een WK zal organiseren.

Minder Nederlandse interesse in WK

Overigens kan de FIFA ook nog $3 miljard aan inkomsten verwachten uit de verkoop van de mediarechten. Dat toont nog maar eens aan dat het WK voetbal een van de populairste sportevenementen ter wereld is. Uit het World Football Report 2018 blijkt dat 43 procent van de wereldbevolking (zeer) geïnteresseerd is in voetbal.

In Nederland ligt dat percentage op 42 procent. Waarschijnlijk had dat hoger geweest als het Nederlands elftal zich had geplaatst voor het WK. 35 procent van de Nederlanders zegt deze zomer namelijk niet naar het WK te kijken, omdat het Nederlands elftal niet meedoet. Had Oranje zich wel geplaatst, dan zou deze groep wel hebben gekeken. Daarmee lopen het toernooi en zijn sponsors ruim eenderde van de Nederlandse bevolking mis. 37 procent van de Nederlanders gaat wel kijken.

Voetbal is het populairst in de Verenigde Arabische Emiraten, waar liefst 80 procent van de inwoners geïnteresseerd is in voetbal. Ook in Thailand, Chili en Portugal is de voetbalgekte groot. In al deze landen is ruim driekwart van de bevolking geïnteresseerd.

ZIE OOK: Hoe maken de WK-deelnemers hun selecties bekend?

Smartphone en tablet

Het voetbalpubliek is anno 2018 niet meer dezelfde als enkele jaren geleden. Het WK voetbal werd van oudsher vooral op lineaire televisie bekeken. Maar inmiddels zal een kwart van de jongeren het toernooi via de smartphone of tablet volgen. Traditionele voetballanden als Duitsland en Spanje leunen nog vooral op lineaire televisie, maar in China zegt zelfs 35 procent het WK op de smartphone of tablet te kijken.

Europese sponsors

De competities, clubs en spelers in de Europese zes top voetballeagues (waartoe ook Nederland wordt gerekend) vormen de juwelen op de sportkroon als het op sponsoring aankomt. De autobandensector en online services zijn als branches de grootse groeiers in voetbalsponsoring in de afgelopen zes seizoenen. Bandenfabrikanten als Yokahama Tyres (Chelsea FC) en Nexen Tire (Manchester City, Napoli en Eintracht Frankfurt) zijn de belangrijkste drivers in de groei van de bandensector.

De enorme groei in Online Services wordt veroorzaakt door een enkele sponsorovereenkomst, namelijk de sponsoring door de Japanse retailer Rakuten van Barcelona met een waarde van $72 miljoen per jaar. De meeste andere sponsorships in deze hele brede categorie bestaan uit kleinere overeenkomsten.

Als we het over de totale waarde hebben per branche zijn de sportkledingmerken natuurlijk buitencategorie. Andere branches die meer dan gemiddeld aanwezig zijn, zijn vliegtuigmaatschappijen, autofabrikanten en toerisme. In de afgelopen drie jaar hebben merken uit de reis- en toerismeindustrie en uit de automotive sector veel geïnvesteerd in shirtsponsoring en de rol van de financiële dienstverleners overgenomen als grootste shirtsponsors. De sponsorbestedingen van banken en financiële dienstverleners bedraagt gemiddeld zo’n 130 miljoen per jaar. Tussen 2008 en 2013 was dat bedrag voldoende om de grootste shirtsponsorcategorie te zijn.

Het World Football Report 2018 van Nielsen Sports is hier te downloaden.


Headerfoto: Shutterstock.com