Herkenbaar? De smartphone van een sportliefhebber staat vol met foto's van stadions, spelers, shirts, schoenen en ballen. Ook de profielen op Facebook, Twitter en Instagram worden regelmatig bezaaid met sportfoto's. Toch is fotomarketing een relatief onbekend begrip in de sport. Hi-Tec, hoofdsponsor van de Nijmeegse Vierdaagse lanceerde vorig jaar de Wandelcam en FOX Sports waagde dit jaar een afstandsschot naar het amateurvoetbal met FOX Sports Camera. Beide werden ontwikkeld door Framez Media, opgericht door Gerald van Engelen en Mitchell Plaizier. Tijd voor een interview met de laatstgenoemde: Mitchell Plaizier.
De gedachten gaan even terug naar vroeger. Polaroid. Een flits en een hard-copy foto in de hand mee naar huis. Het concept Photoflyer werd in 2003 tijdens het reclamefestival van Cannes gelanceerd. Mitchell Plaizier komt uit de reclamewereld en zag de grond bij evenementen bezaaid met flyers. Geen enkele binding met het merk of de organisatie. Niemand gooit echter een foto van zichzelf op de grond. Photoflyer gebruikt de kracht van polaroid om een merk te activeren. De gedachte van een branded-polaroid is simpel: sympathiek om te ontvangen, leuk om te delen en interessant voor het creëren van conversie. Het concept is populair bij merken en organisatoren van evenementen.
Twaalf jaar later is het vastleggen van momenten, frame the moment, alleen nog maar belangrijker geworden in het dagelijkse leven. Door de smartphone is de techniek voor iedereen toegankelijk en door social media kan delen naar vrienden al met een druk op de knop. Het fotoalbum van een willekeurige voorbijganger staat vol met foto's van bijzondere (sport)momenten. Merken zien kansen en willen digitaal activeren. Zo is het idee ontstaan voor Photocam, een whitelabel app waarmee merken op een relevante en sympathieke manier de beleving van een bezoeker kunnen vergroten. Verificatie met Facebook is verplicht om misbruik van het merk met ongewenste foto's te voorkomen. De foto's leveren in persoonlijke netwerken veel engagement op. "Een persoonlijke foto is veel krachtiger dan reclame. De gebruikers worden ambassadeurs voor het merk" zegt Plaizier.
De sport maakt langzaam kennis met fotomarketing. Hi-Tec, hoofdsponsor van de Nijmeegse Vierdaagse lanceerde vorig jaar de Wandelcam waarmee deelnemers en toeschouwers foto's konden voorzien van een 'Vierdaagse' frame. Het ontwerp was aan te passen naar de dag en locatie. Alle foto's samen maken een branded-vierdaagse-album. "Het doel van de Wandelcam was niet om informatie te zenden en groots in beeld te zijn maar om belevenissen van het evenement te verbeteren. De doelgroep gaat zelf content delen die gelinkt is aan het merk" zegt Plaizier. In vier dagen: 3.004 downloads, 87.000 likes en meer dan 42.000 comments (de laatste dag was de vliegtuigramp met MH17 waardoor bijna geen foto's werden gedeeld). Het resultaat: een geschatte mediawaarde van 200.000 euro voor Hi-Tec. Het concept gaat internationaal: de Wandelcam wordt nu als Walkingcam uitgerold in vier verschillende talen naar zes verschillende landen.
FOX Sports lanceerde dit jaar de FOX Sports Camera een leuke manier om foto's van het amateurvoetbal te voorzien van een FOX Sports-frame (bijvoorbeeld tussenstanden, kaarten of speler van de wedstrijd). Voor FOX Sports een sympathieke manier om het amateurvoetbal te bereiken en faciliteren. De foto's kunnen een koppeling maken met de Facebook-pagina's van verenigingen om zo de beleving op de club te delen. In de afgelopen weken stromen de foto's van amateurs binnen. User-generated content is goud voor het merk en tegen de viral kracht op Facebook, Instagram en Twitter valt niet in te kopen.
Lees meer: FOX Sports lost een afstandsschot op het amateurvoetbal met de FOX Sports Camera
Momenteel wordt gekeken naar de mogelijkheden van (korte) video's. Sport is een wereld van frame the moment. Bij de Super Bowl werden binnen 24 uur maar liefst 100.000 merkgerelateerde foto's geüpload. De toekomst voor merken is de user-generated content verzamelen (cureren) en zo klanten het verhaal van een merk laten vertellen. Een krachtige manier van fotomarketing.