Fusie Ziggo en Vodafone maakt strijd tussen kabelaars los: wat zijn de gevolgen voor de sport?

Gisterennacht maakte Liberty Global, eigenaar van Ziggo, bekend dat Vodafone en Ziggo een joint venture gaan vormen. Samen hebben ze door de fusie volgens het NRC nu ruim 9 miljoen klanten in handen: Vodafone heeft 5,1 miljoen mobiele bellers, Ziggo levert televisie aan 4,2 miljoen huishoudens en internet aan 3,2 miljoen huizen. De aanval op marktleider KPN lijkt geopend, doordat de nieuwe joint venture een sterkere vaste- en mobiele concurrent op de Nederlandse markt moet gaan opleveren. Daarnaast levert de krachtenbundeling een kostenbesparing van ruim 280 miljoen per jaar op. Het schaakspel tussen Liberty Global, KPN en wellicht ook T-mobile en/of Tele2 gaat verder, waarbij sport nog altijd een belangrijke rol in dit spelletje lijkt te spelen. Wat zijn de eventuele gevolgen? 

Aanbieden van content

Zoals Gijsbregt Brouwer begin dit jaar in het “Kader voor de sporttrends van 2016” al aangaf, speelt 'content' een grote rol bij de kabelaanbieders: Red Bull is al jaren synoniem voor content en heeft het 'sponsoring = content'-spelletje praktisch uitgevonden. Maar Ziggo en KPN spelen in minder dan een jaar tijd een compleet ander spel om de gunst van de consument. Stiekem hoort Vodafone daar ook bij, en - niet omdat het moet, wel omdat het kan - probeert Tele2 ook mee te doen. Ineens gaat het niet meer om bundels en gigabytes en al helemaal niet meer om belminuten en sms'jes, maar om series, muziek en vooral sport. In Engeland is dit spel al een paar jaar gaande en in Canada kocht een regionale operator zelfs een aandeel in een ijshockeyclub. In Nederland zijn we nog niet gewend aan een talkshow over sport bij KPN en Ziggo. En ik vraag me ook af of we hier ooit aan gaan wennen en vooral hoe lang de adem is van deze partijen, aldus Gijsbregt.

De (sportieve) talkshows zijn inmiddels van de grond, al is het nog de vraag of de Nederlandse consument hier nu ook écht warm van wordt. Zo bespreken Jack van Gelder en Frank Evenblij elke maandagavond de sportweek in Ziggo Sport Peptalk. KPN biedt een dagelijkse portie voetbal aan met Voetbal International, geeft Nederlandse topsporters een podium in Clubhuis 16 en ontwikkelt samen met Helden portretten van Nederlandse sporters in het buitenland (Onze Helden). Sport is of wordt steeds meer 'keyonder de kabelaanbieders, waarbij content zelf wordt geproduceerd (met de talkshows en portretten) of binnengehaald wordt met de uitbreiding van sportrechten (Ziggo met het sportaanbod van Sport1, terwijl KPN met de app Goal Alert gratis Eredivisiegoals laat zien).

De potentiële inmenging van Tele2 en T-Mobile

Er wordt naar de pijpen van de Nederlandse sportliefhebber gedanst, welke inmiddels sport kan bekijken op zowel Eurosport, Ziggo, FOX (Sports) en KPN, als bij de traditionele omroepen en zenders als NOS, RTL en SBS. Het zal niet lang meer duren voordat het sportaanbod ook steeds meer 'mobiel' beschikbaar wordt, waarbij consumenten van KPN of Ziggo/Vodafone straks ook makkelijker op hun mobieltje terecht kunnen voor het consumeren van sport. Daarnaast is het interessant wat er met T-Mobile en Tele2 gaat gebeuren: de verwachting is dat investeerders één sterke concurrent willen maken voor KPN en Ziggo/Vodafone, waardoor ook zij straks met een antwoord gaan komen. De ruilverkaveling heeft daarnaast het bijkomend voordeel dat - in navolging van KPN - ook Ziggo/Vodafone derden toegang moeten geven tot het kabelnetwerk, waardoor T-Mobile en Tele2 in theorie een mogelijke gooi kunnen doen naar kabelklanten (via een vrijwel landelijk dekkend Ziggo-netwerk). En wat moet consumenten dan aantrekken om bij T-Mobile en Tele2 te gaan? Juist ja, sport!

Met daarnaast het aanbod van zogeheten 'Multi-Channel Networks' (MCN's), 'Over the Top (OTT) aanbod' van de grote leagues op het internet, streams op YouTube of andere platforms, sportmerken die eigen series op YouTube gaan uitzenden en wellicht ooit de komst van een soort Spotify- of Netflix van de sport, is de strijd om de sportminded  consument nog lang niet gestreden. 

Ontwikkelingen in het sponsorlandschap aanstaande?

Tot slot is het nog de vraag wat zich in het sponsorlandschap gaat afspelen. KPN is als sponsor al breed en consequent actief in het schaatsen, de Eredivisie, TEAMKPN Sportfonds (dames softbalteam en de mannen curlingploeg),Rijksmuseum, Mojo, Mooiste Contact Fonds, etc. Ziggo heeft met Ajax en Ziggo Dome twee mooie sponsorobjecten in handen, maar gaat samenwerken met een partij die zich de laatste jaren steeds meer uit de sportwereld heeft onttrokken (Vodafone). Een nieuwe geldstroom kan naar de sport stromen, waardoor de ontwikkelingen misschien wel dubbel zo goed zijn voor de sport: op het gebied van content, maar ook van sponsoreuro's... Al zal dit laatste - net als bij sponsorship van Ajax - waarschijnlijk voor een groot gedeelte in elkaar gaan overlopen. 


Bronnen: Nu.nl, NRC en De Telegraaf, Foto: Shutterstock