Het laatste sportmarketingnieuws met golf, Formule 1 en overnachten in de ArenA

In de week na 'Camiel Eurlings-gate' presenteren we het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing in helder perspectief zetten.

NFL-fans kunnen Bitcoins winnen

Bitcoins. Inmiddels heeft iedereen erover gehoord en denkt iedereen erover na. De hype (of trend) zette Kodak er zelfs toe een eigen munt te introduceren: Kodak Coin. Ook in de sportwereld zien we steeds meer voorbeelden van organisaties die inspelen op de ongekende populariteit van cryptocurrencies. FanDuel biedt NFL-fans bitcoins ter waarde van duizenden dollars aan in hun fantasy football competitie. Gedurende de play-offs in de NFL kunnen fans hun favoriete team samenstellen en bitcoins winnen.

Britten vinden golf saaiste sport om naar te kijken

Een opvallend onderzoek in Groot-Brittannië. De Britten vinden golf de saaiste sport om op televisie naar te kijken. Onderzoeksbureau YouGov Omnibus ondervroeg Britse sportliefhebbers over 17 verschillende sporten en kwam erachter dat deze groep 12 van de sporten die men keek, eerder saai dan spannend vond. Golf spande de kroon. Maar liefst 70 procent vindt de sport saai. Op gepaste afstand volgen American football (59 procent) en cricket (58 procent). De minst saaie sport? Volgens de Britten is dat atletiek.

Formule 1 snelst groeiende sport op social media

De nieuwe eigenaren van de Formule 1, Liberty Media, hebben het afgelopen jaar fors ingezet op digitalisatie en de aanwezigheid op social media. Deze inspanningen beginnen hun vruchten af te werpen, want F1 is de snelst groeiende sport op social media. De accounts op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube worden nu gevolgd door 11,9 miljoen mensen – een toename van 54,9 procent ten opzichte van 2016. Liberty Media versoepelde onder meer de regels voor het publiceren van content vanuit de pits en het introduceerde een Snapchat-account. Na de Formule 1 was de Formule E (het 'elektronische broertje' van F1) de sport met de snelste groei op social media.

ZIE OOK: Terugblik op eerste seizoenshelft Formule 1: wat is er veranderd?

Overnachten in de Amsterdam ArenA

FC Groningen gaf fans vorig jaar de kans te overnachten in een skybox, Bayern München bood supporters in samenwerking met Audi en Airbnb de kans te slapen in de Allianz Arena en nu maakt Ajax het samen met Ziggo mogelijk om de nacht voorafgaand aan de Klassieker in een klein huisje in de ArenA door te brengen en Ajax - Feyenoord te kijken vanaf het balkon. In de ArenA staat een luxe ingericht huisje waar de winnaar van de competitie, vergezeld door één vriend(in) of familielid, zal overnachten. De winnaar luncht daarnaast met een clublegende en bezoekt een concert in de Ziggo Dome. Om kans te maken op het weekend en de overnachting in de ArenA dienen deelnemers een foto, tekst of video met de hashtag #zigGOajax te plaatsen op Twitter of Instagram, waarin ze laten zien hoe zij zich voorbereiden op de wedstrijd. 

1,3 miljoen Nederlanders kijken game streams

We zijn aangekomen in een blokje eSports-nieuws. We beginnen met de resultaten van een onderzoek van Multiscope. Volgens het onderzoeksbureau kijkt tien procent van de Nederlanders – oftewel 1,3 miljoen mensen – naar game streams. Uit de recent verschenen Smart Media Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 6.700 Nederlanders, blijkt dat de streams van League of Legends, Hearthstone en FIFA de grote favorieten zijn. Game streams worden verreweg het meest bekeken via YouTube (91%). Ruim een derde (36%) kijkt via Twitch.

eFootball League met ook Nederlandse deelnemers aangekondigd

Om de populariteit van eSports nog maar eens te onderstrepen gaan we door met nieuws over een nieuwe competitie. Deze week werd de eFootball League aangekondigd. Teams uit onder meer Engeland, Nederland, Italië en Spanje gaan met elkaar de strijd aan in FIFA 18 in het Ultimate Team-format. De competitie wordt exclusief uitgezonden via Goal op Facebook, Twitter, YouTube en Twitch.

Motivaction en 2Basics starten samenwerking op het gebied van eSports

Het eSports domein heeft inmiddels een publiek van ruim 400 miljoen mensen, waarvan het overgrote deel zich in de millennial en generatie Z doelgroep bevindt. Een interessante, maar tegelijkertijd lastig te doorgronden doelgroep. Motivaction en 2Basics gaan deze wereld voor merken duiden en slaan de handen ineen voor een innovatieve samenwerking. Beider onderzoeks- en marketing expertise wordt gekoppeld om diepe inzichten in de relatief nieuwe wereld van eSports op te doen en de doelgroep van nu al meer dan 400 miljoen fans te segmenteren in heldere profielen. De samenwerking is extra bijzonder omdat Fnatic, werelds grootste Esports team, toegang naar haar grote achterban openstelt.

Speler in Zuid-Afrika wint 5gb aan data als Man of the Match

We sluiten het nieuwsoverzicht af met een opmerkelijk bericht uit Zuid-Afrika. Een speler in de Zuid-Afrikaanse competitie kreeg als beloning voor zijn uitverkiezing als 'Man of the Match' 5gb aan data cadeau. Een zeer originele manier van de activatie voor een sponsorship.


Headerfoto: Ajax