Het laatste sportmarketingnieuws met Chief Cleaning Officer, PSV en AR in golf

In de week waarin de paralympiërs grote successen behaalden op de Paralympische Spelen in Pyeongchang, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Dit bericht is geüpdatet op 19 maart.

Heracles Almelo introduceert nieuwe functie in het voetbal

Heracles Almelo zoekt per direct een Chief Cleaning Officer, een nieuwe baan in het betaald voetbal. Geen enkele andere voetbalclub ter wereld kent een dergelijke functie. Deze nieuwe schoonmaakkracht reist mee naar alle uitwedstrijden en laat zowel de kleedkamer als het uitvak netjes en schoon achter. In een wervingsvideo roepen spelers en staf geïnteresseerden op te solliciteren naar deze officiële functie in het team. De Chief Cleaning Officer (CCO) komt het eerst in actie tijdens de uitwedstrijd tegen Ajax op 8 april.

Het initiatief moet voorkomen dat thuisploegen met de rotzooi van gasten zitten opgescheept. Heracles, met schoonmaakbedrijf Asito als hoofdsponsor, vindt dat onacceptabel en wil zelf het goede voorbeeld geven. "Binnen onze club hechten we veel belang aan respect voor elkaar en elkaars spullen. Dus ook voor onze tegenstander. De CCO is dan ook een volwaardig lid van onze club en zorgt ervoor dat we de kleedkamer en het uitvak perfect achterlaten. Des te mooier dat we dit met onze hoofdsponsor Asito kunnen realiseren", aldus Rob Toussaint, algemeen directeur van Heracles Almelo.


PSV moet op zoek naar nieuwe hoofdsponsor

Energiedirect.nl verdwijnt vanaf 1 juli 2019 van de voorkant van het PSV-shirt naar de achterkant. De huidige hoofdsponsor van PSV tekent een nieuw driejarig contract. De eerste twee seizoenen van die verbintenis staat energiedirect.nl op de rug van het PSV-shirt, daarna gaat de energieleverancier van PSV verder als partner. De wijziging betekent vanzelfsprekend dat de Eindhovenaren op zoek gaan naar een nieuwe hoofdsponsor die per 1 juli 2019 de huidige rol van energiedirect.nl overneemt. "Dit traject is reeds opgestart. Het is prettig om daar nu al mee aan de slag te kunnen", zegt commercieel directeur Frans Janssen. "Met een mooi bedrag voor het rugsponsorschap van energiedirect.nl en de bijdrage als mouwsponsor en naamgever stadion van onze innovatiepartner Philips, zijn de voorwaarden gereed om ons doel - de waarde van het shirt verder verhogen - te realiseren."

ZIE OOK: Deal PSV en energiedirect.nl toont aan dat sponsorwereld verandert

Bundesliga geeft groen licht voor virtual advertising

Een primeur in de Bundesliga: vanaf volgend seizoen zien kijkers van over de hele wereld verschillende reclames op de boarding langs het veld. De Duitse bond heeft toestemming gegeven voor de invoering van virtual advertising. De technologie werd onder andere getest tijdens de wedstrijd tussen Borussia Dortmund en FC Augsburg op 26 februari. Het idee achter visual advertising is dat er voor tv-kijkers als het ware een extra laag over het normale beeld wordt gelegd. In de praktijk komt het erop neer dat kijkers in Azië een andere adverteerder op de boarding zien dan kijkers in bijvoorbeeld Europa. Zo kunnen bedrijven gerichter adverteren en kan dezelfde ruimte op de boarding aan meerdere partijen worden verkocht.

Twitter en Facebook blijven investeren in sport

Het begint inmiddels een terugkerend item te worden in deze rubriek; het nieuws dat een sociaal medium gaat samenwerken met een sportbond, -organisatie of –club. Deze week kondigden Twitter en Facebook nieuwe deals aan. Twitter heeft een driejarig contract afgesloten met de Major League Soccer (MLS) om tenminste 24 wedstrijden te livestreamen via het platform. De wedstrijden zijn alleen te bekijken voor fans in de Verenigde Staten, maar via de kanalen @MLS en @FutbosMLS worden ook hoogtepunten en exclusieve content rondom onder andere de MLS All-Star Game en de MLS Cup verspreid voor een wereldwijd publiek.

Ondertussen focust Facebook zich op honkbal. Het sloot een overeenkomst met de MLB om 25 wedstrijden exclusief uit te zenden via Facebook Watch. Het eerste duel is op 4 april te zien. Dan spelen de New York Mets en Philadelphia Phillies tegen elkaar.

PGA Tour voegt AR toe aan app

De applicatie van de PGA Tour brengt dankzij de toevoeging van Augmented Reality de golfbaan op je eettafel. Je kunt op een select aantal holes real-time slagen bekijken en tot vier verschillende slagen van spelers vergelijken. In de toekomst kun je je device voor elke hole houden om de data van bepaalde slagen van een geselecteerde groep golfers te zien.

Win jaarlijks 1 miljoen dollar voor de rest van je leven met perfecte bracket

In maart is basketbalminnend Amerika met maar een ding bezig: March Madness. De beste college basketbalteams gaan met elkaar de strijd aan om het kampioenschap en dat zorgt altijd voor veel spektakel, hoge kijkcijfers en enorme geldstromen. Warren Buffett, de op twee na rijkste persoon ter wereld en tevens basketballiefhebber, heeft voor het derde jaar op rij een speciale competitie uitgeschreven voor personeel van zijn bedrijf Berkshire Hathaway. Wie alle uitslagen van het NCAA Tournament juist voorspeld (of daar het dichtst bij zit) krijgt jaarlijks 1 miljoen dollar voor de rest van zijn of haar leven.


Headerfoto: PSV Media