Het laatste sportmarketingnieuws met gokken in VS, zweet sponsorship en Michael Jordan

In de week waarin prins (en sportfan) Harry en Meghan Markle in het huwelijksbootje stapten, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Gokken op sport binnenkort legaal in VS

We beginnen deze week met groot nieuws uit de Verenigde Staten. Een uitspraak van het Hooggerechtshof zorgt ervoor dat Amerikanen binnenkort legaal kunnen gokken op sportwedstrijden. Momenteel is het maar in vier staten, waaronder Nevada - thuisstaat van Las Vegas -, toegestaan te gokken op sportduels. Maar daar komt binnen een paar weken verandering in. Staten als New Jersey, Mississippi en West Virginia hebben de afgelopen jaren al de nodige voorbereidingen getroffen en kunnen nu snel handelen. Ook voor sportorganisaties ontstaan allerlei kansen op extra inkomsten, maar onder meer de NFL, NBA en MLB waarschuwen tevens voor de gevaren. Misschien dat de VS als voorbeeld kan dienen voor ons eigen land, waar de discussie over online gokken nog steeds gaande is.

Zes games toegevoegd aan programma Asian Games 2018

De Aziatische esports federatie maakte bekend welke zes games op het programma zullen staan tijdens de Aziatische Spelen later dit jaar. Het gaat om League of Legends, Hearthstone, Pro Evolution Soccer en Starcraft II. De mobiele games Clash Royale en Arena of Valor maken het programma compleet. Het is de eerste keer dat esports een plek heeft op de Asian Games, hoewel het demonstratiesporten betreft en ze dus niet meetellen voor de medaillespiegel. Het was al langer bekend dat esports een plek zou krijgen op de Asian Games. Vooral de toevoeging van mobiele games is opmerkelijk. De beslissing toont de groei en potentie van mobile only games aan.

The Sweat Sponsorship

Een nieuw partnership kun je op vele manieren aankondigen. De meest originele bekendmaking vonden wij vorig weekend in Brazilië. OMO (ja, het wasmerk) is de nieuwe sponsor van Corinthians. De introductie werd bekendgemaakt naarmate de wedstrijd van de Brazilianen vorderde. Er was namelijk een speciaal shirt geproduceerd waarbij het logo van OMO pas zichtbaar werd door het zweet van de speler. De campagne heet niet voor niets: ‘The Sweat Sponsorship’.


Bayern gaat contentsamenwerking aan met ESPN

Bayern München liet deze week van zich horen. Niet alleen op sportief vlak, maar op organisatorisch gebied. De Duitse grootmacht gaat een contentsamenwerking aan met ESPN. Het doel is de bekendheid van de club vergroten in de VS, Canada, Latijns-Amerika en de Caraïben. ESPN gaat via haar kanalen onder meer voor- en nabeschouwingen uitzenden, beelden van achter de schermen tonen en persconferenties laten zien. De samenwerking is uniek, in die zin dat een Europese club voet aan de grond probeert te krijgen in Noord- en Midden-Amerika met behulp van een traditioneel mediabedrijf. Het duurt waarschijnlijk niet lang voordat meer sportclubs het voorbeeld van Bayern volgen.

De Duitsers gaan ook een eigen mediahuis opzetten. In het FCB Digital & Media Lab GmbH komt alle digitale expertise van de club samen en het beidt bovendien data en mediagerelateerde diensten aan derde partijen aan. Het interessante is dat het mediateam, (digitale) marketing- én de IT-afdeling samenkomen in een bijna apart bedrijf.

ESPN en Netflix maken documentaire over Michael Jordan

Nog meer nieuws over ESPN. De Amerikanen gaan in samenwerking met Netflix een documentaire maken over niemand minder dan Michael Jordan. De 10-delige serie vertelt over de opkomst van zowel Jordan als zijn team de Chicago Bulls. ‘His Royal Airness’ en zijn toenmalige teamgenoten hebben hun medewerking toegezegd. Ook wordt er geput uit meer dan 500 uur aan nooit eerder vertoonde beelden. De serie gaat in 2019 in première.

Cristiano Ronaldo op het witte doek

Van hét icoon van de sport van de jaren 90 naar een van de helden van nu: Cristiano Ronaldo. De sterspeler van Real Madrid en Portugal is van alle markten thuis. Hij heeft een eigen museum, restaurants en sinds kort is hij ook filmbaas. Ronaldo wordt uitvoerend producent van een voetbalserie op Facebook Watch. In de serie volgen we een meisjes voetbalteam, dat door middel van sport mensen verbindt.

Israëlische voetbalclub toont eerbetoon aan Trump

Tot slot een opmerkelijk bericht uit Israël. Vlak nadat de stofwolken (bijna letterlijk) van de Giro d’Italia waren opgetrokken laaide het conflict tussen Israël en Palestina weer op. De Amerikaanse Donald Trump liet zich ook niet onbetuigd en verplaatste de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem, waarmee hij de stad erkent als hoofdstad. Reden voor voetbalclub Beitar Jerusalem de naam te wijzigen naar Beitar Trump Jerusalem. Beitar – bekend om haar racistische fans – schrijft in een verklaring op Facebook: "Zeventig jaar heeft Jeruzalem moeten wachten op internationale erkenning. President Trump heeft moed en ware liefde getoond voor het Israëlische volk en hun hoofdstad." De beslissing toont maar weer eens de (gevoelige) relatie tussen politiek en sport aan.


Headerfoto: Flickr (cc) maccarmona23