Fan engagement door fan engament

In sport business zorgt niet alleen sociale media voor verbinding tussen sport en fan. Er zijn meerdere initiatieven die leiden tot het dichter bij elkaar brengen van sportclub of atleet aan de ene kant en fans en volger aan de andere kant. Door het delen van interessante zaken uit de club of het persoonlijke leven van de speler/atleet passend bij de doelgroep, wordt de connectie met de fan versterkt. Maar je wedt niet op één paard bij het werken aan fan engagement. VVV-Venlo en FC Utrecht zetten daarom ook in op gaming en weten met hun onderscheidende aanpak jongeren te binden.

Personeelswerving door VVV-Venlo esports

VVV-Venlo gelooft al jaren in esports als middel om jonge voetbalfans te boeien, binden en voor de club te behouden. Zij kijken daarbij verder dan de club, maar ook naar partners waarmee gezamenlijk wordt opgetrokken. Met bijna 9.500 volgers op Instagram beschikt VVV-Venlo esports over een van de grootste esport community’s van Nederland. Enkel clubs als Ajax, PSV en Feyenoord moeten zij voor zich dulden. VVV-Venlo esports bestaat vijf seizoenen en heeft Nick Cooiman, een voormalig Edivisie-speler, als coördinator. Achter de schermen is hij - samen met HAN Sportkunde stagiair Niek Pouwels - de drijvende kracht achter diverse online en offline evenementen en de begeleiding van de esporters van de club.

Naast de vier Rocket League esporters die voor VVV-Venlo strijden in de Predator eLeague (initiatief van de Keuken Kampioen Divisie), staan er drie FIFA esporters onder contract bij de Venlonaren. Sinds 2018 is Mifa - specialist in aluminium extrusie profielen - hoofdsponsor van VVV-Venlo esports.

Met het hoofdsponsorschap wil het bedrijf de naamsbekendheid vergroten bij jongeren, studenten en professionals in de regio Noord-Limburg. “Aangezien esports een groeiend fenomeen onder de nieuwe generatie is, is het voor Mifa dan ook een logische keuze om hier onderdeel van uit te maken”, aldus Rachel Waisapy (Marketing en Communicatieadviseur bij Mifa). Naast de naamsbekendheid is het belangrijk dat de betrokkenheid van de volgers van VVV-Venlo esports naar Mifa wordt verhoogd. Zowel de betrokkenheid als de naamsbekendheid moet ertoe leiden dat Mifa aan het eind van ieder voetbalseizoen minimaal vijf potentiële kandidaten op gesprek ontvangt voor het invullen van openstaande vacatures. Kortom, er wordt gewerkt aan kennis, houding en gedrag!

Invulling op locatie: Mifa FIFA 22 Launch Event

Onlangs streden de beste FIFA-spelers uit de regio om levensechte FUTcards, FIFA punten en VVV-Venlo esports shirts. De hoofdprijs was een gesprek om FIFA esporter van VVV-Venlo te worden. Om de naamsbekendheid en betrokkenheid van Mifa te vergroten werd het evenement georganiseerd bij Mifa en niet in het VVV-stadion. Deelnemers aan het event werden zo letterlijk dichterbij Mifa gebracht. Een rondleiding in de fabriek zorgde voor een inkijkje wat Mifa allemaal doet en wat voor velen redelijk dichtbij huis. Een quiz deed de ludieke check of er was opgelet in de fabriek om het vuurtje van een bijbaan bij de hippe VVV-Venlo-sponsor verder aan te wakkeren.

Voordelen krijgen bij VVV-Venlo is onderdeel van de arbeidsvoorwaarden van Mifa personeel: een thuiswedstrijd bijwonen vanaf een business seat, een exclusief Mifa FIFA shirt ontvangen, maar ook FIFA points bij een officiële indiensttreding. Daarnaast kunnen medewerkers zich bijscholen door (technische) cursussen en opleidingen te volgen welke Mifa in-huis aanbiedt.

De resultaten

Door corona-beperkingen mochten 32 jongeren naar het Mifa-pand afreizen. De belangstelling was echter drie keer zo groot. Twee deelnemers aan het Launch Event werkten reeds bij Mifa en zij gaven aan hun leeftijdgenoten de rondleiding. Het goed verzorgde all-in evenement viel erg in de smaak bij de deelnemers en werd na afloop maar liefst beoordeeld met een 9,2. Naar mijn mening een mooie en waardevolle toevoeging naast de Mifa FIFA Rust Battle die bij iedere thuiswedstrijd van VVV-Venlo al plaatsvindt. Daarbij kunnen VVV esports Instagram-volgers worden uitgeloot om a) gratis naar de wedstrijd te mogen komen kijken en b) in de rust op de tribune een potje FIFA tegen elkaar spelen. Dat potje is voor de overige fans te zien op de grote schermen in het stadion, waardoor ook hier aan kennis, houden en gedrag gewerkt kan worden!

