Het laatste sportmarketingnieuws met kassa voor Ajax en adidas, Eredivisie presenteert nieuw logo

In de week waarin Ajax de finale van de Europa League bereikte en Feyenoord een grote stap richting een nieuw stadion zette lees je hier in vogelvlucht het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling van nieuws, feiten en artikelen die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten. 

  • Bij een prestatie van formaat horen ook inkomsten van formaat
  • Kentering in strijd tussen adidas en Nike?
  • Ook Verenigde Staten en China zijn adidas goed gezind
  • Schoenen ontwerpen met hologrammen, Nike geeft een kijkje in de toekomst
  • Onderzoek wijst uit: de auto kost de samenleving geld, fietsen levert geld op
  • Eredivisie presenteert nieuw logo

Bij een prestatie van formaat horen ook inkomsten van formaat

Ajax heeft de finale van de Europa League weten te bereiken. In de weg daarnaartoe heeft Ajax al 18 miljoen verzameld. Mocht Ajax op 24 mei winnend van het veld lopen dan komt daar nog een 3 miljoen euro bij. Alhoewel deze opbrengsten slechts een schijntje zijn bij de verdelingen in de Champions League kan Ajax bij winst ook uitkijken naar directe deelname aan de groepsfase van het miljoenenbal. Daar wacht na zes wedstrijd zeker 12,7 miljoen en voor elke overwinning 1,5 miljoen of gelijkspel 500.000 euro. De Amsterdamse club is beursgenoteerd en dus schiet de koers van het aandeel omhoog zo meldt RTLZ: een stijging van drie procent.

Kentering in strijd tussen adidas en Nike?

Kledingsponsor adidas kijkt reikhalzend uit naar de finales in de Champions League en de Europa League. Het Duitse sportmerk sponsort zowel Real Madrid als Juventus en Ajax en Manchester United. Over de deal met laatstgenoemde is hier al eerder veel geschreven. Uit onderzoek van Bloomberg blijkt dat de voetbalverkopen van adidas in 2016 de koppositie van Nike hebben overgenomen. Is hier sprake van een kentering?

Ook Verenigde Staten en China zijn adidas goed gezind

Ook in de Verenigde Staten en China heeft adidas de stijgende lijn te pakken bericht Reuters. Aandelen van het Duitse sportmerk schoten omhoog na de bekendmaking dat de verkopen en winsten hoger uit zijn gevallen dan verwacht. De groei zat met name in e-commerce en de verwachting is dat deze komende jaren (tot en met 2020) nog verder aantrekt. De afgelopen jaren moest adidas lijdzaam toezien hoe Nike steeds meer marktaandeel naar zich toetrok, met name gestuwd door de sterke inzet op digital en mobile. Ook hier staan de alle lichten op groen.

Schoenen ontwerpen met hologrammen, Nike geeft een kijkje in de toekomst

Nike gaat ondertussen vrolijk door waarmee ze zo groot geworden zijn: innovatie. Het ontwerpen ontwerpen van een schoen is al jaren eentonig. Ook online zijn bewerkt door een 3D-model van hoe de schoen er ongeveer uit gaat zien. In samenwerking met Dell heeft Nike nu hologrammen als design-tool ontwikkeld. Op het enorme Dell Canvas is het mogelijk voor ontwerpers om de schoen voor zich te zien en zo met een draai aan de knop aan te passen. De onderstaande video vertelt het hele verhaal.

Onderzoek wijst uit: de auto kost de samenleving geld, fietsen levert geld op

Een fijn verhaal uit Kopenhagen waar Nederland zich in zal herkennen. De Deense stad heeft de kosten van auto’s vergeleken met die van fietsen (inclusief ongelukken, impact op gezondheid en schade aan de atmosfeer). Een kilometer met de auto kost de stad 15 euro cent terwijl een kilometer op de fiets juist 16 cent opbrengt, aldus het onderzoek beschreven op FastCompany. “Wat we hebben geleerd is dat de samenleving profiteert van mensen die fietsen. Ook na een doorberekening in tijd en kwaliteit van leven kosten aanzienlijk meer. “Als we willen dat mensen meer de fiets gaan gebruiken moeten we de infrastructuur aanpassen. Je springt alleen op de fiets als het veilig voelt en je snel van A naar B brengt.”

Eredivisie presenteert nieuw logo

De Eredivisie heeft een nieuw logo gepresenteerd. Het nieuw logo vormt ‘de brug tussen het verleden en de toekomst’ en is in de laatste speelronde te zien, onder andere op de wedstrijdbal. Opvallend is dat de video waarin het nieuwe logo gepresenteerd wordt, en daarmee te zien op alle mediaplatformen, niet langer beschikbaar is. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het ontbreken van FC Twente in de video. Wel is De Graafschap te zien terwijl deze club acteert in de Jupiler League.