Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen er meerdere updates.
Vrijdag 4 april
Sponsoruitgaven in 2013 met bijna 3% gedaald
De uitgaven aan sponsoring daalden in 2013 met bijna 3% naar 815 miljoen euro. In 2012 daalden de sponsoruitgaven nog met 4%. Het niveau van 2013 is vergelijkbaar aan 2005/2006 waarbij de top 100 sponsors van 100 verantwoordelijk zijn voor ruim 293 miljoen euro (36%) van de sponsoruitgaven zo valt te lezen in Sponsorreportmonitor (een samenwerking tussen Sponsorreport en Respons). De verwachting van Sponsorsurvey 2014, een onderzoek door Sponsorreport onder grote Nederlandse sponsors, is dat de daling nog verder door zal zetten tot 800 miljoen euro. (lees meer)
Lees meer over watersportsponosring, een verborgen schat? (door Ad Maatjens)
Duurzaamheid in marketingcampagnes
Het internationale sportmarketingbureau Havas Sport & Entertainment lanceert een dienst om merken te ondersteunen bij het ontwikkelen van duurzaamheid in marketingcampagnes en evenementen. De Havas ISE (Indicator of Sustainability Engagement) is een online test dat op basis van de input analyseerd in hoeverre de merken al rekening houden met de wereldwijd erkende duurzaamheid-standaarden. Aanvullend biedt het sportmarktingbureau advies hoe duurzaamheid te implementeren in de strategie. "76 procent van de mensen is van mening dat waardevolle merken moet in investeren in sport, entertainment of sociaal maatschappelijk programma's. We willen onze klanten een positieve bijdrage laten leveren en helpen om een sterkere relatie met de klant op te bouwen" aldus Lucien Boyer, president en global chief executive bij Havas.
Donderdag 3 april
Redactie & Asian Games bij Infostrada Sports
Infostrada Sports heeft Rik Sentrop aangesteld als de nieuwe directeur redactie. Sentrop treedt per direct in dienst en is redactioneel eindverantwoordelijk voor alle televisieprogramma’s die Infostrada Sports produceert. Sentrop gaat zich inhoudelijk bezighouden met alle sportprogramma’s (zowel live als vanuit de studio) die onder andere op RTL, SBS6, Sport1 en FOX Sports (Jupiler League) worden uitgezonden. Verder gaat Sentrop nieuwe televisieformats en concepten ontwikkelen. Daarnaast is Infostrada Sports voor de derde keer op rij aangesteld om alle biografieën en historische data voor de zeventiende Asian Games (Incheon 2014) aan te leveren. Het full service sport en media bedrijf uit Nieuwegein leverde eerder dezelfde diensten bij de Asian Games in Doha (2006) en Guangzhou (2010).
Coco-Cola is op alles voorbereid
Mocht er tijdens het WK in Brazilie onrust ontstaat dan heeft Coca-Cola alternatieve reclamecampagnes klaarliggen. De feestelijke toon in de reclames wordt in dat geval aangepast. De hijack van Sotsji zit bij Coca-Cola nog vers in het geheugen en beseft dat het bij protesten net als de Braziliaanse regering en de FIFA een doelwit kan zijn. "Als je als bedrijf en als merk niet voorbereid bent en niet bereid bent te reageren, dan red je het niet."
Lees meer over de hijack van een Olympische campagne #CheerstoSochi
Van Lanschot Bankiers stopt na ruim tien jaar met sponsoring van de golfsport
Na ruim tien jaar kiest Van Lanschot Bankiers voor een andere koers en stopt met de sponsoring van de Nederlanderse Golf Federatie, Golf Team Holland en drie competitieteams. "Na deze lang periode van succesvolle sponsoring van de golfsport is het voor ons tijd om de bakens te verzetten. De strategische heroriëntatie van Van Lanschot leidt ook tot een nieuwe invulling van ons sponsorbeleid', aldus Pieter Cool, sponsormanager bij Van Lanschot.
Woensdag 2 april
Algemeen Directeur Floris van Dam vertrekt per direct bij Repucom
Floris van Dam is vertrokken bij Repucom. Van Dam was voorheen Algemeen Directeur bij Repucom Nederland en blijft actief in de sportwereld. Roelien Luijt, Director Client Services en Sebastiaan Westerhout, Director Sales nemen per direct de leiding over en zijn de contactpersonen voor de Nederlandse markt. “Floris heeft veel betekend voor Repucom in Nederland. We danken hem voor zijn inzet en wensen hem veel succes toe“, aldus Marcel Cordes, Repucom President Europe.
Eredivisie in het buitenland (Repucom Nederland)
The Chicago White Sox
De Amerikaanse honkballers The Chicago White Sox hebben de aanwezigheid op social media uitgebreid met Snapchat. De MLB-club brengt korte foto's en video's van achter de schermen bij het U.S. Cellular Field, prijsvragen en andere promoties. Fans kunnen de club volgen onder de username 'whitesox' en de eerste Snaps zijn afgelopen maandag verstuurd. Volgtip voor Nederlandse clubs om inspiratie op te doen.