Luuk Wijdeveld won het Mifa FIFA 22 Launch Event en is inmiddels een van de club FIFA esporters. Samen met Cas Hesen en Svenno Wolters, eveneens regionale gamers, draaien ze ieder weekend mee in de wereldtop. Daarnaast participeren de jongens ook nog in projecten van de maatschappelijke stichting van de club, de VVV Foundation. Uiteraard allemaal mogelijk door onder meer een stuk sponsoring vanuit Mifa en goed voor de aantrekkingskracht van VVV-Venlo op de jeugd. Waisapy voegt daar nog aan toe: “Het partnership wordt steeds succesvoller. VVV-Venlo esports groeit, maar ook bij Mifa ontvangen we steeds meer nieuwe collega’s die Mifa onder andere kennen van Mifa FIFA. Parallel daaraan gaat er ook bij ons intern steeds meer belangstelling uit naar VVV-Venlo en VVV-Venlo esports.” Kortom: een rond en ijzersterke - of hier nu beter - aluminium-sterke business case vanuit Venlo.

FC Utrecht

Naast VVV-Venlo timmert FC Utrecht ook aan de weg van fan engagement, met een focus op innovatie. Een nieuwe afslag die de club daarbij nam, is de samenwerking met Proxy42, de ontwikkelaar van World League Live. Deze 4 tegen 4 voetbalgame is gratis beschikbaar in de App- en Google Play Store en laat de jeugdige fan spelen en scoren met FC Utrecht.

Mobiele games zijn immers heel populair. Er is veel ontwikkeling in zowel vraag als aanbod. Contentplatform en productiebedrijf Netflix breidde onlangs zijn aanbod uit met games. Deze spellen zien ze als een extensie naast hun series, documentaires en films. Het Nederlandse game- en advertentiebedrijf Azerion maakte onlangs bekend dat het begin 2022 een notering aan de beurs van Amsterdam krijgt. Azerion (esports sponsor van Ajax) exploiteert een platform voor zogenoemde 'casual games' (zoals Habbo Hotel), spellen die via een website of op de mobiele telefoon gespeeld kunnen worden. De waarde van de onderneming nu al geraamd op € 1,4 miljard. Wederom een voorbeeld dat gaming big business is en ook in de sport.

FC Utrecht wil met World League Live vooral de verbinding met jonge supporters versterken en speelt daarbij in op hun spanningsboog. De menselijke aandachtsspanne is er afgelopen decennium niet langer op geworden en zal met name door de immer meer kritische en selectieve jeugd natuurlijk niet omhoog worden gehaald. Zij kijken niet langer onafgebroken naar tv, maar zoeken korte, sociale en interactieve ervaringen die hen in staat stellen deel te nemen aan de actie en zich onderdeel te laten voelen van een community.

Eigen game

De game is een van de eerste resultaten van het FC Utrecht Innovatieplatform, een collectief waarbij de club samen werkt met partners om te innoveren en door te ontwikkelen. FC Utrecht heeft innovatie en verbinding hoog in het vaandel staan. “World League Live is ontwikkeld door FC Utrecht in samenwerking met T-Mobile, OPPO, RTL Group en Proxy42, en gaat een bijdrage leveren aan de connectie tussen FC Utrecht en de jonge achterban van de club, vergroot de zichtbaarheid van de Utrechtse FC en biedt de club contentmogelijkheden,” aldus Sonny van Kranenburg, Campagne Marketeer bij FC Utrecht.

Dankzij een moderne 5G-verbinding kan je live je tegenstander zien. AR-technieken maken het mogelijk om bijvoorbeeld het FC Utrecht-logo of een Nederlandse vlag op je wang te projecteren. Kortom, het past helemaal bij het digitale speelveld anno 2022. Van Kranenburg: “Je speelt wedstrijden in een FC Utrecht-omgeving, en natuurlijk met FC Utrecht-spelers. Dat je kunt zien tegen wie je speelt, maakt de sportieve strijd nog spannender.”

What’s next?

Nu de game is gelanceerd, broedt de club op doorontwikkeling van deze showcase waarbij er voor de jonge fans nog meer interactie met gamers en club uit de Domstad gaat ontstaan. De eerste cijfers zijn positief. De game is op de dag van de release meer dan 1.000 keer gedownload. Na 24 uur zijn er al 20.000 minuten aan wedstrijden gespeeld (en al 21.000 digitale doelpunten gescoord!). Benieuwd naar de Game? Download deze via: share.worldleaguelive.com/FCUtrecht

Wellicht dat je in de toekomst live tegen een FC Utrecht-speler een potje World League kan spelen op het digitale platform Twitch. Dit in navolging van 'Gamen met Agüero' zoals onlangs in NRC door Michel Doodeman en Sam Raalte werd beschreven: “Een selecte groep topvoetballers gaat regelmatig live op Twitch, zo kan je meekijken terwijl iemand aan het gamen is en tegen zijn of haar volgers praat. Zo ook Sergio Agüero, de voormalige steraanvaller van onder meer Manchester City en FC Barcelona startte als speler van City met honderden kijkers, maar heeft inmiddels maar liefst 3,5 miljoen abonnees.”

Aantallen waar VVV-Venlo en FC Utrecht voorlopig alleen nog van dromen. Echter, met mooie voorbeeld zijn beide clubs wel zeer actief: door proactief zaken met partners op te pakken en te organiseren, wordt er in ieder geval gewerkt aan het versterken van de binding met jonge fans. En die supporters van de toekomst worden omarmd door fan engament op maat!

Lees ook welke stappen FC Utrecht de laatste jaren heeft gezet om haar supporters van de toekomst te binden.