Het laatste sportmarketingnieuws met 'circus Messi' en Facebook krimpt

In de week waarin de Verenigde Staten weer warm liep voor de Super Bowl, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

433 social media-partner van edivisie

De edivisie kondigde deze week een mooie samenwerking aan. Het gaat de komende jaren samenwerking met 433. De partijen slaan de handen ineen om het digitale bereik voor de edivisie binnen en buiten Nederland via de 433-social media-kanalen aan te jagen. Voor 433 levert deze samenwerking aantrekkelijke content op. Door het partnership zullen op verschillende social media-platforms en diverse accounts van 433 wekelijks edivisie achtergrondverhalen en hoogtepunten worden uitgezonden. Daarnaast werken de edivisie en 433 samen tijdens de verschillende competitie- en cupevenementen, die tijdens de tweede seizoenshelft worden georganiseerd.

Facebook krimpt, Instagram groeit in Nederland

Facebook heeft in een jaar tijd 640.000 actieve gebruikers verloren in Nederland, waarvan ruim eenderde zijn of haar account ook echt heeft verwijderd. Instagram groeit daarentegen nog steeds. Het medium kreeg er in 2018 830.000 gebruikers bij. Dat zijn de meest interessante conclusies uit het jaarlijkse Socialmediaonderzoek van Newcom. Facebook heeft nog altijd meer dan 10 miljoen gebruikers in Nederland. Instagram zit ongeveer op de helft daarvan. Overigens tonen de cijfers in Nederland een geheel ander beeld dan de Europese en wereldwijde trend. Er zijn nu wereldwijd 2,3 miljard mensen die maandelijks inloggen bij Facebook. In het vierde kwartaal waren er in Europa 381 miljoen maandelijks actieve gebruikers, 6 miljoen meer dan een kwartaal eerder.

Cirque du Soleil maakt show over Lionel Messi

Een primeur voor Cirque du Soleil. Voor het eerst maakt de circusgroep een show over voetbal. De nieuwe show staat namelijk in het teken van Lionel Messi. Het verhaal van de voorstelling, die op 10 oktober in het Parc del Fòrum in Barcelona in première gaat, vertelt het verhaal van een jongen die koste wat het kost ieder obstakel wil overwinnen om de beste ‘nummer 10’ van de wereld te worden. In de voorstelling zullen 46 artiesten de combinatie maken tussen acrobatiek en voetbal, in een show die niet toevallig 90 minuten duurt. ‘Messi10’ zal na 32 voorstellingen in Spanje in 2020 ook in de rest van de wereld te zien zijn.

Sportretailers zien omzet dalen in 2018

Sportretailers hebben hun gezamenlijke omzet in 2018 zien dalen ten opzichte van het voorgaande jaar. Uit de INretail Sportmonitor blijkt dat er in de segmenten sportkleding, sportschoenen en sporthardwaren minder artikelen werden verkocht dan in 2017. Met name in het tweede en derde kwartaal liep de omzet terug. Er zijn opvallende verschillen te zien tussen de sporten. Zo heeft het goede wintersportseizoen gezorgd voor een positieve omzetontwikkeling in alpine ski artikelen (+7,2%). Vervolgens heeft het extreem warme weer in het tweede er derde kwartaal geresulteerd in een totale omzettoename (+6,2%) van de groep zwemmen/modisch. Daarentegen nam de totale omzet gerelateerd aan voetbalartikelen af met 6,5%.

Jonge Britse sportfans kijken het liefst naar sport via social media

Bijna tweederde van de jonge sportfans in Groot-Brittannië kijkt liever naar sport via social media dan via televisie. Dat blijkt uit onderzoek van uitgever Media Chain. 64 procent van de ondervraagden vindt verslaggeving via social media meer aansprekend dan via tv. Sportfans kijken ook liever naar live doelpunten dan samenvattingen. Opvallend is verder dat de ondervraagden vaker naar sportcontent zoeken op Instagram dan op Facebook.

Headerfoto: kivnl / Shutterstock.com