Met de sponsoring van vier grote topclubs - FC Barcelona, Arsenal, Liverpool en Juventus - heeft Gatorade niet de minste voetbalclubs aan zich weten te binden. Intussen is het Amerikaanse sportdrankmerk de officiële “sports fuel partner” van meer dan 55 voetbalclubs in 12 landen wereldwijd, maar nog altijd blijft Gatorade in de voetbalwereld een vreemde eend in de bijt. Tijd voor verandering dus: in plaats van te focussen op de Amerikaanse sporten, staan de schijnwerpers de komende periode op het voetbal. Lionel Messi (FC Barcelona) en James Rodríguez (Real Madrid) zijn uitverkoren tot ambassadeurs en met een wereldwijde reclamecampagne probeert PepsiCo de naamsbekendheid van haar sportdrankje te vergroten.
In de video 'The Formula to Unleash' komt de sponsoring van de vier grote clubs duidelijk naar voren. Zo draven onder meer Lionel Messi, Mesut Özil, Andrea Pirlo en Philippe Coutinho in de commercial op. De video is gedeeld via de eigen kanalen van Gatorade, maar ook via de officiële mediakanalen van de clubs. Op deze wijze probeert Gatorade al sneller dichter bij de fans te komen. De nieuwe voetbalcampagne vormde daarnaast een reden om een aparte videokanaal op YouTube aan te maken, Gatorade Football. Het is daarom niet ondenkbaar dat er op termijn steeds meer voetbalgerelateerde video's zullen gaan verschijnen. Naast The Formula to Unleash is er ook een videoserie gelanceerd waar dieper wordt ingegaan op de sponsoring van elk van de vier clubs.
Naast de bovengenoemde video gaat het Amerikaanse sportdrankmerk vanaf 11 mei nog verder inzetten op de voetbalmarkt. In verschillende landen zal de commercial 'Fuel the Fire' op de televisiekanalen verschijnen, waarin met name een rol is weggelegd voor Messi en Rodríguez. De individuele sponsorcontracten met beide atleten zijn pasgeleden verlengd, waardoor een belangrijke rol voor beide voetballers lijkt te zijn weggelegd. Hoewel de commercial pas vanaf 11 mei op TV wordt uitgezonden, heeft Gatorade de video al via haar online kanalen gedeeld (zie de video hieronder).
Slechte timing?
Het blijft echter opvallend dat PepsiCo vooral deze maand met voetbalcampagnes komt aanzetten. In de meeste (nationale) voetbalcompetities is de titelstrijd op dit moment al beslist en lopen de speelrondes grotendeels ten einde. De focus lijkt daarom steeds te meer verschuiven naar andere sporten zoals het wielrennen, maar ook bijvoorbeeld de aankomende Europese Spelen. Toch besloot PepsiCo om juist nu met Gatorade een voetbalcampagne te starten en bijvoorbeeld niet een paar maanden eerder - wat waarschijnlijk logischer was geweest. Daarnaast werd eerder deze week met het merk Pepsi Max ook nog eens de video 'Drone Soccer' geïntroduceerd. Hoewel Drone Soccer onderdeel is van de Genius-videoreeks (waarin waarschijnlijk ook beelden uit andere takken voorbij zullen komen) is het opvallend dat PepsiCo uitgerekend deze periode met twee voetbalvideo's aan komt zetten.