Generatie Z, bedreiging voor het voetbal

Recente cijfers van het NOC-NSF wijzen uit dat er in Nederland meer wordt gesport. Toch berichtte het AD onlangs dat het slecht gaat met de Nederlandse sportbonden. ‘Wie traditioneel blijft denken gaat eraan’, was de alarmerende kop boven het artikel in AD Sportwereld. Deze roep om innovatie komt niet uit de lucht vallen, maar wordt juist gestuwd door de opkomst van generatie Z. Een jonge generatie die razendsnel is in het adopteren van nieuwe technologische ontwikkelingen. In deze beweging schuilt een groot gevaar voor het voetbal. Weet de voetbalsport zich namelijk niet aan te passen aan generatie Z en de digitalisering, dan zal de sport binnen aanzienlijke tijd flink onder druk komen te staan. ‘Adapt or die’ is het devies.

Generatie Z wil controle over tijd en plaats
Generatie Z is geboren tussen 1992 en 2010 en groeide op met online technologie als internet en sociale media. Deze groep digital natives kenmerkt zich door het gebruik van een computer bij alles wat ze doet. Voor deze generatie zijn cultuur en sfeer belangrijke aspecten. Sfeer is zelfs belangrijker dan het behalen van top(sport)prestaties. Bij generatie Z draait het dan ook met name om beleven en ontdekken; eigenlijk moet alles wat ze doen vooral leuk zijn.

Generatie Z is dankzij nieuwe media en schermen vaak op meerdere plekken tegelijkertijd. Dat heeft ervoor gezorgd dat deze jong volwassenen van jongs af aan gewend zijn om hun eigen tijd en aandacht te regisseren. Privé en werk lopen daardoor dwars door elkaar heen. Ook een vaste werk- of verblijfplaats is voor deze groep niet vanzelfsprekend. Generatie Z is namelijk een mover die woont waar zij werkt en werkt waar zij woont.

Lees ook: Generatie Z, een uitdaging voor de sport(vereniging)

Ongeorganiseerde sporten populair
Daar waar sportbonden te kampen hebben met dalende ledenaantallen zit de populariteit van ongeorganiseerde sporten, zoals hardlopen, juist al een tijdje in de lift. Dat wordt enerzijds veroorzaakt door de laagdrempeligheid van deze sporten; je bepaalt immers zelf wanneer, met wie, hoe vaak en hoe lang je gaat

Anderzijds wordt de populariteit van ongeorganiseerde sporten veroorzaakt door technologische ontwikkelingen zoals wearables, connected devices en de opkomst van (running) apps. Met deze tools en gadgets kun je zelf doelen stellen, trainingsschema’s inregelen, records verbreken en je vrienden uitdagen. Je kunt dus op ieder geschikt moment, waar je maar wilt, je training laten plaatsvinden en de prestatie direct meten en analyseren. Controle over tijd en plaats dus in combinatie met schermen en sociale platformen, iets wat generatie Z als muziek in de oren klinkt, maar ook iets waar sporten zoals voetbal het zwaar mee te stellen zullen krijgen.

Herstructureer het trainingsaanbod
Generatie Z met haar verknochtheid aan apps en devices, met haar drang naar het hebben van controle over tijd en plaats en met haar voorkeur voor ongeorganiseerde sporten, is een generatie die de traditionele teamsporten op hun grondvesten kan laten trillen. Want waarom zou talent zich aansluiten bij een sport waar je op vaste tijd en plaats moet komen opdraven, waar digitale uitdaging en beleving ver te zoeken zijn en waar je ook nog behoorlijk wat contributie voor moet betalen? Generatie Z  sport waar en wanneer hen dat uitkomt, ongeacht welke dag van de week of uur van de dag het is. Dat betekent flexibiliteit in trainingstijden, in trainingsplaatsen en in de invulling van de trainingen.

Sportverenigingen zoals voetbalclubs kunnen daarop anticiperen door trainingen aan te bieden op verschillende tijdstippen. Volgt een voetballer het liefst vandaag in de middag zijn conditietraining en doet hij liever morgen in de avond de techniektraining, dan moet dat mogelijk zijn. Bovendien moeten clubs daarbij verder denken dan de eigen vereniging door samenwerkingsverbanden met andere clubs aan te gaan. Ben je vandaag in Amsterdam aan het werk dan pik je daar een training mee, terwijl je morgen in Eindhoven een balletje trapt. Het principe is dat een speler wedstrijdlid is bij de ‘eigen’ club en trainingen kan volgen door het hele land. Het op deze manier inregelen van het trainingsaanbod vraagt om een enorm organisatorisch vermogen van de clubs waarbij een goede communicatiestructuur essentieel is. De sportbond kan daar als overkoepelend orgaan een belangrijke rol in spelen.

Lees ook: de handleiding om alle kinderen aan het sporten te krijgen

Connect with their world!
Inspelen op onafhankelijkheid van tijd en plaats en optimaal gemak is één ding, maar hoe houd je als club en trainer van een team de controle? Dat is mogelijk door de ontwikkeling van een overkoepelende (sociale) app waarin kennis, statistieken en andere relevante informatie beschikbaar zijn. Het digitale platform is de verbindende factor tussen de on- en offline voetbalwereld. Trainers weten zo wie waar en wanneer traint en kunnen de prestaties in de gaten houden en hun kennis delen. Sporters kunnen de app gebruiken om informatie rondom het trainingsaanbod op te zoeken en hun prestaties te registreren en analyseren. Bovendien kan er ook nog een funelement aan de app worden toegevoegd in de vorm van challenges. Voltooi je een challenge, dan wordt dit geregistreerd door de trainer ter plaatse en krijg je (bonus)punten. Challenges kun je ook (online) spelen tegen je teamgenoten. Op deze manier speel je perfect in op de digitale belevingswereld van generatie Z.

Connect!
Dat is het toverwoord voor de voetbalsport van de toekomst. Een sport die binnen aanzienlijke tijd zal moeten schakelen om voorbereid te zijn op generatie Z en de generaties die daarop volgen. Blijft de sport traditioneel denken dan spreekt zij het talent van de toekomst niet meer aan en zullen zowel ledenaantallen als niveau achteruit hollen. De uitdaging voor Nederland voetballand ligt dan ook in creativiteit en innovatie onder het motto ‘Connect with their world and give it a touch of fun’!

Afbeeldingen: (CC) MomentFeed - Kqed - Talok