Stichting Red de Kuip versus bouwonderneming BAM
De bouw voor nieuwe stadion in Rotterdam wordt een tweestrijd tussen Stichting Red de Kuip en bouwonderneming BAM. Beide ontwikkelaars kiezen de bestaande Kuip als basis en gaan uit van een stadion met 70.000 zitplaatsen. Kosten Stichting Red de Kuip: 206 miljoen euro, kosten bouwonderneming BAM: 196 miljoen euro. De bijdrage van gemeente Rotterdam wordt later vandaag bekend gemaakt.
Derde jaar op rij tweecijferige groei
New Balance (Athletic Shoe) heeft in 2013 een wereldwijd verkoop van $2,73 miljard weten te realiseren. Een toename van 14.2 procent ten opzichte van 2012. Het schoenenmerkt boekt daarmee voor het derde jaar op rij een tweecijferige (double-digit) groei. Onder New Balance vallen tevens de merken: Aravon, Brine, Cobb Hill, Dunham, PF-Flyer en Warrior.
Real-time marketing tijdens het WK
Wie tijdens het WK maximale resultaten wil behalen zal de werkwijze van real-time marketing moeten volgen aldus een senior marketeer van Coca Cola op de Advertising Week Europe 2014. Met name de technologische ontwikkelingen maken het verschil tussen vier jaar geleden en nu. "Real-time waren er 2,3 miljard mensen actief bij het WK in 2010. Bij de komende editie worden dit er meer dan 3 miljard. Het grote verschil is real-time in plaats van vooraf gepland." Volgens Tim Collins van het sponsoradviesbureau Octagon is het van belang om de beleving te omarmen en in plaats van af te leiden. "Het bieden van statistieken kan helpen en het maakt consumenten onderdeel van de actie. Dat is een stap in de juiste richting."
Lees meer: Coca-Cola: bewegen brengt geluk
Dinsdag 1 april
Transfernieuws: Peter Lansaat naar EY
Met ingang van 1 april, en in ieder geval tot en met de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro, gaat Peter Lansaat (blogger hier op Sportnext) als Sports Marketing & Communications Manager aan de slag bij EY. Vanaf december 2013 ondersteunde Peter EY met de Sochi campagne, WK Hockey 2014 en Ladies 7 Rugby. Deze samenwerking is beide partijen dusdanig goed bevallen, dat is besloten structureel de uitdaging met elkaar aan te gaan.
Lees hier de laatste blog van Peter Lansaat: Relatiemarketing en de veranderende sportconsument
IOC ontwikkelt speciaal leerprogramma (MOOC) voor sporters
Een druk trainingsschena maakt het voor topsporters lastig om tijd vrij te maken voor de studieboeken. Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft daarom een speciaal leerprogramma ontwikkeld: MOOC (Massive Open Online Course). Coaches, academici en leiders uit de sportbranche geven door middel van video's inzichten op het gebied van voeding, talentontwikkeling en carrièreplanning.
Meer afvallen door te concentreren
Uit onderzoek blijkt dat sporters met een betere concentratie gemiddeld 1 kilogram meer gewicht verliezen en 10 punten lagere bloeddruk krijgen. Er werd niet meer of extra gesport, de concentratie was doorslaggevend. Optimale concentratie bevindt zich tussen gefocust en relaxed. Meditatie wordt gezien als een belangrijke methode om de optimale concentratie te trainen aldus Dr Ellen Langer tegenover Express. Yoga is de snelstgroeiende sport in Nederland.
Maandag 31 maart
Sportdeelname in Nederland
Het aandeel mensen dat vier keer per maand of vaker sport is in februari 2014 met vier procent gestegen naar 61 procent zo blijkt uit de maandelijkse Sportdeelname Index (februari). Het aantal mensen dat niet sport is in februari 2014 ten opzichte van februari 2013 met 450.000 afgenomen. Een andere opvallende uitkomst is dat het aantal mensen dat in februari 2014 tien keer of vaker sport met 750.000 is gestegen tot 4,8 miljoen mensen. Fitness (+350.000), hardlopen/trimmen/joggen (+250.000) en wielrennen/toerfietsen (+130.000) zijn de grootste stijgers. (bekijk hier de Sportdeelname Index februari).
Sportdeelname in Europa
De sportdeelname in Nederland ligt een stuk hoger dan het Europese gemiddelde zo blijkt uit de Eurobarometer 2013 'Sport and Physical Activity'. Alleen Zweden, Denemarken en Finland blijven Nederland voor. Beweeggedrag, lidmaatschap van een sportvereniging en tevredenheid over de mogelijkheiden die de woonomgeving en lokale sportaanbieders bieden om fysiek actief te zijn scoren hoog. Onderstaand de grafiek (bewerking door Mulier Instituut)