Gamescom 2015 laat duidelijk zien: E-sports is sport!

Terwijl de E3 beurs in Los Angeles (VS) een maand geleden met name de media en bedrijfsleven wist te informeren over de laatste ontwikkelingen in de game-industrie, vond afgelopen weekend de grootste gamingbeurs voor consumenten plaats: Gamescom 2015. In eerste instantie lijkt het misschien niet een relevant onderwerp voor SPORTNEXT om over te bloggen, maar doordat het domein rond E-sports zich steeds meer in de sportwereld aan het mengen is, kunnen ook sportmarketeers hier niet meer omheen kijken. Met een dertigtal sportmarketeers vertrokken we daarom via Techonomy naar Keulen om inspiratie op te doen over (sport)marketing, gamification en de gigantische fan-driven world  rond E-sports. 

De gigantische game-industrie

De game-industrie is anno 2015 groot, héél erg groot. Miljarden dollars gaan rond in de relatief vrij jonge industrie: De ontwikkeling van de game Destiny heeft alleen al 500 miljoen dollar gekost. Aan League of Legends wordt bijna een miljard dollar per jaar verdiend en dat is nog exclusief de online kijkers op het gaming kanaal Twitch. De Nederlandse markt voor videogames ligt in 2017 tegen de 750 miljoen dollar. Wereldwijd kunnen we praten over een bedrag van om en nabij de 100 miljard dollar. Dit toont de grandeur van de game-industrie wel aan. Maar ook de verbinding van gaming met sport is zeer interessant. Zo bracht de game van Real Madrid 60 miljoen euro op, een bedrag waar veel Eredivisie-clubs op dit moment nog niet van durven te dromen, aldus Peter Sprenger (Techonomy) tijdens een korte intro op de heenreis. 

Maar het 'gamen' zien we niet alleen in de game-industrie terugkomen. Sprenger: Gaming is snel aan het integreren. In de marketing, in het onderwijs, in trainingstoepassingen, in industriële toepassingen, in de sportwereld en in de e-commerce wereld. Hoe aantrekkelijk wordt het als je echt door de supermarkt loopt en aantikt wat je hebben wil, net zoals je online gaat shoppen? Daarnaast zie je de trend rond serious gaming opkomen, waar overheden en kennisinstuten steeds meer op inzetten. Al met al lijkt 'gaming' tegenwoordig raakvlakken te hebben met (bijna) alle economische sectoren. 


Foto's (C): @LennartBoven

Stands met Messi, exclusieve sportwagens en beleving al in de wachtrij

Op Gamescom komt het gamen in alle aspecten terug. Met zo'n 345.000 bezoekers, 6.000 journalisten en 806 exposanten uit 45 landen is het een van de grootste beurzen ter wereld. Daarnaast waren de grootste game-giganten aanwezig: Konami probeerde de bezoeker te verleiden voor Pro Evolution Soccer, door Mario Götze (Bayern München) terug te laten komen in alle uitingen. EA Sports speelde een aantal trailers van FIFA 16 af en had gigantische banners geplaatst waarop ambassadeur Lionel Messi (FC Barcelona) te zien was. Een stapje verder ging 2K Sports dat een mega stand had ingericht voor basketbalgame NBA 2K16. Electronic Arts (Need For Speed) en Microsoft (Forza Motorsport) trokken de aandacht door exclusieve sportwagens bij de stands te plaatsen. Maar ook Virtual Gaming had een prominente plek op de beurs: loopbanden met de Oculus Rift, simulators waar je moest roeien door een virtuele wereld etc. waren er allemaal te vinden. 

Ondanks de ene stand er mooier uitzag dan de andere, leek er vanuit een marketingbril nog een aantal kansen voor ontwikkelaars te liggen: waarom was er bij de FIFA 16-stand op de schermen niet een persoonlijke boodschap van Lionel Messi of één van de andere ambassadeurs voor het Gamescom-publiek te zien? Of een exclusieve inkijkje van general manager David Rutter (EA Sports) op de game? Waar was het grasmat in de playzone van FIFA 16? Waarom had Microsoft niet het frame van bijv. een Porsche racewagen laten bouwen om een aantal geselecteerde spelers de game te laten spelen in een echte auto? Game-ontwikkelaars van niet-sportgames pakten het soms slimmer aan: exclusieve pre-order codes werden aan het bezoekende publiek uitgedeeld. Shootinggame  Homefront The Revolution zorgde bijv. al voor een beleving in de wachtrij voor de stand, door verklede politiemannen de bezoekers naar binnen te laten sommeren. Ondanks er meer uit te halen was, zag je fanbuilding  terug bij alle ontwikkelaars: met harde beats, een presentator die het publiek opzweept en door goodies weg te gooien in het publiek (van sleutelhangers tot koptelefoons), wisten ze de gamers vaak eenvoudig naar zich toe te trekken.


Foto's (C): @GershomMulder

Gamescom maakte duidelijk.. E-sports = Sport!

Het laatste maar wellicht het meest interessante aspect van Gamescom, was dat we eindelijk kennis konden maken met het domein E-sports. E-sports is al jaren populair in onder meer Azië, waar honderen gameliefhebbers op tribunes zitten om professionele gamers aan het werk te zien. Maar ook online via het YouTube gaming-platform (dat deze zomer online gaat) of Twitch (dat opgekocht is door e-commerce gigant Amazon) kijken miljoenen gamers mee op hun eigen scherm. Wie denkt dat Nederland hier nog niet klaar voor is, heeft het mis. Bioscoopketen Pathé gaat op zondag 23 augustus de ESL Counter-Strike finals live uitzenden in maar liefst 7 Nederlandse bioscopen. Hoewel het voor Pathé ook een 'proef' zal zijn, lijken ze hier wel alvast slim in te spelen op een nieuwe trend. ESL is daarbij de grootste aanbieder van online competities met titels als FIFA 15, League of Legends, Starcraft II en meer. 

Op Gamescom zag je dit fenomeen duidelijk terugkomen. Geen stereotype-gamers met overgewicht en blikjes Red Bull op tafel, maar afgetrainde gamers die voor een zogeheten 'battlesamen zitten om de laatste tactieken door te nemen. Geen slobbertruien of trainingsbroeken, maar ademende shirtjes die vol staan met sponsors van hardwarefabrikanten of andere grote bedrijven. Geen simpele introducties op het scherm, maar een ploegenpresentatie (net als bij de Tour de France) waar de gamers één voor één het podium op worden geroepen. En last but not at leats: niet een handjevol fanatieke gamers die meekijken op het scherm van hun 'helden', maar complete tribunes (Arena's) waren ingericht waar de prestaties op grote schermen te volgen waren. In alles lijkt E-sports het in zich te hebben om het nieuwe Darts te worden. Wat dat betreft is het wel logisch dat ze bezig zijn om het officieel een 'sport' van te maken... het lijkt een kwestie van tijd.