Het collectief geheugen van sportend Nederland

In Nederland is de kenniskant van de sport de laatste jaren geëvolueerd tot een compleet eigen en zelfvoorzienend marktsector. Waar je vroeger nog terecht kon bij een select aantal platforms om kennis over de sportmarkt in te winnen, daar kun je tegenwoordig de informatie van allerhande bronnen vandaan halen. Het aantal niche-platforms is gigantisch hard gegroeid (denk aan SponsorReport, SponsorTribune, Sport & Strategie, Werkenindesport, Sport.nl, ...), nieuwe sportmarketingbureaus ontstaan (Sport Stories) en voor onderzoeken & rapporten kun je bij tal van organisaties aankloppen (Mulier Instituut, NISB, Vereniging Sport en Gemeenten, ...). Binnen SPORTNEXT proberen we een gros van de informatie over het vak sportmarketingte bundelen, maar ook wij kunnen niet over alles berichten en moeten soms - minder relevante, maar toch bruikbare - informatie aan ons voorbij laten gaan. Gelukkig lijkt er licht aan de horizon te gloren.

Als een spin door het web van informatie 

Je zal het als professional ongetwijfeld meemaken. Welke sites ga je dagelijks bezoeken? Hoeveel nieuwsbrieven stromen je mailbox binnen? En op welke (vak)bladen ben je wel niet geabonneerd? Je maakt voor jezelf keuzes waar je relevante & vakinhoudelijke informatie vandaan haalt, maar het is een hele klus om als een spin door het 'web van informatiebij te blijven. Het kost veel tijd om je eigen portfolio van bronnen bij te houden en te filteren op relevante berichtgeving. Ook de komende jaren zal je dit als sportprofessional ongetwijfeld meemaken, want er verschijnen steeds meer nieuwe bronnen en - in veel mindere mate - verdwijnen er slechts een paar. Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) en Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) besloten daarom om de krachten te bundelen, omdat de tijd volgens hen rijp is voor een service die aansluit bij de kennisbehoefte van de lezer. Mensen willen zelf bepalen waarover ze informatie ontvangen en die lezen wanneer het hen uitkomt, aldus Nanette Hagedoorn, brein achter Sportexpert en werkzaam bij NISB. 

Alle kennis via één kanaal

Het resultaat is om alle kennis via één kanaal te laten lopen: www.sportexpert.nl. Samen met kennispartners als het Mulier Instituut, WOS, NOC*NSF, KNLTB, Sportkracht12, de Vereniging van Sportgeneeskunde, Onbeperkt Sportief, Kennispraktijk - en waarschijnlijk de komende tijd nog meer - wordt alle informatie op één platform gebundeld. Met één muisklik kom je in de grootste sportkennisbank van Nederland met meer dan 15.000 publicaties. Om ook hier je weg te kunnen vinden in alle informatie die op je af komt, is het mogelijk om jezelf te abonneren op thema's die voor jou werkterrein relevant zijn. Je kan kiezen om dagelijks of wekelijks een overzicht in je mailbox te vinden.. afgestemd op je eigen behoeftes. Besluit je dan toch een kijkje te nemen in de kennisbank, dan kun je publicaties bekijken en opslaan in je eigen persoonlijke leeslijst. Het filteren van nieuwsbronnen gaat dus voornamelijk automatisch (het team van Sportexpert scant dagelijks publicaties en relevante online bronnen), al heb je hier zelf ook nog de regie in handen. 

'Blendle voor de sportmarkt'

Sportexpert werkt met een abonnementsmodel (tot 1 juli gratis uitproberen en daarna €4,95 per maand), maar wijst er op hiervoor wel service op maat te kunnen verzorgen. In feite toont het daarom veel overeenkomsten met het concept van journalistieke nieuwswebsites als Blendle en De Correspondent, waar je tegen betaling berichten kan bekijken die voor jou relevant zijn. Alleen betaal je op het nieuwbakken platform dan niet per bericht, maar één bedrag om van alle services gebruik te maken. Al met al is het interessant om een nieuw initiatief te zien ontstaan, die als een spin door alle webben van informatie heen zwerft. In het onderstaande filmpje lijkt het daarom ook niet verkeerd verwoord te zijn: Sportexpert is het collectief geheugen van sportend Nederland.