Het laatste sportmarketingnieuws met Feyenoord en DNA geen match, WK 2030 en Hulu

In de week van de comebacks in de prachtige sport voetbal, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Geüpdatet op maandag 16 april.


  • $25 miljard voor WK clubteams
  • Udinese speelt met elf verschillende shirts
  • Feyenoord en DNA geen match
  • Argentinië, Uruguay en Paraguay willen WK 2030 organiseren
  • AS Roma scoort op social media
  • SAP stapt in esports
  • Hulu en NHL breken het ijs

Investeerders willen $25 miljard betalen voor WK voor clubteams en Nations League

Een opmerkelijk bericht deze week in de New York Times. Een groep investeerders uit het Midden-Oosten en Azië zou een bod van $25 miljard (€20 miljard) hebben uitgebracht voor de rechten op het WK voor clubteams en de Nations League. Het consortium zou voor dat bedrag drie edities van het WK voor clubteams en de Nations League kopen. Het idee is beide toernooien nog grootser op te zetten en mondiaal op de kaart te zetten. De Nations League werd niet lang geleden geïntroduceerd door de UEFA om de vriendschappelijke interlands te vervangen. Via een ingewikkeld systeem kunnen landen tickets voor het EK afdwingen via het toernooi. Het WK voor clubteams wordt elk jaar in december afgewerkt, maar het evenement komt maar niet van de grond. Het voorstel kan op weinig enthousiasme bij de Europese en Afrikaanse bonden rekenen. FIFA-president Gianni Infantino zou wél interesse hebben. Hij legde vorige maand de aanbieding in het Colombiaanse Bogotá neer bij het uitvoerend comité van de wereldvoetbalbond. Het comité wilde meer tijd om het bod te onderzoeken. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Udinese-spelers staan met elf verschillende shirts op het veld

Dat het in het voetbal niet alleen maar om geld draait, werd gelukkig ook duidelijk. Zo hadden de spelers van Udinese op 8 april tijdens hun competitiewedstrijd tegen Lazio Roma allen een verschillend shirt aan. De spelers droegen elf historische shirts. De shirts werden na afloop van het duel geveild en de opbrengsten gaan naar ambitieuze MVO-projecten.

Feyenoord en DNA geen match

Feyenoord, Opel, Triple Double, Bijl PR en onderzoeksbureua Omnigen deden de afgelopen maanden onderzoek naar het Feyenoord-DNA. Doel was antwoord te vinden op de vraag of er zoiets bestaat als het 'Feyenoord-gen'. Het grote DNA-onderzoek wijst uit van niet. Biowetenschapper Berry Kriesels van Omnigen heeft geen bewijs kunnen vinden voor de veronderstelling dat Feyenoord in je DNA kan zitten. Toch is er volgens Omnigen wel een wetenschappelijke uitleg voor de hartgrondige liefde voor Feyenoord, vervat in de term Nature versus Nurture. Deze uitleg onderschrijft dat de liefde voor de club met de paplepel wordt ingegoten. Het zijn ouders, omgeving en vrienden die er in de opvoeding voor zorgen dat de liefde voor Feyenoord wordt ontwikkeld.

Argentinië, Uruguay en Paraguay willen samen WK 2030 organiseren

Het wereldkampioenschap voetbal van 2026 is nog niet eens toegewezen, maar dat weerhoudt Argentinië, Uruguay en Paraguay er niet van zich alvast kandidaat te stellen voor het WK in 2030. Maandag maakte de drie Zuid-Amerikaanse landen bekend over ruim tien jaar gezamenlijk het grootste sportevenement ter wereld te willen organiseren. Er zouden acht speelsteden in Argentinië komen en twee in zowel Uruguay als Paraguay. In 2030 is het 100 jaar geleden dat het allereerste WK voetbal is georganiseerd. Uruguay was in 1930 de eerste gastheer van het toernooi.

AS Roma scoort op social media na comeback

Zoals in de inleiding al vermeld, maakte het voetbal deze week reclame voor zichzelf. Prachtige wedstrijden in zowel de Champions- als Europa League waren pure promotie voor de sport, waar de laatste jaren steeds meer kritiek op is. Misschien wel het mooiste duel vond dinsdag plaats in Rome waar AS Roma een 4-1 opgelopen achterstand tegen FC Barcelona wegpoetste in de return. De comeback leverde uitzinnige taferelen op in het stadion, maar ook bij het social media-team van de Romeinen. Mede dankzij de spontane, creatieve en opvallende berichten genereerde AS Roma tot nu in april maar liefst 3,8 miljoen impressies op Twitter. Hieronder een aantal tweets die we je niet willen onthouden.

SAP gaat samenwerken met Team Liquid; eerste stap in esports

Wat zou een nieuwsoverzicht zijn zonder esports? Juist. Een opmerkelijke samenwerking kwam deze week tot stand. Softwarebedrijf SAP gaat Team Liquid, een van de meest succesvolle esports-teams ter wereld, ondersteunen. Het is de eerste deal van SAP met betrekking tot esports. Het bedrijf gaat software die Team Liquid moet helpen trainingen, wedstrijden en het scouten te analyseren en verbeteren. SAP is al officieel partner van onder andere de NBA, NHL en City Football Group.

Hulu en NHL breken het ijs

Net zoals nieuws over esports niet kan ontbreken, is een overzicht zonder nieuwtje over een nieuwe rechtendeal in de sport niet compleet. Dit keer gaat het om een nieuwe speler: Hulu. De streamingservice heeft zich tot nu toe vooral gericht op films en series, maar het breidt uit naar sport. Hulu wordt de officiële NHL-sponsor van de Stanley Cup play-offs en de finale. Voor Hulu is sport de weg naar meer abonnees. “Sport is voor veel van onze kijkers enorm belangrijk en daarom kijken we altijd naar nieuwe, innovatieve manieren om onze fans blij te maken en ervoor te zorgen dat ze geen moment van hun favoriete wedstrijd meer hoeven te missen”, aldus Patrizio Spagnoletto, Hulu’s head of media & subscriber growth.

Hulu kondigde ook nog een samenwerking aan met de NBA. Het gaat de play-offs sponsoren op de Amerikaanse zender TNT om hun eigen live-service te promoten. Met dank aan het partnership met Turner Sports zal de naam van Hulu te zien zijn op TNT tijdens wedstrijden in de play-offs.