Het laatste sportmarketingnieuws met Nike, esports en kerstpak van Feyenoord

In de week waarin Kiki Bertens de kroon op haar ijzersterke seizoen zette, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Nike werkt voor het eerst samen met esporter

Voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf is Nike een samenwerking aangegaan met een esporter. Jian ‘Uzi’ Ziha mag zich nu in een rijtje scharen met Jordan, Kobe, Tiger en LeBron. De Chinees is een professionele League of Legends-speler voor Royal Never Give Up. Het partnership is ter promotie van de nieuwe documentaire van LeBron James, getiteld 'Shut Up & Dribble'. Mogelijk dat deze samenwerking de aftrap is van Nike voor een verdere verkenning van de esports-markt.

9 esports-teams meer waard dan 100 miljoen dollar

Forbes kwam deze week met een leuk onderzoek. Het bedrijf deed onderzoek naar de waarde van esports-teams. De resultaten: 9 teams zijn meer waard dan 100 miljoen dollar, Cloud9 meest waardevol met $310 miljoen. Om dit in perspectief te zetten; de waarde van Ajax en PSV wordt geschat tussen de 250 en 300 miljoen dollar.

Het sowieso een goede week voor esports-teams, want zowel Drake als Michael Jordan deden investeringen in esports.

PowNed maakt serie over FC Emmen

FC Emmen debuteert dit seizoen tot nu toe zeer verdienstelijk in de Eredivisie. Maar ook buiten de lijnen trok de club al de aandacht door bijvoorbeeld de lange wachtrijen voor de kaartverkoop. Het bijzondere verhaal van FC Emmen wordt nu ook omgezet in een televisieserie. De Drentse club wordt namelijk gevolgd door PowNed. In de serie 'leren we de voetbalclub van binnenuit kennen en ook het wel en wee van de gemeente Emmen en de persoonlijke verhalen komen aan bod', laat de omroep maandag weten.

"Van de voorzitter tot de materiaalman en van de plaatselijke vastgoedmagnaat tot de visboer en de kapper", kondigt PowNed aan. "Ook trekken we op met de technische staf en de voetballers, mannen die al sinds jaar en dag Emmen door het bloed hebben stromen."

De eerste aflevering van FC Emmen op 1 wordt zaterdagavond 10 november uitgezonden.

NEC en NAC verliezen shirtsponsor

Opmerkelijk nieuws uit de voetbalwereld deze week: zowel NEC als NAC verloor zijn shirtsponsor. EnergieFlex werd op woensdag namelijk failliet verklaard. NEC moest daarom per direct op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. En die werd een dag later al gevonden in De Klok Logistics. De Nijmeegse logistieke dienstverlener prijkt sinds vrijdag, tot en met het einde van het seizoen, op de voorzijde van het NEC-shirt.

EnergieFlex, dat sinds de zomer van 2016 shirtsponsor was van NEC, was dit seizoen ook de rugsponsor van NAC Breda. Voor NAC heeft het faillissement van EnergieFlex geen directe gevolgen.

Belgische Pro League heeft primeur met eerste partnerschap aangaande crypto ruilkaarten

De Panini-plaatjes van voetballers; wie kent ze niet? Maar anno 2018 is er een geheel nieuwe industrie rondom ruilkaarten ontstaan, gebaseerd op blockchain-technologieën. Sorare, een Europees pioniersplatform voor het verzamelen, verhandelen en spelen met officiële voetbal crypto-goods, en de Belgische Pro League, die de 24 professionele voetbalclubs van het land groepeert (Jupiler Pro League en Proximus League), kondigden een mondiale primeur aan: zij ondertekenden het eerste partnerschap in de wereld om crypto ruilkaarten van voetballers op de markt te brengen.

Sorare tilt de klassieke voetbalruilkaarten naar een hoger niveau door de meest geavanceerde crypto-technologieën te gebruiken. De gebruikers zullen niet alleen crypto-verzamelobjecten van hun favoriete spelers kunnen kopen, ze zullen deze ook met andere Sorare-gebruikers kunnen verhandelen via een veilingmechanisme en met hen kunnen spelen op de speelarena van het platform.

Feyenoord introduceert ludiek kerstpak

Kerstmis, het lijkt nog ver weg, maar voordat je het weer is het zover. De eerste sportclubs deden hun kersttruien alweer in de verkoop. Feyenoord pakte het dit jaar iets groter aan. De Rotterdammers introduceerden een geheel kerstpak, voor jong en oud. Hiermee maak je zeker indruk bij het kerstdiner.

Headerfoto: Feyenoord